Det är lite rörigt, absolut, och skriver man i internationella/amerikanska fiskgrupper på facebook tex så varnar "alla" för att man kan råka få just läppgurami när man egentligen vill ha honungsgurami. Läppguramin är större. Inte heller underlättas det av att den röda läppguramin (rubingurami) just nu ligger ute på tex imazo med fel namn, där står den med samma latinska namn som honungsgurami. Jag ska maila dem om det nästa gång jag jobbar...
Honungsgurami finns i två färgvarianter, "viltfärg"/originalfärg och gul. På latin heter de
Trichogaster chuna.
Här är viltfärgen:
Här är gul/guld honungsgurami:
Sedan finns då läppgurami/sunsetgurami. Samma fisk, olika namn av någon anledning som jag inte känner till. De heter på latin
Trichogaster labiosa. De blir upp till 9cm långa, till skillnad från honungsguramin som bara blir 6cm.
Läppguramin finns också i en röd variant och kallas då "rubingurami".
Notera att läppguramin oavsett färgvariant har ofärgad stjärtfena. Honungsgurami har färgad stjärtfena. Och ja, när de börjar bli lite äldre så är det en klar storleksskillnad på dem också, men sådant kan ju vara svårt att avgöra i butik. På mitt jobb har vi läppgurami bredvid honungsgurami och då upplever jag också att läppguramin ser ut att vara längre i kroppen, honungen är lite mer kompakt.