Fast varken 1 eller 9 är ju rätt svar? Men jag förstår nu hur du menar. Tänkte inte på det.
Nej, enligt mina lärare, två, fanns ett sätt att lösa uppgifterna på. ett. och bara det sättet. De kunde inte förklara varför jag fick rätt på mitt sätt, bara "man gör inte så" och jag fattade aldrig hur de menade vad rätt sätt var, det var ologiskt för mig och det var aldrig så jag tänkte trots att jag fick rätt svar. Så när jag gjorde ett matteprov kunde jag om bara svar hade krävts ha 12-15 rätt av 15 poäng, men pga att man var tvungen att lämna lösningar så fick jag alltid mellan 0 och 5 bara. Svaret var i stort sett alltid rätt, lösningen inte. Mina mattelärare hatade mig pga mina "varför" som de inte kunde svara påMan får inte lov att ställa frågan "varför" i matte, man bara gör på ett visst sätt. Punkt. Liksom.
![]()
Tack o lov funkar inte matteundervisningen (på högstadiet och gymnasiet) så numer. För E krävs att du använder dig av någon metod (här inkluderas även att du tex ritar), för C att du använder en lämplig och effektiv metod och för A ska du använda den mest effektiva.
Dvs, en stor variation i hur man kan lösa en uppgift godkänns.