Är det nån ekonomisk mening med att ha dessa försäkringar?

Ja, det påverkar. Hamnade där själv, jag fick ut för ekonomisk invaliditet och fick minskat bostadstillägg. Från ca 5000 kr/månad till, vad var det... 12 kr tror jag? Sjukersättningen däremot påverkades inte då det är en ersättning och inte ett bidrag.

Däremot finns det gränser för när det påverkar. 5000 kr/månad vet jag inte hur det blir med men du får ha 110.000 kr på banken som ensamstående utan att bostadstillägget påverkas, andra summor om du har partner. Efter det sker påverkan gradvis, det går inte ner på noll direkt.

Good to know är även att de går på vad man har vid årsskiftet. Får du ut en större summa i tex januari så är det inget fk räknar med förrän nästa årsskifte när de återigen kollar på vad du har för tillgångar.

En annan good to know är att de inte räknar boende som förmögenhet, om en skulle vilja köpa boende för pengarna är det alltså fritt fram. Sålänge boendet inte är en sommarstuga vill säga, då blir det avdrag då det räknas som förmögenhet.
 
Är det så att rätten till bostadstillägg är beroende av din inkomst, vilket, om jag förstår rätt, är din sjukersättning i ditt fall? Om så är fallet så tänker jag att om ersättningen från dessa försäkringar inte ses som inkomst så bör utbetalning av ersättningen inte påverka bostadstillägget. Så frågan blir då om ersättningen anses som inkomst enligt skattelagen. OBS detta är mina tanker - detta är inte mitt område.

Resonemanget ovan baseras som sagt på att bostadstillägget är kopplat till din inkomst (sjukersättningen). I det fall kan detta kanske ge viss ledning:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/2625.html
Under avsnittet "Ersättningar vid sjukdom och olycksfall" anges bl.a. följande: "Ersättningar vid sjukdom och olycksfall som betalas ut på grund av en försäkring är som huvudregel skattefria (8 kap. 15 § IL)."

På sidan anges sen vissa undantag från nämnda huvudregel. Jag tycker inget av de tre nämna undantagen stämmer in här.
Tack för bra input!
Jag har sjukersättning och ersättning från en avtalsgruppsjukförsäkring. Båda är skattepliktiga.
När jag tecknade dessa cancerförsäkringar så stod det att ersättningen från dem är skattefri men jag hittar inget om det i villkoren nu.
 
Ja, det påverkar. Hamnade där själv, jag fick ut för ekonomisk invaliditet och fick minskat bostadstillägg. Från ca 5000 kr/månad till, vad var det... 12 kr tror jag? Sjukersättningen däremot påverkades inte då det är en ersättning och inte ett bidrag.
Men då fick du ju ersättning för ekonomiskt bortfall som hade varit skattepliktigt om du inte förlorat inkomsten.

Läste det här på sidan som @Acto länkade till:
Skatteverket anser att det i uttrycket "tagits upp som intäkt" i 8 kap. 15 § 3 IL inte finns något krav på att den inkomst som har gått förlorad faktiskt skulle ha blivit föremål för svensk beskattning om skadan inte hade inträffat. För att beskattning ska kunna ske så ska inkomsten som försäkringsersättningen ersätter till sin natur vara skattepliktig.
 
Sen tänker jag att dom 5000kr är ju inte säkert att du får extra med det du har nu, meningen är väl lite att det ska täcka ev inkomstbortfall så att det inte blir kaos om man måste sluta jobba. Så huruvida det finns en mening eller inte med dom är väl helt och hållet beroende på vad du riskerar att förlora i inkomst vid en diagnos och behandling.
Nej, dessa försäkringar är inte inkomstförsäkringar utan man får dem om man får någon cancerdiagnos. Diagnosförsäkring heter det.
 
Ok, det var generöst.

Från konsumenternas.se
"
Försäkringen gäller aldrig för en sjukdom eller kroppsfel om symtomen har visat sig innan försäkringen börjat gälla. Den gäller inte heller för sjukdomar som är en följd av sådana symtom som fanns innan ni tecknade försäkringen.
"
Huvudvärk kan vara ett symtom på sjukdom, kan man då inte få försäkringsersättning om man haft huvudvärk?


Från försäkringsbolagets villkor:

4. BEGRÄNSNINGAR I FÖRSÄKRINGENS GILTIGHET
4.1 Ersättning lämnas inte om den försäkrade inom de närmaste
tre (3) åren före tecknandet av försäkringen:
- haft eller fått diagnosen förstadie till cancer oavsett cancer-
form
- haft eller har cellförändringar, såvida inte utredningen/
behandlingen är avslutad och resultatet var negativt, dvs.
inga kvarstående cellförändringar.
För försäkring tecknad före 2006-02-01 gäller även att för-
säkringen inte lämnar ersättning om den försäkrade inom de
närmaste tre (3) åren före tecknandet av försäkringen fått dia-
gnosen cancer oavsett cancerform.
För försäkring tecknad efter 2006-02-01 gäller även att försäk-
ringen inte lämnar ersättning om den försäkrade fått diagnosen
cancer oavsett cancerform innan försäkringens tecknande.
 
Huvudvärk kan vara ett symtom på sjukdom, kan man då inte få försäkringsersättning om man haft huvudvärk?


Från försäkringsbolagets villkor:

4. BEGRÄNSNINGAR I FÖRSÄKRINGENS GILTIGHET
4.1 Ersättning lämnas inte om den försäkrade inom de närmaste
tre (3) åren före tecknandet av försäkringen:
- haft eller fått diagnosen förstadie till cancer oavsett cancer-
form
- haft eller har cellförändringar, såvida inte utredningen/
behandlingen är avslutad och resultatet var negativt, dvs.
inga kvarstående cellförändringar.
För försäkring tecknad före 2006-02-01 gäller även att för-
säkringen inte lämnar ersättning om den försäkrade inom de
närmaste tre (3) åren före tecknandet av försäkringen fått dia-
gnosen cancer oavsett cancerform.
För försäkring tecknad efter 2006-02-01 gäller även att försäk-
ringen inte lämnar ersättning om den försäkrade fått diagnosen
cancer oavsett cancerform innan försäkringens tecknande.
Jag tror att du kan släppa den delen, om du inte hade nån formell diagnos så gäller inte det där. Jag hade nån liknande försäkring i några år, jag fick undantag för den sjukdom jag uppgett att jag hade, jag hade diagnos på den i mina journaler.
 
Ja visst, men får man ut på en försäkring för ett speciellt ändamål ska ju de pengarna gå till ändamålet, inte till ett annat ändamål.
T.ex. om det brinner i bostaden och man får ut en stor summa för lösöret på hemförsäkringen, tycker du man ska ha mindre eller inget i bostadstillägg då ...?

Kommer säga upp ena eller båda försäkringarna för jag tänker inte betala privat för nåt som jag redan betalar skatt för (att få bostadstillägg).
Jag har inte koll på bostadstillägg, men jag vet att åtminstone för ekonomiskt bistånd, så kan man få ersättning från hemförsäkring utan att det påverkar stödet. Diagnosersättning är ju lite annorlunda dock.
 
Men då fick du ju ersättning för ekonomiskt bortfall som hade varit skattepliktigt om du inte förlorat inkomsten.

Läste det här på sidan som @Acto länkade till:
Min ersättning var skattefri. Jag har inte förlorat någon inkomst, jag har aldrig haft någon. Min ersättning fick jag för att jag aldrig kommer kunna ha en normal inkomst.

Poängen är att det påverkade bostadstillägget men rörde sig om mycket högre summor. Jag har helt enkelt vad fk anser är en förmögenhet på banken och därför rök bostadstillägget. Inte för att pengarna plötsligt damp in på kontot av orsak x eller y utan för att jag vid följande årsskifte hade tillgångar som motsvarade en förmögenhet. Det hade inte spelat någon roll vad pengarna skulle ersätta. Allt som spelade roll var att de fanns.

Jag hade kunnat komma undan genom att investera i en bostadsrätt, då hade min förmögenhet varit borta och bostadstillägget bestått (om än justerats utefter boendekostnaden). Eller bara rest jorden runt och spenderat allting. Eller spelat bort de eller vad som helst. Antingen fanns en förmögenhet vid årsskiftet eller så fanns det inte. I mitt fall fanns det. I ditt fall beror det på vad du redan har men 50.000 kr liggande på kontot kommer inte ta bort ditt bostadstillägg. Möjligtvis kan det putta dig över gränsen för när de börjar räkna bort om du redan har tillgångar i någon form men då sker det stegvis.
 
Min ersättning var skattefri. Jag har inte förlorat någon inkomst, jag har aldrig haft någon. Min ersättning fick jag för att jag aldrig kommer kunna ha en normal inkomst.

Poängen är att det påverkade bostadstillägget men rörde sig om mycket högre summor. Jag har helt enkelt vad fk anser är en förmögenhet på banken och därför rök bostadstillägget. Inte för att pengarna plötsligt damp in på kontot av orsak x eller y utan för att jag vid följande årsskifte hade tillgångar som motsvarade en förmögenhet. Det hade inte spelat någon roll vad pengarna skulle ersätta. Allt som spelade roll var att de fanns.

Jag hade kunnat komma undan genom att investera i en bostadsrätt, då hade min förmögenhet varit borta och bostadstillägget bestått (om än justerats utefter boendekostnaden). Eller bara rest jorden runt och spenderat allting. Eller spelat bort de eller vad som helst. Antingen fanns en förmögenhet vid årsskiftet eller så fanns det inte. I mitt fall fanns det. I ditt fall beror det på vad du redan har men 50.000 kr liggande på kontot kommer inte ta bort ditt bostadstillägg. Möjligtvis kan det putta dig över gränsen för när de börjar räkna bort om du redan har tillgångar i någon form men då sker det stegvis.
Okej så det var pga för stor förmögenhet du förlorade bostadstillägget och inte försäkringsersättningen i sig?
Oavsett om du haft inkomst eller ej så är ju inkomstförsäkringen just det, en försäkring för inkomst du hade haft om du inte blivit sjuk/fått sjukersättning. Så du har ju de facto förlorat framtida inkomst, annars hade du inte fått ut nåt på den försäkringen.

Det är min analys iaf.
 
Jag vet inte om mitt svar är till någon nytta då det är lite andra parametrar, men jag vet en person som fick ett stort skadestånd utbetalat till sig efter ett brottmål. Hen fick sitt bostadsbidrag (ensamstående m. barn) indraget med motiveringen att hen nu hade pengar.
 
Jag har inte koll på bostadstillägg, men jag vet att åtminstone för ekonomiskt bistånd, så kan man få ersättning från hemförsäkring utan att det påverkar stödet. Diagnosersättning är ju lite annorlunda dock.
Jag tror det där varierar beroende på kommun.
En del kommuner anser att allt in på kontot oavsett vad det är räknas in i biståndet. Jag vet en person som använde sin hemförsäkring för att få ut en ny mobil. Bistånd drog av allt över det som de anser skulle räcka enligt norm till ny telefon. Sen är det säkert skillnad om hela huset brunnit upp, men ja...
 
Okej så det var pga för stor förmögenhet du förlorade bostadstillägget och inte försäkringsersättningen i sig?
Oavsett om du haft inkomst eller ej så är ju inkomstförsäkringen just det, en försäkring för inkomst du hade haft om du inte blivit sjuk/fått sjukersättning. Så du har ju de facto förlorat framtida inkomst, annars hade du inte fått ut nåt på den försäkringen.

Det är min analys iaf.
Ja precis. Jag pratade med FK när det var aktuellt och de var helt ointresserade av att jag skulle få ut försäkringspengar. Allt som spelade roll var vilka tillgångar som fanns vid nästkommande årsskifte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp