Kassapersonal som ber om donation

Nu när jag tänker efter har jag gett engångssummor till Radiohjälpen flera gånger utan att de hört av sig efteråt, så det ska jag nog kunna fortsätta med

Bra spaning och undersökning! Jag har också skänkt till flera viktiga insamlingar hos Radiohjälpen och uppskattar deras policy att inte skicka brev och mejl i år efteråt. Blev också tillfrågad att avrunda uppåt på Granngården idag men avböjde pga att jag var förberedd genom denna tråd. Jag vill också hinna tänka igenom och välja själv när och vart och hur mycket jag skänker, men har också sagt ja ibland när frågan kommit upp utan förvarning och det ändå är någon känd organisation där det känns som att alla förväntas bidra.

Jag sökte lite och såg att september tydligen är barncancermånaden, det kan förklara varför det dykt upp i vissa butiker just nu.
Ingenstans står det något om att Granngården själva skänker ett enda litet öre :meh: Så jag frågade i kommentarsfältet om de matchar donationerna, får se vad/om de svarar.
Kan uppdatera med att den enda respons jag fått öht är från en gubbe med virus. Granngården är fortsatt tysta. Jag antar således att de kör en fasad av välgörenhetsarbete som helt och hållet betalas av deras kunder.

Screenshot_20240916_212428_Facebook.webp

Påminner om de små orangea bössorna vi fick i brevlådan. Man skulle ha på köksbordet och lägga i en slant då och då och sen kom det hem nån som samlade ihop dem. Mamma skyllde alltid på att vi barn tagit den och lekt med den. Vet inte om det var nån kyrka som låg bakom eller vad pengarna gick till, svält, Afrika, Jugoslavien eller gatubarn i öst. Minns bara hur de såg ut. Gillar inte sån in-your-face grej

Påminner om de små orangea bössorna vi fick i brevlådan. Man skulle ha på köksbordet och lägga i en slant då och då och sen kom det hem nån som samlade ihop dem. Mamma skyllde alltid på att vi barn tagit den och lekt med den. Vet inte om det var nån kyrka som låg bakom eller vad pengarna gick till, svält, Afrika, Jugoslavien eller gatubarn i öst. Minns bara hur de såg ut. Gillar inte sån in-your-face grej

Aldrig hört talas om när var detta i tid ungefär?

Aldrig hört talas om när var detta i tid ungefär?
Låter som Lutherhjälpen, det som idag är (eller ersatts?) med Act Svenska kyrkan.
1727028463954.webp

Åh det ringer någon klocka hos mig nu.. men jag minns som att vi hade en liten rund plåtburk...
fast vet inte om det var från kyrkan..
jag är född 76 och det måste ha varit i min barndom..

För några veckor sedan hade nån i byn så man kunde plocka solrosor och sen betala genom att skicka valfritt belopp till barncancer fonden. Trevligt tyckte jag så jag gjorde det, omedelbart börjar det komma sms om att skänka mer pengar, blev grinig till slut och avregistrerade mig, nu har dom börjat ringa istället. Nu ångrar jag typ att jag skänkte nåt
Jag känner igen det där. Skänker man en slant så får man brev o ibland även telesamtal. Borde ta mig för att ringa o stoppa vissa som jag inte tänkt stödja igen. Kan ha varit för att någon sagt "skänk gärna en slant till... istället för en present på högtidsdagen... Eller istället för att betala för lunch i kyrkan så skänk en slant till... Och sen slutar det aldrig att komma tiggarbrev och i vissa fall även tidningar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 248
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 240
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 487
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar