Akvarietråden V

Helt fantastiskt fin!

Jag älskar att dina räkor är lika men ändå olika, sådär så att man faktiskt ser skillnad på dem även om de är samma variant. Jag skrev om det i en grupp för folk med räkor, om att jag gillar det mer än när alla är verkligen identiska med varandra. Well. Folk verkade inte ens förstå vad jag pratade om, utan började prata om hur dumt det är att ha mixade färger eftersom man då bara har bruna efter ett tag... Det var ju inte riktigt det jag syftade på :rolleyes:
Ja men precis! Det är kul att veta vem som är vem liksom, man får bättre koll och det blir personligare också.

Den här boa/nanashi korsningen har visat sig vara roligare än jag trodde. Uppfödaren är riktigt duktig och har hållt på länge, han skickar gärna, heter Ultra Shrimps på blocket/instagram och har hur mycket som helst. Han har lite neos nu också, röda med orangea ögon bland annat. 😲

Han har även skaffat sig sådana där flugsvampsräkor jag suktar efter så jag längtar så tills att de kommer ut på annons. En annan jag börjat snegla mer och mer på är denna:
InCollage_20240914_191229909.jpg
 
Som jag förstår är det just under lek som hanen blir aggressiv. Annars går det bra att har paletter med andra fiskar. Jag siktar inte på att få yngel, men trivs fiskarna så kommer de ju leka och då verkar det som pansarmalar kan leva farligt.
Har andra ciklider som leker, inga problem med Corys där heller
 
Vad tror ni om ett par honungsgurami i 54L? Hittar bara info om vad folk tycker är lämpligt om man har en ensam eller flera par. Inget om ett par... Vi har ett ensamt stackars par på jobbet som jag är lite sugen på att köpa om de är kvar när jag gjort om akvariet...
 
Vad tror ni om ett par honungsgurami i 54L? Hittar bara info om vad folk tycker är lämpligt om man har en ensam eller flera par. Inget om ett par... Vi har ett ensamt stackars par på jobbet som jag är lite sugen på att köpa om de är kvar när jag gjort om akvariet...
Jag har haft ett par honungsguramil i litet akvarium, det kan ha varit 37 liter. Hade bara dessa + några små bottenfiskar. Guramisarna var snälla mot varandra, mot övriga fiskar och lekte. Med andra ord - go!

Har inget akvarium för tillfället och haft ett långt uppehåll, men man blir ju sugen med den här tråden...
 
Jag har haft ett par honungsguramil i litet akvarium, det kan ha varit 37 liter. Hade bara dessa + några små bottenfiskar. De var snälla mot varandra, mot övriga fiskar och lekte. Med andra ord - go!
Vad hade du mer för fiskar? Jag tänker att jag ska ha räkor (som alltid...) men om det passar så hade jag nog gärna haft någon mer fisk i akvariet också. Eller så kör jag på bara honungsgurami och hoppas på lek med lyckat resultat :p
 
Vad hade du mer för fiskar? Jag tänker att jag ska ha räkor (som alltid...) men om det passar så hade jag nog gärna haft någon mer fisk i akvariet också. Eller så kör jag på bara honungsgurami och hoppas på lek med lyckat resultat :p
Jag tror jag hade några riktigt små botior, minns inte art men de var de mest minimala jag kunde hitta. Hade kanske fyra stycken. Räkor låter väl jättebra! Ville ha några som höll sig i nedre delarna av akvariiet och inte störde ev skumbon.

Honungsguramis gillar flytväxter som skumboet kan fästas i. Väldigt sött när hanen simmar runt med växtdelar i munnen och fogar in i boet. Jag hade dvärggurami för hundra år sedan och har även haft kampfisk. Min upplevelse är att båda de arterna har mycket kraftigare skumbon än honungsgurami, så honungsgurami behöver ha lite bättre byggmaterial och verkligen områden med stilla yta.
 
Fick hem lite räkor i helgen
Troligen körsbär.
Alla är inte röda men de funkar bra i mitt Blå karet
Ev räklingar lär dock bli mat för platys...
 
Sitter och kollar på vad mina firrar gör i 140
Mest då på mina Tomasi ciklider. Har ett gäng nu och riktigt stor och fin hane
Hoppas på att de vill leka
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
356
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
639
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 668
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp