Akvarietråden V

Nu är mina praecox i 200L, och nu ser 110an tom ut eftersom mina gertrudae är så osynliga :rofl: Vill man ha en färgstark liten regnbåge är gertrudae helt fel fisk, men jag ska försöka göra om i akvariet på något vis för att framhäva dem bättre.

Mina praecox var såklart lite stressade först av flytten, men stora hanen verkade känna igen mig när jag stod utanför akvariet för då kom han fram och tittade. De andra följde efter och vips simmade alla runt överallt. De blir nog glada åt att ha mer simyta. Funderar på att köpa några till eftersom jag tyvärr bara har 6st kvar. 3st förlorade sen i vintras eller när det nu var jag köpte dem :( Men de jag har nu, de verkar må utmärkt.

Bild på största hanen. Funderar på om han ska få ett namn. Han är så fin och lätt att känna igen :heart
1000068105.jpg
 
Dessa är så otroligt vackra! Diamantetrorna också. Är praecox bra med räkor?

Jag har ett par honungsgurami. Det går jättebra. Hanen jagade de andra första halvåret när han hade skumbo. Nu har han lugnat ner sig.
Mina praecox fungerar jättebra med räkor iaf :) När man köper praecox i butik så är de väldigt små, på tok för små för att kunna äta en vuxen räka, så om man redan har räkorna och har bra med gömställen osv tror jag absolut att det är lugnt. Jag misstänker dock att en del räklingar går åt, för även om räkorna blir fler och fler, så går det inte i samma rasande takt som det gjorde när jag hade dem med mindre fiskar :p Min stora praecox-hane har jag flera gånger sett simma fram till mina neocaridinas, tittat på dem och sedan simmat vidare. Däremot när det vankas mat, då får man passa sig för att inte släppa ner för stora bitar mat, för han försöker svälja allt, även om det innebär att han nästan kväver sig själv :cautious:

Så: köp inte praecox om du är ute efter att odla räkor. Men är du ok med tanken på att räkorna bara verkar föröka sig långsammare än normalt så är det bara att köra :D Det är fantastiska fiskar!

Hur stort är ditt akvarium för honungsgurami? Jagade han även honan i början? Jag tänker mig att mina ska få gå ensamma, eller så kanske jag skaffar pygmécorydoras eller annat litet roligt som sällskap.
 
Nu har jag rensat ut "lite" vallisneria ur 110an också :rofl: Ger allt till vännen med 720L så slipper jag slänga och slipper trassla med att försöka sälja/skänka till främlingar. Fick inte bort allt, så ska rensa mer senare, men skillnad blev det ändå!
1000068180.jpg
 
Nu är mina praecox i 200L, och nu ser 110an tom ut eftersom mina gertrudae är så osynliga :rofl: Vill man ha en färgstark liten regnbåge är gertrudae helt fel fisk, men jag ska försöka göra om i akvariet på något vis för att framhäva dem bättre.

Mina praecox var såklart lite stressade först av flytten, men stora hanen verkade känna igen mig när jag stod utanför akvariet för då kom han fram och tittade. De andra följde efter och vips simmade alla runt överallt. De blir nog glada åt att ha mer simyta. Funderar på att köpa några till eftersom jag tyvärr bara har 6st kvar. 3st förlorade sen i vintras eller när det nu var jag köpte dem :( Men de jag har nu, de verkar må utmärkt.

Bild på största hanen. Funderar på om han ska få ett namn. Han är så fin och lätt att känna igen :heart
Visa bifogad fil 153508
Hur stor burk behöver de? Vilka grannar funkar de med?
Har haft neon regnbåge ett tag men de var antagligen lite ynkliga från affären
 
Var på UAFs första månadsmöte för säsongen igår
Fick inte tag på mina Herpers guppys så de får bli till nästa möte
Men fångade en Helena och sålde. Även en drös med akvarie pryttlar =)
Köpte en stor påse med Valle för 30 kr till mitt 200
Sön 29/9 samåker vi till Haninge loppisen. Få se vad jag ska sälja där, och köpa...
Brukar vara billigt där, men man måste vara snabb att ta det man vill ha
Som alltid på en akv loppis
 
Hur stor burk behöver de? Vilka grannar funkar de med?
Har haft neon regnbåge ett tag men de var antagligen lite ynkliga från affären
De är verkligen jättesmå när de kommer till butikerna :) Jag hade inte velat ha praecox i något mindre än 110L (80cm långt). De kändes ganska stora i det akvariet, nu känns de istället lite små i 200L men får de några kompisar till så blir det nog lagom för min smak. De gillar verkligen att vara ett flertal, färre än 2 hanar + 3 honor tror jag är dåligt, men ju fler de är desto mer glittrar de och visar upp sig :heart
 
De är verkligen jättesmå när de kommer till butikerna :) Jag hade inte velat ha praecox i något mindre än 110L (80cm långt). De kändes ganska stora i det akvariet, nu känns de istället lite små i 200L men får de några kompisar till så blir det nog lagom för min smak. De gillar verkligen att vara ett flertal, färre än 2 hanar + 3 honor tror jag är dåligt, men ju fler de är desto mer glittrar de och visar upp sig :heart
Ok
Så i mitt 200 då?
Fast där har jag ju en hel del stor fisk
 
received_830581172517742.jpeg

Jag lämnade ju in mitt Monstret på Zoo.se här i Uppsala
En Macobrachium Rosenbergii
Han blev såld till en kille i Storvreta fick jag veta
Han tog kontakt med mig genom min Fiskakuten Uppsala län grupp Fb, så jag fick denna bild
Han bor nu med Veija ciklider
Och heter Berra
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
365
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
640
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 668
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp