Akvarietråden V

Carapace. Tycker också den ser lite kort ut men är det bara sådär lite så tror jag det kan bero på att den snart ska ömsa och att skalet är tajt också, då kan det se värre ut än vad det är. Har även hört att det kan se bättre ut när de växer sig större om det bara är lite.

En av mina hade såhär kort. Var svårt att få en bra bild men där strecket är slutar carapacen. :S
Visa bifogad fil 154001
Är det såhär mycket blir det inte bättre och jag tror hon fick den där uppnäsan pga att ömsningen blev svår pga defekten. Inte sett henne på länge så tror hon dog under en svår ömsning tyvärr.
Så hette det ja! Tänk vad mycket det finns att lära sig om räkor :D Har bestämt mig för att försöka sortera lite, så att det blir riktigt röda räkor i 54an hos mina honungsgurami och så får de med mindre färg gå i 110an tills vidare. Så nu har jag börjat kolla mer noga på hur de faktiskt ser ut igen och vips inser man att det fanns mycket att tänka på.
 
Jag satt i går kväll och läste lite om apistogramma-arter. De verkar fina och ganska lätta att ha i sällskapsakvarie. Någon av er som har någon erfarenhet eller tips om dessa?
 
Jag satt i går kväll och läste lite om apistogramma-arter. De verkar fina och ganska lätta att ha i sällskapsakvarie. Någon av er som har någon erfarenhet eller tips om dessa?
En del är kinkiga med vattnet
Haft kakaduer, de är hyfsat lätta
Nu har jag några Borreli
Skulle vilja ha ett kar med Apisto, finns många fina
Har fastnat för en sida på Instagram med bara Apisto
 
En del är kinkiga med vattnet
Haft kakaduer, de är hyfsat lätta
Nu har jag några Borreli
Skulle vilja ha ett kar med Apisto, finns många fina
Har fastnat för en sida på Instagram med bara Apisto
Vilken sida på Instagram?

Kakaduerna är nog den jag funderar mest på, så det låter lovande.
 
Så hette det ja! Tänk vad mycket det finns att lära sig om räkor :D Har bestämt mig för att försöka sortera lite, så att det blir riktigt röda räkor i 54an hos mina honungsgurami och så får de med mindre färg gå i 110an tills vidare. Så nu har jag börjat kolla mer noga på hur de faktiskt ser ut igen och vips inser man att det fanns mycket att tänka på.
Den kallas för ryggsköld också, lite mer logiskt/lättare att komma ihåg. :)

Nice! Dina röda är verkligen fina med det spräckliga och de där ljusgröna (?) ögonen!
 
Så, vännen tyckte det kändes dumt att honan jag fick dog direkt. Därför har jag nu fått en ny hona 😅 Vännen hade nämligen två ensamma honor, men funderade på att köpa en hane till den andra. När jag berättade att min hane nu blev olycklig så bestämde vännen sig för att ge mig sin hona istället för att försöka hitta egna honungsguramis.

Vips var de tre igen, och min hane är åter igen riktigt nöjd! Min hona också, eftersom hanen började jaga henne lite väl mycket nu när hon var ensam hona.
1000068903.jpg
 
Ok, känns som om jag spammar gruppen meen nu har jag iaf chattat lite med en bekanting som är en riktig gurami-nörd. Han säger att min nya fisk är en solklar hona. Känns bra. Så nu tänker jag låta det vara så tills något annat verkar aktuellt :rofl: Ska ordna lite mer växter till dem imorgon så blir det nog lite mer avslappnat i akvariet också.
 
Jag satt i går kväll och läste lite om apistogramma-arter. De verkar fina och ganska lätta att ha i sällskapsakvarie. Någon av er som har någon erfarenhet eller tips om dessa?
Aldrig haft, men skulle gärna skaffat om jag inte hade dvärgräkor! Har förstått att de vill ha det ganska varmt.

@Scandi min förändras inte lika mycket i färg som de naturliga honungsgurami. Han får skarpare färg i det vita med lite svarta smutsfläckar. Mina är guld varianten. Hade gärna haft sundet men aldrig sett dem i affär.

@Red_Chili det är definitivt en hona du har!
Köpte 10 rödmunstetra igår och har nu 20. Kanske lite för många. Så snyggt det skulle vara att ha ett riktigt stort akvarie med ett litet silverstim som susar omkring.

Köpte en usb luftpump då jag hört att de ska vara tysta. Den är verkligen knäpptyst och skapar ett bra blås. Kan rekommendera! Nåja den levererades sent till dörren så då gick jag akvariet efter det släckts och hittade min honungsguramihona död. :sorry: hon låg upp och ned inklämd mellan gräset och glaset. Fick så dåligt samvete då hon varit helt frisk och jag introducerade nya fiskar idag. Lyser med ficklampan för att se om gälarna rör sig. Då simmar hon förskräckt iväg! Hon sov! Vilken fisk sover på det viset? Upp och ner på marken fastklämd i växterna? :laugh:
 
Aldrig haft, men skulle gärna skaffat om jag inte hade dvärgräkor! Har förstått att de vill ha det ganska varmt.

@Scandi min förändras inte lika mycket i färg som de naturliga honungsgurami. Han får skarpare färg i det vita med lite svarta smutsfläckar. Mina är guld varianten. Hade gärna haft sundet men aldrig sett dem i affär.

@Red_Chili det är definitivt en hona du har!
Köpte 10 rödmunstetra igår och har nu 20. Kanske lite för många. Så snyggt det skulle vara att ha ett riktigt stort akvarie med ett litet silverstim som susar omkring.
:laugh:
Sunsetgurami/läppgurami finns hos Imazo nu, så de kan man beställa in. De blir ju större än honungsgurami, och är lite längre i kroppen också, men väldigt fina annars. Har sådana på jobbet :) Har dock mer problem med dem (hälsomässigt) än med honungsgurami och de större arterna.

Idag ser min honungshona betydligt mer ut som en hona. Jag är nöjd :p
 
Sunsetgurami/läppgurami finns hos Imazo nu, så de kan man beställa in. De blir ju större än honungsgurami, och är lite längre i kroppen också, men väldigt fina annars. Har sådana på jobbet :) Har dock mer problem med dem (hälsomässigt) än med honungsgurami och de större arterna.

Idag ser min honungshona betydligt mer ut som en hona. Jag är nöjd :p
Jaha! Jag trodde sunset var en färgvariant på honungsgurami, inte en en helt annan art! Jag försöker fatta vilka olika morpher det finns på honungsguramisarna och hur de ser ut men det är minst sagt rörigt. De där två arterna verkar blandas ihop rätt ofta så det förklarar en del.
 
Jaha! Jag trodde sunset var en färgvariant på honungsgurami, inte en en helt annan art! Jag försöker fatta vilka olika morpher det finns på honungsguramisarna och hur de ser ut men det är minst sagt rörigt. De där två arterna verkar blandas ihop rätt ofta så det förklarar en del.
Det är lite rörigt, absolut, och skriver man i internationella/amerikanska fiskgrupper på facebook tex så varnar "alla" för att man kan råka få just läppgurami när man egentligen vill ha honungsgurami. Läppguramin är större. Inte heller underlättas det av att den röda läppguramin (rubingurami) just nu ligger ute på tex imazo med fel namn, där står den med samma latinska namn som honungsgurami. Jag ska maila dem om det nästa gång jag jobbar...

Honungsgurami finns i två färgvarianter, "viltfärg"/originalfärg och gul. På latin heter de Trichogaster chuna.
Här är viltfärgen:
1464010671.jpg

Här är gul/guld honungsgurami:
honey-gourami-450.jpg


Sedan finns då läppgurami/sunsetgurami. Samma fisk, olika namn av någon anledning som jag inte känner till. De heter på latin Trichogaster labiosa. De blir upp till 9cm långa, till skillnad från honungsguramin som bara blir 6cm.
1110.jpg


Läppguramin finns också i en röd variant och kallas då "rubingurami".
images



Notera att läppguramin oavsett färgvariant har ofärgad stjärtfena. Honungsgurami har färgad stjärtfena. Och ja, när de börjar bli lite äldre så är det en klar storleksskillnad på dem också, men sådant kan ju vara svårt att avgöra i butik. På mitt jobb har vi läppgurami bredvid honungsgurami och då upplever jag också att läppguramin ser ut att vara längre i kroppen, honungen är lite mer kompakt.
 
Det är lite rörigt, absolut, och skriver man i internationella/amerikanska fiskgrupper på facebook tex så varnar "alla" för att man kan råka få just läppgurami när man egentligen vill ha honungsgurami. Läppguramin är större. Inte heller underlättas det av att den röda läppguramin (rubingurami) just nu ligger ute på tex imazo med fel namn, där står den med samma latinska namn som honungsgurami. Jag ska maila dem om det nästa gång jag jobbar...

Honungsgurami finns i två färgvarianter, "viltfärg"/originalfärg och gul. På latin heter de Trichogaster chuna.
Här är viltfärgen:
1464010671.jpg

Här är gul/guld honungsgurami:
honey-gourami-450.jpg


Sedan finns då läppgurami/sunsetgurami. Samma fisk, olika namn av någon anledning som jag inte känner till. De heter på latin Trichogaster labiosa. De blir upp till 9cm långa, till skillnad från honungsguramin som bara blir 6cm.
1110.jpg


Läppguramin finns också i en röd variant och kallas då "rubingurami".
images



Notera att läppguramin oavsett färgvariant har ofärgad stjärtfena. Honungsgurami har färgad stjärtfena. Och ja, när de börjar bli lite äldre så är det en klar storleksskillnad på dem också, men sådant kan ju vara svårt att avgöra i butik. På mitt jobb har vi läppgurami bredvid honungsgurami och då upplever jag också att läppguramin ser ut att vara längre i kroppen, honungen är lite mer kompakt.
Tack för en grymt bra förklaring! :heart Nu föll bitarna verkligen på plats.
 
Problemet med mörka räkor är att man kan inte se äggen genom räkan. :cautious:
Hona33006.jpg

Nu har en av honorna i räkburen släppt räklingarna men jag vet inte vilken för de måste fläkta äggen precis när jag tittar för att jag ska se några ägg. Och det gör de förstås inte. Bara för att. :mad:
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
681
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
547
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 743
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp