Minuspoäng på tenta

Fast varken 1 eller 9 är ju rätt svar? Men jag förstår nu hur du menar. Tänkte inte på det.

Nej, enligt mina lärare, två, fanns ett sätt att lösa uppgifterna på. ett. och bara det sättet. De kunde inte förklara varför jag fick rätt på mitt sätt, bara "man gör inte så" och jag fattade aldrig hur de menade vad rätt sätt var, det var ologiskt för mig och det var aldrig så jag tänkte trots att jag fick rätt svar. Så när jag gjorde ett matteprov kunde jag om bara svar hade krävts ha 12-15 rätt av 15 poäng, men pga att man var tvungen att lämna lösningar så fick jag alltid mellan 0 och 5 bara. Svaret var i stort sett alltid rätt, lösningen inte. Mina mattelärare hatade mig pga mina "varför" som de inte kunde svara på ;) Man får inte lov att ställa frågan "varför" i matte, man bara gör på ett visst sätt. Punkt. Liksom. :D

Tack o lov funkar inte matteundervisningen (på högstadiet och gymnasiet) så numer. För E krävs att du använder dig av någon metod (här inkluderas även att du tex ritar), för C att du använder en lämplig och effektiv metod och för A ska du använda den mest effektiva.

Dvs, en stor variation i hur man kan lösa en uppgift godkänns.

Tack o lov funkar inte matteundervisningen (på högstadiet och gymnasiet) så numer. För E krävs att du använder dig av någon metod (här inkluderas även att du tex ritar), för C att du använder en lämplig och effektiv metod och för A ska du använda den mest effektiva.

Dvs, en stor variation i hur man kan lösa en uppgift godkänns.
Då verkar det som , om jag läst matte i dag, hade klarat det rätt bra ändå. Minns hur svårt det var att förstå och lite på sig själv vad som var rätt när lösningen sällan var rätt- hur fasen kunde svaret vara rätt? läraren trodde jag fuskade och kollade i facit i boken först, men började kolla mig och insåg att det inte var fusk. Han kunde inte förklara, och jag fattade aldrig hur jag kunde räkna ut ett tal rätt och få fel på lösningen, om det bara finns ett sätt att göra på borde jag fått fel på alla mina tal. 7 försök att läsa matte b och ett försök på matte c med IG i alla fick mig att känna mig dum i huvudet, men talen var rätt och lösningarna fel, jag tror inte jag var så dum ändå...

Nåja, skönt att ungdomar av i dag slipper det bekymret! :)

Har aldrig haft tenta med minuspoäng. Men två tentor där man fick underkänt om man missade en specifik fråga, även om resten var rätt. Det var under läkarutbildningen och frågorna var om hjärt-lung-räddning respektive tvångsvård. Helt rimligt tycker jag, de sakerna måste man kunna som läkare.

Har aldrig haft tenta med minuspoäng. Men två tentor där man fick underkänt om man missade en specifik fråga. Det var under läkarutbildningen och frågorna var om hjärt-lung-räddning respektive tvångsvård. Helt rimligt tycker jag, de sakerna måste man kunna.
Underkänt på helt tentan alltså?

Är väl inte så svårt: Vad är 2 + 2 = ? Svar: a) 1, b) 4 c) 9

Dåligt av läraren att inte kunna visa varför din lösning inte var riktig, det är grundläggande och en självklarhet, liksom att det ofta finns flera olika och riktiga sätt att lösa en uppgift.
Och nästan oändligt många sätt som inte är matematiskt korrekta, där man gjort något som inte stämmer i något led. Att man sedan kommer fram till rätt svar är nästan helt ointressant i ett ämne som matematik även om man ibland kunde få någon enstaka poäng av 3 möjliga om man bara missat stringensen i ett enstaka led.

(Men ändå dåligt, man bör få veta var man tänkte snett och gjorde fel för att kunna lära sig - annars är det inte mycket till utbildning)

Ok, möjligt att det är så hen tänker men det var oklart.

@Krystalline Det har pratats om det tidigare också, men vi ifrågasatte det idag.

@skiesabove Ok, nej jag tycker inte heller det. Det gör ju att man drar sig för att svara för att det kanske är fel och man riskerar minuspoäng

@FiaM Men det känns som ett så ologiskt system. Det gör ju så att de rätta svaren inte räknas om man inte får alla rätt i princip
Tanken med frågorna var att studenterna inte skulle "tjäna" på att chansa. Är det en fråga som har 6 påståenden värda 0,5 poäng var och studenten är helt säker på och svarar rätt på 4 av dem och sedan väljer "vet ej" på resterande 2 frågor så får studenten 2 poäng.
Hade studenten chansat och svarat fel på frågorna som han/hon var osäker på hade det fortfarande gett 1 poäng. Hade studenten chansat och svarat fel på samtliga frågor hade det blivit 0 på den frågan.
Denna typ av frågor utgjorde kanske totalt 8 poäng av 100 på tentorna och kunde som sagt inte ge avdrag på övriga frågor.

Jag har varit med om minuspoäng på flervalsfrågor i tekniska kurser. (Minsta poäng per uppgift var då noll, man tog inte med sig minuspoängen till resten av tentan.)

Tycker att det är ett helt rimligt sätt att hantera flervalsfrågor, mycket konstigare om man kan få rätt genom att kryssa alla svar hela tiden.

Flervalsfrågor har varit ett sätt att få checkat av ganska stora områden av vokabulär och definitioner tex, eller som exempel från en mina kurser; möjliga reagens, processvägar och produkter i en kemisk produktion. Att göra fullständiga redovisningsuppgifter kan ta oerhörd tid att lösa och då har man ofta blandat större uppgifter med ett par flerval för att få spridning på vad av kursinnehållet man kan testa utan att behöva en tenta på mer än 4-6 h.

Och nästan oändligt många sätt som inte är matematiskt korrekta, där man gjort något som inte stämmer i något led. Att man sedan kommer fram till rätt svar är nästan helt ointressant i ett ämne som matematik även om man ibland kunde få någon enstaka poäng av 3 möjliga om man bara missat stringensen i ett enstaka led.

(Men ändå dåligt, man bör få veta var man tänkte snett och gjorde fel för att kunna lära sig - annars är det inte mycket till utbildning)
Men en metod som alltid ger rätt svar är matematisk riktig och bör normalt ge full poäng om lösningen är tillräckligt dokumenterad (bevisad). Nu är väl så sällan fallet så frågan blir mera akademisk men det som beskrevs ovan om betyg efter hur effektiv metoden är är fel tycker jag.

Men det att rita och mäta för ett svar kanske inte är så fel att ge lite poäng för på lägre nivå, det är inte en matematisk lösning i strikt mening men inte dumt att göra också på högre nivå som en koll av rimligheten i svaret man fått fram även om det inte ger någon poäng vid rättningen på universitsnivå.

Senast ändrad:
I teorin skulle man även på en fråga med svar som var beskrivande (dvs text som förklarar ett fenomen) kunna skriva fem olika svar och sen inte välja ett som var rätt. X är blå för att hens föräldrar är från Mars, men X kan också vara blå för att hen älskar att bada i blåbär och är det inte så skulle X kunna vara blå för att hen har en plastpåse runt huvudet och håller på att kvävas.

Det blir knasigt när det inte finns en begränsning i hur mycket fel man får svara om man bara har med det rätta i någon form (oftast finns en rättningsmall där ”blå” och ”Mars” krävs för poäng, så doktoranden som rättar vet vilka saker som ska vara med för att få poängen ;) nä många lärare rättar själv med förstås och en rättningsmall är bra för att ha en plan för vad som är rätt sätt att svara)

Jag har läst en del ”ploj kurser” och skrivit tentor på ämnen som jag inte alls läst in. Fanns inte någon form av ”fel svar bestraffas” eller begränsning på hur mycket man kunde svara blir det ganska enkelt att diskutera runt femton olika saker för att man inte riktigt vet vilka tre som är de rätta… och med en rättningsmall utan minuspoäng kan man då klara tentor utan att kunna svaren. Det blir konstigt

Jag har haft sådana tentor med minuspoäng i flera olika ämnen, syftet har varit just det som folk varit inne på tidigare i tråden, att man inte ska klara tentan genom chansningar. Det har ju oftast handlat om frågor där det, även om det inte varit flervalsfrågor, i praktiken bara funnits ett par alternativ att välja mellan.

Har aldrig haft tenta med minuspoäng. Men två tentor där man fick underkänt om man missade en specifik fråga, även om resten var rätt. Det var under läkarutbildningen och frågorna var om hjärt-lung-räddning respektive tvångsvård. Helt rimligt tycker jag, de sakerna måste man kunna som läkare.

Jag har också varit med om "spärruppgifter" eller att man måste ha tillräckligt många poäng på en viss del av tentan för att kunna få godkänt på hela. Rimligt sätt att deala med att vissa saker obönhörligen måste sitta.

Fast varken 1 eller 9 är ju rätt svar? Men jag förstår nu hur du menar. Tänkte inte på det.

Nej, enligt mina lärare, två, fanns ett sätt att lösa uppgifterna på. ett. och bara det sättet. De kunde inte förklara varför jag fick rätt på mitt sätt, bara "man gör inte så" och jag fattade aldrig hur de menade vad rätt sätt var, det var ologiskt för mig och det var aldrig så jag tänkte trots att jag fick rätt svar. Så när jag gjorde ett matteprov kunde jag om bara svar hade krävts ha 12-15 rätt av 15 poäng, men pga att man var tvungen att lämna lösningar så fick jag alltid mellan 0 och 5 bara. Svaret var i stort sett alltid rätt, lösningen inte. Mina mattelärare hatade mig pga mina "varför" som de inte kunde svara på ;) Man får inte lov att ställa frågan "varför" i matte, man bara gör på ett visst sätt. Punkt. Liksom. :D
Fast det är ju just varför som är matematik :) och statistik. Svaret är på student nivå oväsentligt så länge lösningen är rätt :)

Fast det är ju just varför som är matematik :) och statistik. Svaret är på student nivå oväsentligt så länge lösningen är rätt :)
Så resonerade inte lärarna på gymnasiet. De svarade inte på mina varför och lösningarna på mina rätta svar var viktigare än rätt svar. Hade det varit tvärtom hade jag haft riktigt bra betyg i både matte B och matte C och inte ett IG. Det är rätt frustrerande att på något vis förstå svaret på talen/frågorna och behöva plita ner en lösning sedan som då inte blir godkänd för även om den kommer fram till rätt svar är den inte den som de använder.

Så resonerade inte lärarna på gymnasiet. De svarade inte på mina varför och lösningarna på mina rätta svar var viktigare än rätt svar. Hade det varit tvärtom hade jag haft riktigt bra betyg i både matte B och matte C och inte ett IG. Det är rätt frustrerande att på något vis förstå svaret på talen/frågorna och behöva plita ner en lösning sedan som då inte blir godkänd för även om den kommer fram till rätt svar är den inte den som de använder.
Jag fattar, men matte b och c är ju gymnasienivå? I iaf matte c var det viktigt för hundra år sen (25) att kunna förstå hur man kom fram till svaret. Jag var för några år sen med om det du skriver men på forskarnivå, svaret var ”rätt” men jag förstod inte varför. Det var jag tvungen att ta reda på..:)

Jag fattar, men matte b och c är ju gymnasienivå? I iaf matte c var det viktigt för hundra år sen (25) att kunna förstå hur man kom fram till svaret. Jag var för några år sen med om det du skriver men på forskarnivå, svaret var ”rätt” men jag förstod inte varför. Det var jag tvungen att ta reda på..:)
Fast har jag inte skrivit det hela tiden? Jag har nämnt matte b och matte c tidigare i mina inlägg här, och att det var i skolan. Så om du tror det var på forskarnivå så har du nog missförstått.

poängen var att när jag bad om hjälp redan i matte b och frågade varför jag skulle räkna ut som läraren sa, på ett sätt jag inte förstod, så kunde de inte svara. De sa "jag vet inte" och "man bara gör så" och "det finns bara en lösning och det är så här".

Matte är dock egentligen väldigt lite rätt svar i slutänden utan just vägen dit. Jag har också skrivit tentor där jag vetat rätt svar i slutet men inte lyckats förklara hur jag hamnade där. Ibland kunde jag en bit och fick något poäng men inte mer.
Idag handleder jag studenter i ett ämne med en hel del matte och de blir superfrustrerade när jag ber dom förklara hur de tänker, de tycker det räcker med rätt svar bara det att nästa gång blir det fel svar därför att deras tankegång inte längre var applicerbar. Sen ska man självklart få hjälp att förstå och inte bara avfärdas.

Matte är dock egentligen väldigt lite rätt svar i slutänden utan just vägen dit. Jag har också skrivit tentor där jag vetat rätt svar i slutet men inte lyckats förklara hur jag hamnade där.
Hur kunde du veta att det var rätt svar under själva tentamen?

Allmänt är gissning inte matematiskt fel sätt att lösa en uppgift under förutsättning att man sen kan visa att gissningen är riktig. Kan låta konstigt kanske men faktum är att för vissa typer av problem gör man ofta så.

Matte är dock egentligen väldigt lite rätt svar i slutänden utan just vägen dit. Jag har också skrivit tentor där jag vetat rätt svar i slutet men inte lyckats förklara hur jag hamnade där. Ibland kunde jag en bit och fick något poäng men inte mer.
Idag handleder jag studenter i ett ämne med en hel del matte och de blir superfrustrerade när jag ber dom förklara hur de tänker, de tycker det räcker med rätt svar bara det att nästa gång blir det fel svar därför att deras tankegång inte längre var applicerbar. Sen ska man självklart få hjälp att förstå och inte bara avfärdas.
Jag förstår absolut det där. Det intressanta i mitt fall var ju ändå att det var rätt svar nästan hela tiden, oavsett tal och oavsett lösning. Men fel lösning enligt läraren.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 124
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 305
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som... 2
Svar
33
· Visningar
2 018
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka