Akvarietråden V

Messenger_creation_FE91EA09-2EA8-4332-A943-A5D142F3A58B.webp

Fick denna bild från Berra ägare igår
Så det verkar vara en hona

Jag har upptäckt en anledning till varför jag har förvånansvärt få röda neocaridina. Jag har visst bara hanar! Visst, nu ser man sällan exakt alla på samma gång i ett större akvarium, men jag har iakttagit dem noga nu efter att ha rensat ut massor av växter. Och jag har inte sett en enda hona!

Finns de som säger att man kan "styra" vilket kön de blir med temperaturen, och varmare vatten ska ge fler honor, så nu åker värmaren ut. Hoppas att jag har någon hona kvar bara... Men i värsta fall får jag väl ta en skräpräks-hona och "börja om". De röda hanarna har rejält med färg...

Har ju haft väldig beslutsångest kring vad jag ska ha i mitt tomma 54L, tänkt honungsgurami men ändå tvekat något.

Nu fick jag syn på ett lite större akvarium på annons, till bra pris med massor av växter och tillbehör och fiskar som jag antingen har, är nyfiken på eller kan dumpa i vännens 720L.

Så, jag skrev och frågade om det finns kvar i alla fall. Vet inte om jag i så fall byter ut två små mot ett större eller om jag byter ut min ena 54L mot ett större eller hur jag gör :rofl:

Ehm. Såg precis en diamanttetra med en räka i munnen :( Inte en räkbäbis heller utan en vuxen hane. Stod och tittade en stund och diamanterna är verkligen galna på att jaga räkor. Matade nu i hopp om att de ska bli lite mättare och mindre jaktbenägna... Men jag funderar ändå på om de kanske ska få flytta till min väns 720L? Jag vill ju ha kvar mina räkor...

Nu har jag sand till 54an, och har skrapat alger också. Börjar se redo ut för uppstart. Passar på att slamsuga botten lite. Det känns som om det faktiskt behövs.

Och, jag har fått SÅ FINA räkor! :love: :love: De håller nu på och vänjer sig vid ett av mina akvarium, det tidigare yngelkaret. Tanken är att de ska få gå i "nya" 54an när det är klart, men jag vill inte sätta ner dem där och sedan rota runt hejvilt. De får gå i "yngelkaret" nu där det finns gott om mat och så får jag fånga in dem senare.

Räkorna är caridina-räkor, mina första :D Inga äkta "finräkor" utan en mix mellan crystal black och crystal red. Svartvit kropp som väntat, om än något bleka, och så har de typ roströd stjärt. Jättefint! Tycker faktiskt bättre om dem än om rena crystal red eller crystal black, men det vågar man väl knappt säga högt egentligen :rofl: De ser så annorlunda ut, och är lite olika varandra. Precis sådär som jag vill ha dem. Hoppas verkligen att de ska trivas, men vännen jag fick dem av bor i samma kommun och kör också vanligt kranvatten i sina kar, så vi lär ha väldigt lika akvarievatten. Hos henne har räkorna trivts utmärkt och förökat sig.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
502
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
572
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka