Akvarietråden V

Lyckades fotografera en hyfsad bild på nya svärdbärarna i helgen. Lite smått sugen på sådana men det känns inte riktigt som att de passar in här hemma tyvärr.
1000067948.jpg
 
Jag har läst på en del om palettciklider och tyvärr verkar de (hanen) kunna bli riktigt elaka mot andra bottenfiskar vid lek, så kanske inte den bästa fisken att ha med pansarmalar. Å andra sidan har jag funderat på om jag vill ha kvar pansarmalar i båda karen. Om jag skänker bort dem jag har i 240 borde jag kunna ha både palettciklider och något mer. (Diamanttetror ser ju väldigt snygga ut t ex).

Funderingarna går vidare.
 
Jag har läst på en del om palettciklider och tyvärr verkar de (hanen) kunna bli riktigt elaka mot andra bottenfiskar vid lek, så kanske inte den bästa fisken att ha med pansarmalar. Å andra sidan har jag funderat på om jag vill ha kvar pansarmalar i båda karen. Om jag skänker bort dem jag har i 240 borde jag kunna ha både palettciklider och något mer. (Diamanttetror ser ju väldigt snygga ut t ex).

Funderingarna går vidare.
Jag har paletter ihop med Corys mm
Inga problem där
 
Jag har läst på en del om palettciklider och tyvärr verkar de (hanen) kunna bli riktigt elaka mot andra bottenfiskar vid lek, så kanske inte den bästa fisken att ha med pansarmalar. Å andra sidan har jag funderat på om jag vill ha kvar pansarmalar i båda karen. Om jag skänker bort dem jag har i 240 borde jag kunna ha både palettciklider och något mer. (Diamanttetror ser ju väldigt snygga ut t ex).

Funderingarna går vidare.
Ja paletter kan tyvärr bli väldigt elaka. Vi har dem i eget akvarium på jobbet av den anledningen. Tidigare gick de med annan fisk, men vi har inte möjlighet att ha dem i tillräckligt stora akvarium (våra största är inte ens 200L) och så fort de började leka så attackerade de annan fisk. En fisk fick tyvärr avlivas pga det. Inte bottenfisk, men ja, då var de i ett för litet akvarium. Nu går de i ett pytteakvarium (sett till hur stora de är), men när de är ensamma så blir det iaf inte bråk. Vi har tillräckligt låg omsättning på dem för att de alltid ska hinna med att leka innan de blir sålda...
 
En som inte hamnar så ofta på bild, men fin den med förstås:Visa bifogad fil 153382
Helt fantastiskt fin!

Jag älskar att dina räkor är lika men ändå olika, sådär så att man faktiskt ser skillnad på dem även om de är samma variant. Jag skrev om det i en grupp för folk med räkor, om att jag gillar det mer än när alla är verkligen identiska med varandra. Well. Folk verkade inte ens förstå vad jag pratade om, utan började prata om hur dumt det är att ha mixade färger eftersom man då bara har bruna efter ett tag... Det var ju inte riktigt det jag syftade på :rolleyes:
 
Igår drog jag upp all vallisneria ur mitt fula 54L. Hade planterat den i där för att få lite mer djungel då vallisnerian sprider sig lätt, men alltså. Vilken ful djungel det blev. Och så mycket snyggare det blev utan den! I princip allt stoppade jag ner i en påse och gav till vännen med 720L. Hon har även fått min Badis badis nu. Och alla mina guppys.

Jag har fortfarande beslutsångest kring var jag ska sätta mina trådfenor. Egen 54a eller tillsammans med rasbororna... De gör sig inte så bra i mitt 200L ändå, just för att de är så små att de försvinner. Diamanttetrorna passar verkligen super i mitt 200L. De är precis överallt, simmar sinnessjukt snabbt och utnyttjar verkligen hela akvariets storlek. Och de är tillräckligt stora och glittrande för att synas på håll men såpass små att de har extremt gott om svängrum. Så mer fisk i den sizen vore nog bra i mitt numera ganska tomma 200L.

Mina diamanter verkar annars vara snälla, än så länge. Jag märker att de försöker jaga räkorna när räkorna simmar runt, men de gör inga attacker på dem när de tex sitter på öppen bottenyta och äter. Då simmar diamanterna bara fram och kollar läget och ger sig av igen. Skulle inte vilja ha dem i ett akvarium där jag försöker odla "finräkor" direkt, men nu är det en miljard skräpräkor där och även om diamanterna säkert kommer ta några räklingar så lär också några klara sig.

Igår noterade jag också hur sambon stod och tittade lääänge på mitt 200L. Han som inte alls har något intresse för sådant. Men, han konstaterar att amanoräkorna fått bort en del alger från rötterna i akvariet. Och just amanoräkorna verkar han tycka om! Funderar nu på om jag kanske skulle skaffa några till, så att jag kan ha några i 200L och några i 110an...
 
Ja paletter kan tyvärr bli väldigt elaka. Vi har dem i eget akvarium på jobbet av den anledningen. Tidigare gick de med annan fisk, men vi har inte möjlighet att ha dem i tillräckligt stora akvarium (våra största är inte ens 200L) och så fort de började leka så attackerade de annan fisk. En fisk fick tyvärr avlivas pga det. Inte bottenfisk, men ja, då var de i ett för litet akvarium. Nu går de i ett pytteakvarium (sett till hur stora de är), men när de är ensamma så blir det iaf inte bråk. Vi har tillräckligt låg omsättning på dem för att de alltid ska hinna med att leka innan de blir sålda...
Jag har ju 240 så jag tänker att andra fiskar borde kunna komma undan, men just ett gäng bottenfiskar kan bli svårt. Såg en bild i en chatt som någon lagt upp på skadade fenor hos corys av lekande palett, och det vill jag ju undvika.
Ancistrusarna tänker jag är tillräckligt stora och tuffa för att klara av det, de är närmare 10 cm nu.
 
NU äntligen såg jag den amanoräka som jag lyckades flytta över till 110an :banana: Så, hon klarade flytten i alla fall och har väl nu hur mycket som helst att äta på. Får se om jag lyckas fånga de andra (herregud vad svårt det är!) eller "bara" köper nya... Tycker synd om henne som går ensam nu, även om hon har neocaridinas som sällskap.
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
365
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
640
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 668
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp