Akvarietråden V

Messenger_creation_527AC05E-2AE9-4E86-BDBF-85193BF29F0C.jpg
5 av mina burkar
 
. Funderar på fler låga växter fram. Ska kolla vad jag har i mina olika akvarium...

Är det något mer ni tänker att saknas? Tror ni att ett honungsgurami-par kan trivas här?
Jättefint! Tror absolut honungsgurami kan trivas där om det växer till sig lite. Mina älska smyga omkring, gömma sig i grottor och kika fram bakom löv. De är väldigt charmiga och vackra fiskar. Mina favoritväxter är cryptocoryne, bucephalandra, anubias och java-ormbunke och crinium. Det skulle jag rekommendera.

jag är osynlig
20240911_124330.jpg
 
Här har det hänt mycket. Jag trivdes aldrig med pandorna. De rev upp mina låga växter med korta rötter och drog upp en massa damm. Det kändes inte rätt att ha dem utan sandytor att rota bland, så de har fått flytta. Skaffade ju mig några fina pseudomugil luminatus från en lokal uppfödare och kände mig besviken. Fastnade aldrig för de fiskarna. Så nu har de fått flytta.

Åkte till fiskaffären för att titta på fiskar. Jag hade läst på och bestämt mig rasbora axelrodi som jag tänkte beställa hem. De hade inne och jag kände mig väldigt besviken. De var inte alls så där skimrande som jag var ute efter och kände mest att det skulle bli en ny mörk fisk jag knappt ser.

Hade nästan helt bestämt mig för långfenade kardinalfiskar då jag alltid gillat kardinalerna men såg då en fisk jag aldrig gillat eller förstått tjusningen med. Rödmunstetra. När jag tittade på aquscaping videor har jag alltid blivit besviken när de satt in rödmunstetror, den tråkigaste fisken på marknaden... :crazy: men, nu såg jag dem i diamantvetsionen. Och de skimrar! Deras huvud lyser rött, de har en schackrutig stjärt. De är lagom stora simmar aktivt längst fram i akvariet och de är alldeles underbara :love1: ni kommer aldrig få se en bild i fokus för de är så snabba :rolleyes: jag ska köpa 10 till i helgen och ha ett stim på 20.
20240923_191819_01.jpg
 
WOW så fin :love: Det ser ju (iaf på den här bilden) ut som typ guldglitter i de ljusa partierna fram på kroppen. Sån här räka skulle jag inte ha något emot att ha i mina akvarier :D
❤️ Ja, på denna har den lite sämre utbredningen av det gulvita pigmentet blivit rätt snyggt ändå! Lite som stjärnkluster på en natthimmel. ^^ Kul att den fått lite lila metallic glans också. Får inte med det på bild men det ser nästan ut som på denna suddiga bilden av min mörka hona i vissa vinklar:
VideoCapture_20240814-055648.jpg
 
Här har det hänt mycket. Jag trivdes aldrig med pandorna. De rev upp mina låga växter med korta rötter och drog upp en massa damm. Det kändes inte rätt att ha dem utan sandytor att rota bland, så de har fått flytta. Skaffade ju mig några fina pseudomugil luminatus från en lokal uppfödare och kände mig besviken. Fastnade aldrig för de fiskarna. Så nu har de fått flytta.

Åkte till fiskaffären för att titta på fiskar. Jag hade läst på och bestämt mig rasbora axelrodi som jag tänkte beställa hem. De hade inne och jag kände mig väldigt besviken. De var inte alls så där skimrande som jag var ute efter och kände mest att det skulle bli en ny mörk fisk jag knappt ser.

Hade nästan helt bestämt mig för långfenade kardinalfiskar då jag alltid gillat kardinalerna men såg då en fisk jag aldrig gillat eller förstått tjusningen med. Rödmunstetra. När jag tittade på aquscaping videor har jag alltid blivit besviken när de satt in rödmunstetror, den tråkigaste fisken på marknaden... :crazy: men, nu såg jag dem i diamantvetsionen. Och de skimrar! Deras huvud lyser rött, de har en schackrutig stjärt. De är lagom stora simmar aktivt längst fram i akvariet och de är alldeles underbara :love1: ni kommer aldrig få se en bild i fokus för de är så snabba :rolleyes: jag ska köpa 10 till i helgen och ha ett stim på 20. Visa bifogad fil 153816
Rödmunstetror stimmar SÅ bra! Tycker de vanliga är fina de med men diamantversionen lär ju vara fantastiskt att se när de rör sig tillsammans. 🤩
 
Jag har faktiskt ingen koll på hur de vilda ser ut, måste kolla upp det!
Och tack :D

(Imorgon blir det honungsgurami-fotografering...)
Gör det, det är lite rörigt med namnen iom att arterna odlats så mycket, hybridiserats och klassats som samma art osv men intressant!

Här är två bilder på viltfångade, C.logemanni (Bee räkorna - crystal red, King Kong, blue Bolt etc) och C. mariae (Tiger-räkorna - tangerine tiger, orange eye blue tiger etc).
InCollage_20240924_191202376.jpg


Alla mina "fancy caridina" eller vad man ska kalla dem (utom crystal red räkorna då) är en korsning av framodlade färgvarianter på dessa två. De är ju jättefina som de är men ändå galet hur många olika utseenden man lyckats avla fram ur dem. Till skillnad från neos brukar inte dessa gå tillbaka till viltform när man blandar olika färg/tecknings-varianter av dem så tycker inte det är så vanligt att få se viltformen!

Åh! Har du skaffat honungsgurami nu!? 😍
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
681
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
547
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 743
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp