Akvarietråden V

Gör det, det är lite rörigt med namnen iom att arterna odlats så mycket, hybridiserats och klassats som samma art osv men intressant!

Här är två bilder på viltfångade, C.logemanni (Bee räkorna - crystal red, King Kong, blue Bolt etc) och C. mariae (Tiger-räkorna - tangerine tiger, orange eye blue tiger etc).
Visa bifogad fil 153877

Alla mina "fancy caridina" eller vad man ska kalla dem (utom crystal red räkorna då) är en korsning av framodlade färgvarianter på dessa två. De är ju jättefina som de är men ändå galet hur många olika utseenden man lyckats avla fram ur dem. Till skillnad från neos brukar inte dessa gå tillbaka till viltform när man blandar olika färg/tecknings-varianter av dem så tycker inte det är så vanligt att få se viltformen!

Åh! Har du skaffat honungsgurami nu!? 😍
Wow! Den översta ser ju VERKLIGEN ut som mina. Vad häftigt :love:

Och ja, nu har jag honungsgurami :heart Det blev inte riktigt som planerat ändå, för jag fick mig en överraskning av vännen med 720L. När jag skrivit till henne att jag nu köpt mina små guramis, då tog det en stund, sedan svarade hon med bild på en fisk i en påse. Visade sig att hennes honungsgurami-hane hade dött, honan är ensam kvar och hon har varit deppig sen dess. Till synes frisk osv, men saknar en kompis/partner. Så, jag köpte två guramis men kom hem med tre! Två honor och en hane. De håller just nu på och vänjer sig vid vattnet under tiden som jag äter middag. Lite rädd att det ska bli för trångt för dem i akvariet, men i så fall får jag väl bara flytta om lite här hemma. Jag har ju fler akvarier om det skulle vara så :)
 
Trion hittade snabbt varandra :)
1000068570.jpg
 
Så häftigt med färgskillnaderna mellan bilderna!
Eller hur! Ok att de är bleka efter transport, det är ju normalt, men att de på bara någon minut återfår sin färg.. Känns som någon form av rekord :D

Ska försöka fotografera bättre bilder ikväll när de bott in sig lite mer och det är bra ljus i akvariet.
 
Vännen med 720 ville dra med mig på zoobutiksturné :rofl: Hon köpte några jättefina guramis och svärdbärare.

Själv köpte jag några fler amanoräkor, de hade mängdrabatt på dem så det blev 5st till uppdelat i två påsar. Två till mitt 200L där jag har två sen innan, tre till 110an där jag har en sen innan. 4 i varje akvarium blir nog bra ändå :)

Sedan kunde jag inte låta bli... De hade inne schackbrädesciklider.. SÅ vackra, håller sig i nedre delen av akvariet och passar färgmässigt med mina andra i 200L. Så där ska de få simma. Köpte en hane och en hona.
1000068734.jpg
 
Alltså, mina nya fiskar är fantastiska :heart

Min honungsgurami-hane verkar tycka att han hamnat i himmelriket. Inte bara har han ett större akvarium, han har ju faktiskt TVÅ flickvänner nu. Det verkar faktiskt som att han försöker sig på konsten att bygga skumbo redan. Vi får väl se om han lyckas. Otroligt tjusig är han iaf!
honunghane.jpg
 
Honan jag köpte är också otroligt fin, men jag har kommit fram till att hon nog är en hona av den gula varianten på honungsgurami? Så inte samma färgvariant som hanen? Eller jag vet inte. Jag är inte tillräckligt kunnig på guramifärger än. Ska läsa på om det lite. Men pigg och glad är hon. På jobbet gömde hon sig mest i den enda växt som fanns i akvariet. Här far hon runt mest hela tiden, till synes avslappnat. Hon var också först med att upptäcka maten jag gav tidigare idag.
honunghona.jpg


Honan jag fick av min vän är jag lite mer osäker på. Hon är mörkare, så jag tror hon är samma färgvariant som min hane. Men det känns som om hon ser lite risig ut? Det kan hända att hon åkt på stryk av andra fiskar i vännens akvarium (finns tex andra guramis där också). Vet inte vad jag ska tro riktigt. Hon äter i alla fall och simmar runt för det mesta, även om hon är lugnare än den ljusa honan.
 
Och så mina nya schackbrädesciklider... Alltså jösses :love: De lyser verkligen! Simmar långsamt och undersöker, lite i stil med pygméguramis. De gick inte till direktattack på räkorna iaf, men jag blir inte förvånad om en del småräkor stryker med. Pga det bestämde jag mig i sista sekund för att inte(!) släppa ner mina nyköpta amanoräkor i 200L trots att jag tänkte ha dem där. Ifall de skulle bli dyr fiskmat. De är så otroligt små... Därför går de nu med mina rasboror och trådfenor, där jag har gula neocaridina och mina viltfärgade(?) caridina. De får växa till sig där innan de hoppar över till 200L helt enkelt.

Här är hanen igen:
schackhane.jpg
 
Och så måste jag visa. Vännen, ja hon har ju ett 720L, så hon letar konstant efter lite större fiskar nu. Grundkraven är att de ska vara snälla, lite större och inte(!) smälta ihop med bakgrunden färgmässigt. Hon har någon sån där 3D-bakgrund som ska se ut som sten, men alltså, mycket fisk blir osynlig mot den bakgrunden. Silverfärgat och rött verkar fungera bra.

Första fiskarna vi köpte nu till henne var ett gäng svärdbärare. Några koi och några helröda. (Det blev hur bra som helst.) Sedan fick jag syn på månskensgurami! Jag har aldrig sett dem IRL förut, men de är verkligen silverfärgade. De kan bli lite större, upp till 15cm iaf. Och ja, hur fina som helst.

Vännen skickade nu en bild på ena guramin till mig, och alltså jösses så fin den är. Någon gång vill jag också ha sådana!
månsken.jpg

(och ja, scalaren i hörnet har åkt på stryk, han flyttade precis hem till vännen för att komma ifrån den som attackerat honom. Han äter och mår till synes bra, så förhoppningsvis läker han ordentligt)
 
Tror absolut han bygger skumbo. När de blir svarta är de i parningsdräkt. Jag tycker inte honan ser ut att vara guld varianten. Honungsgurami är otroligt vackra, charmiga och personliga fiskar. Mina simmar fram till glaset och stirrar på mig och tigger mat nu. Inte blyga alls.
 
Tror absolut han bygger skumbo. När de blir svarta är de i parningsdräkt. Jag tycker inte honan ser ut att vara guld varianten. Honungsgurami är otroligt vackra, charmiga och personliga fiskar. Mina simmar fram till glaset och stirrar på mig och tigger mat nu. Inte blyga alls.
Från det att jag kom hem i eftermiddags fram till nu så blev ena honan (den jag fick från vännen) klart sämre :( Hon slutade simma runt, låg mest på ett ställe på botten, la sig i en växt och vilade där, andades ansträngt osv. Valde att ta bort henne innan det blev värre, har sett liknande på guramis tidigare och det har aldrig slutat bra. Så nu har jag bara en hona igen :cry: Hon var dessutom löjligt lätt att fånga med håven, lite svagt sprattel när jag lyfte henne bara, men inget mer än så. Den friska honan, hon gömde sig kvickt när hon såg håven och hanen, han tappade all färg hur snabbt som helst. Känns skit att ha behövt ta bort ena honan, men jag tror verkligen det var bäst så...
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
681
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
547
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 743
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp