Minuspoäng på tenta

Det är konstigt om det är så. Jag har ganska nyligen läst en statistik kurs på forskarnivå, där var det viktigaste att vi hade fattat konceptet, svaret var inte lika viktigt.
Det är så jag tycker det borde vara, jag hade när jag läste ofta rätt formel/uträkning tänk men ofta fel svar och fick inte rätt trots att jag tänkte rätt. Det gjorde att jag gav upp tillslut trots att jag ändå var på rätt väg så att säga.

Och andra sidan hade jag en lärare som godkände rätta svar utan uträkning medräknad, alltså bara svaret. Min lärare var åt alla håll dom.
 
Hur kunde du veta att det var rätt svar under själva tentamen?

Allmänt är gissning inte matematiskt fel sätt att lösa en uppgift under förutsättning att man sen kan visa att gissningen är riktig. Kan låta konstigt kanske men faktum är att för vissa typer av problem gör man ofta så.
Det var 30 år sen just den tentan gjordes, jag minns inte exakt hur jag tänkte. Finns väl många tillfällen när man vet det rätta svaret, utan att gissa, men huvuduppgiften är att förklara varför det är det rätta svaret. Det var på universitetsnivå hur som så mer bokstäver än siffror vet jag.
 
Hur i all sin dar kan man ha flervalsfrågor i matte?

Minns mina problem i matte B kursen jag hela tiden fick IG. Jag kunde lösa talen i huvudet men inte skriva ner lösningar- de lösningar jag skrev var inte godkända lösningar även om det var så jag räknade ut och gav rätt svar. Så jag hade ständigt rätt svar, men fel uträkning. När jag frågade läraren varför man inte kunde räkna som jag fick jag aldrig något svar. "Man gör inte så bara" hette det. Var skitjobbigt att veta det rätta svaret men aldrig kunna sätta rätt uträkning.

Jag kanske ska läsa matte B igen i dag, får kanske G eller till och med VG då....
Fast det är ju så har jag lärt mig ju mer jag läser matematik/statistik, vissa saker är bara så. Varför en del konstanter är just de konstanterna är bara för att någon bestämt så.
 
Jag förstår absolut det där. Det intressanta i mitt fall var ju ändå att det var rätt svar nästan hela tiden, oavsett tal och oavsett lösning. Men fel lösning enligt läraren.

Grejen med matematik (åtminstone på grundnivå) är att man får rätt svar varje gång om man använder rätt metod. Det är själva tjusningen med det för min del, att förstår man hur man ska göra så blir svaret alltid rätt (sen behöver man såklart ett facit medan man lär sig).

Jag avskyr egentligen räkne-lekarna som dyker upp på SoMe men där kan man ofta se vilka som tänker ut en trolig lösning och vilka som använder rätt metod, och jag tror det är ganska vanligt att många föredrar ”logiskt tänkande” medan andra (som gillar regler ;) ) använder reglerna som gäller för beräkningarna.
 
Grejen med matematik (åtminstone på grundnivå) är att man får rätt svar varje gång om man använder rätt metod. Det är själva tjusningen med det för min del, att förstår man hur man ska göra så blir svaret alltid rätt (sen behöver man såklart ett facit medan man lär sig).

Jag avskyr egentligen räkne-lekarna som dyker upp på SoMe men där kan man ofta se vilka som tänker ut en trolig lösning och vilka som använder rätt metod, och jag tror det är ganska vanligt att många föredrar ”logiskt tänkande” medan andra (som gillar regler ;) ) använder reglerna som gäller för beräkningarna.
Så är det, de här reglerna (satserna) måste alltid bevisas och sen man lärt sig dem kan de användas för att lösa mycket, mycket svårare problem än vad man "logiskt" kan tänka ut svaret på.
 
Jag förstår absolut det där. Det intressanta i mitt fall var ju ändå att det var rätt svar nästan hela tiden, oavsett tal och oavsett lösning. Men fel lösning enligt läraren.

Har man en annan metod än den som är "tänkt" måste man ju kunna visa matematiskt att den är giltig, inte bara att den råkar ge rätt resultat i uträkningen. Att lära sig matematik handlar inte om att få ut rätt siffror, utan om att lära sig känna igen och använda metoder som är generaliserbara. (Och att veta inom vilka villkor den metoden är det bästa valet.)

Jag har utan problem fått full poäng när jag använt en metod som läraren inte ens tänkt på, men jag blev uppkallad till tentagranskning för att de ville höra hela min förklaring till hur jag hade kommit på att göra på det sättet. Doktoranden som hade rättat tentan hade dragit poäng för att det verkade vara "fel metod" men efter granskningen hade jag full poäng och lite till. Det bygger som sagt på att man vet vad man gjort och varför.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 499
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 723
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 278
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp