Wow! Den översta ser ju VERKLIGEN ut som mina. Vad häftigtGör det, det är lite rörigt med namnen iom att arterna odlats så mycket, hybridiserats och klassats som samma art osv men intressant!
Här är två bilder på viltfångade, C.logemanni (Bee räkorna - crystal red, King Kong, blue Bolt etc) och C. mariae (Tiger-räkorna - tangerine tiger, orange eye blue tiger etc).
Visa bifogad fil 153877
Alla mina "fancy caridina" eller vad man ska kalla dem (utom crystal red räkorna då) är en korsning av framodlade färgvarianter på dessa två. De är ju jättefina som de är men ändå galet hur många olika utseenden man lyckats avla fram ur dem. Till skillnad från neos brukar inte dessa gå tillbaka till viltform när man blandar olika färg/tecknings-varianter av dem så tycker inte det är så vanligt att få se viltformen!
Åh! Har du skaffat honungsgurami nu!?
Och ja, nu har jag honungsgurami Det blev inte riktigt som planerat ändå, för jag fick mig en överraskning av vännen med 720L. När jag skrivit till henne att jag nu köpt mina små guramis, då tog det en stund, sedan svarade hon med bild på en fisk i en påse. Visade sig att hennes honungsgurami-hane hade dött, honan är ensam kvar och hon har varit deppig sen dess. Till synes frisk osv, men saknar en kompis/partner. Så, jag köpte två guramis men kom hem med tre! Två honor och en hane. De håller just nu på och vänjer sig vid vattnet under tiden som jag äter middag. Lite rädd att det ska bli för trångt för dem i akvariet, men i så fall får jag väl bara flytta om lite här hemma. Jag har ju fler akvarier om det skulle vara så