Akvarietråden V

Sedan kunde jag inte låta bli... De hade inne schackbrädesciklider.. SÅ vackra, håller sig i nedre delen av akvariet och passar färgmässigt med mina andra i 200L. Så där ska de få simma. Köpte en hane och en hona.
Visa bifogad fil 153919
Galet vackra! Aldrig hört talas om dem. Jag har insett att jag helt plötsligt har det mest basic akvariet man kan tänka sig.
Honungsgurami, rödmunstetror, khuliålar, amanoräkor och polkagrisar. Det enda lite speciella jag har är mina borneo plecos :laugh:

Det är kul med fiskar. De blir mer husdjur än man tror. I början kunde jag inte fotografera mina honungsgurami för de gömde sig när jag kom. Nu står de så här vid rutan och försöker aggressivt stirra ner mig för mer mat
20240926_200715.jpg
 
Galet vackra! Aldrig hört talas om dem. Jag har insett att jag helt plötsligt har det mest basic akvariet man kan tänka sig.
Honungsgurami, rödmunstetror, khuliålar, amanoräkor och polkagrisar. Det enda lite speciella jag har är mina borneo plecos :laugh:

Det är kul med fiskar. De blir mer husdjur än man tror. I början kunde jag inte fotografera mina honungsgurami för de gömde sig när jag kom. Nu står de så här vid rutan och försöker aggressivt stirra ner mig för mer mat Visa bifogad fil 153982
Jag tyckte de oxå var snygga
Men sedan när jag läste att de kräver ph hit och dit. Survatten mm. Så är det nog ingen fisk för mig
Jag gillar lätta och enkla fiskar som inte behöver någon special behandling vare det är ph, foder mm
 
Jag har haft ett gäng Krobia xinguensis. Kungen hette min stora hane
Det är en snygg och rolig ciklid
De skulle jag vilja ha igen när jag får plats..
Saknar mina Pakistaner och prakt botior
 
Jag tycker de är så himla roliga fiskar. De ligger verkligen och myser tillsammans. Och så sticker deras små trynen upp som gubben i lådan när de krånglat sig in på de mest osannolika ställen. Mina kan ligga och flyta i red rootsen. Teckningarna är intressanta. Har sett att vissa menar att de olika teckningarna är olika arter. Men här är en av mina. Den till höger på den här bilden som är perfekt symmetrisk är samma som är till vänster på nästa bild.
20240926_202047.jpg
 
Jag tycker de är så himla roliga fiskar. De ligger verkligen och myser tillsammans. Och så sticker deras små trynen upp som gubben i lådan när de krånglat sig in på de mest osannolika ställen. Mina kan ligga och flyta i red rootsen. Teckningarna är intressanta. Har sett att vissa menar att de olika teckningarna är olika arter. Men här är en av mina. Den till höger på den här bilden som är perfekt symmetrisk är samma som är till vänster på nästa bild. Visa bifogad fil 153984
Brukade förut hitta dem i filtrerna
De och Ancitrus bebisar, räkor och kardinal tetror..
 
1727375800314802244499899511658.jpg
Jag är ju väldigt förtjust i mina valpar eller Väderålar som de heter
Har 4 nu. 3 stora (inte fullvuxna ännu) som den på bilden
Sedan lille Prinsen. Som troligen är en Runts. Har inte växt något på snart det år jag har haft hen. Beställde dem i höst från Imazo
De andra har vuxit och blivit stora och feta...
Men lille Prinsen är lika stor som när hen kom
Men han mår bra, äter och är piggelin
 
De har jag nog inte sett i handeln eller auktion
Hur är de?
De vill ha väldigt surt vatten om de ska leka ja, men annars går det bra med pH upp till ungefär 7, vilket är vad jag har hemma så förhoppningsvis är det ok för dem. Har lekt med tanken på ett svartvattenakvarium också iofs, och då skulle de ju vara bra kandidater...

Till sättet är de, än så länge iaf, på ett sätt väldigt lugna. De gör alltid något, men de hetsar inte runt utan simmar långsamt, stannar upp, verkar fundera, simmar lite långsamt igen osv. De kan sätta fart och simma snabbt när de vill, men generellt går allt väldigt långsamt och de är inte heller speciellt påstridiga vid matning. Jag matade i flera omgångar idag och var noga med att få ner en del mat mot botten också så att de hann äta någonting innan de galna diamanttetrorna kom farandes. Har läst en del om att de kan vara kinkiga med mat, men mina äter allt. Jag tvekade t.o.m. att köpa dem just för att jag inte ville ha kräsna fiskar, så butikspersonalen slängde ner lite flingfoder till dem och de åt. Då köpte jag :p Hos mig har de hunnit få både flingor och frysfoder. Allt slinker ner. Än så länge har de inte jagat räkor.

De är ju ciklider, så det är inga mesiga fiskar, men verkar inte heller vara sådär burdusa som många andra ciklider kan vara. Känns lovande!
Galet vackra! Aldrig hört talas om dem. Jag har insett att jag helt plötsligt har det mest basic akvariet man kan tänka sig.
Honungsgurami, rödmunstetror, khuliålar, amanoräkor och polkagrisar. Det enda lite speciella jag har är mina borneo plecos :laugh:

Det är kul med fiskar. De blir mer husdjur än man tror. I början kunde jag inte fotografera mina honungsgurami för de gömde sig när jag kom. Nu står de så här vid rutan och försöker aggressivt stirra ner mig för mer mat Visa bifogad fil 153982
"Basic-fiskar" är ju ofta vanliga av en anledning, det kan vara skönt när fiskarna inte är allt för komplicerade, dyra eller svåra att få tag på :p Själv har jag blivit lite sugen på att ha typ kardinaltetra. Men de passar inte in någonstans här, och så råkar jag ju fastna för alla möjliga "udda" fiskar hela tiden ändå så :rofl: Sedan blir jag ju lite arbetsskadad också, när jag ser alla vanliga fiskar hela tiden, ser hur kunder om och om igen köper samma fiskar och jag försöker få dem att få upp ögonen för de andra sorterna vi har, funderar på om man ska byta ut något svårsålt mot något mer lättsålt och spännande osv... Vi kan inte ha enbart guppy och populäraste tetrorna i alla akvarier, även om de säljer bäst. Och då när jag står där och läser på om varenda jäkla fisk som finns hos leverantören... då är det lätt att få alla möjliga idéer för de egna akvarierna :p
 
Röda neos! Den till vänster tror jag dock har sådär dåligt med skalet som @Scandi pratade om förut, när det inte går hela vägen ner till benen? Minns inte vad allt hette dock...
Visa bifogad fil 153996
Carapace. Tycker också den ser lite kort ut men är det bara sådär lite så tror jag det kan bero på att den snart ska ömsa och att skalet är tajt också, då kan det se värre ut än vad det är. Har även hört att det kan se bättre ut när de växer sig större om det bara är lite.

En av mina hade såhär kort. Var svårt att få en bra bild men där strecket är slutar carapacen. :S
VideoCapture_20240805-114648.jpg

Är det såhär mycket blir det inte bättre och jag tror hon fick den där uppnäsan pga att ömsningen blev svår pga defekten. Inte sett henne på länge så tror hon dog under en svår ömsning tyvärr.
 
Galet vackra! Aldrig hört talas om dem. Jag har insett att jag helt plötsligt har det mest basic akvariet man kan tänka sig.
Honungsgurami, rödmunstetror, khuliålar, amanoräkor och polkagrisar. Det enda lite speciella jag har är mina borneo plecos :laugh:

Det är kul med fiskar. De blir mer husdjur än man tror. I början kunde jag inte fotografera mina honungsgurami för de gömde sig när jag kom. Nu står de så här vid rutan och försöker aggressivt stirra ner mig för mer mat Visa bifogad fil 153982
Så fint! Blir din guramihane lika svart om buken som @Red_Chili s hane när han är leksugen? Är det sunset-varianten du har?
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
681
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
547
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 743
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp