Dressyrsnack nummer 18

Jag blir så trött på mina nya stövlar. Har kämpat med att rida in dem och nu är det inga problem alls, förutom att det på vänsterstöveln blir ett veck precis över vristen (tänk där sporremmen sitter) som gör så otroligt ont vissa dagar. Är inte alls samma problem på högerbenet, och man ser tydligt hur olika de veckar sig. Någon som har en bra lösning på hur man kan lösa det? Ska tävla i helgen så skulle verkligen behöva kunna rida ordentligt. Har testat det klassiska som i att bara härda ut, blöta ner dem och värma dem med hårtork...

Jag blir så trött på mina nya stövlar. Har kämpat med att rida in dem och nu är det inga problem alls, förutom att det på vänsterstöveln blir ett veck precis över vristen (tänk där sporremmen sitter) som gör så otroligt ont vissa dagar. Är inte alls samma problem på högerbenet, och man ser tydligt hur olika de veckar sig. Någon som har en bra lösning på hur man kan lösa det? Ska tävla i helgen så skulle verkligen behöva kunna rida ordentligt. Har testat det klassiska som i att bara härda ut, blöta ner dem och värma dem med hårtork...
Läste ngn gång att man kan blöta en svamp och lägga där när man har stöveln på sig? Så den formas om.

jag har blött upp med en svamp (RIKLIGT!) och innan jag har på mig stövlarna så har jag en dessutom värmd vetekudde i dem (i vristen) för att de både ska bli mjuka och varma i lädret, så de formar sig.

jag har blött upp med en svamp (RIKLIGT!) och innan jag har på mig stövlarna så har jag en dessutom värmd vetekudde i dem (i vristen) för att de både ska bli mjuka och varma i lädret, så de formar sig.

+ @MiniLi Får testa att blöta ner igen, och kanske ta svamp som Minili föreslår. Blött ner dem har jag gjort, riktigt ordentligt flera gånger. Jag har också värmt dem med en hårfön så de ska bli riktigt varma och mjuka.

De där tror jag är en del av ens egna inställning också. Jag brukar också säga det, alltså att jag på våra 5år har haft 2 st dåliga ridpass, inte värre än så. I övrigt utvecklas vi alltid framåt, må de ta lite tid för jag är inget proffs och jag tränar bara dressyr en gång i veckan ungefär 😂 men de går framåt! Och alla ridpass är roliga!

Hur härligt är de inte att känna så? 😍
Jag tror också det handlar om ens inställning! Jag är extremt sällan missnöjd med mina och Nellys pass, men tror det handlar om att jag generellt blir väldigt nöjd med förbättringar även om passet startade mindre bra. Är det ngt som är jättesvårt när vi startar så backar jag bandet och jobbar för att det iaf ska vara bättre när vi slutar. Och då är jag nöjd. Brukar också alltid hitta saker som faktiskt var bra även om annat har känts svårt.

Har haft ett fåtal pass som jag är missnöjd med och då tenderar jag att bli rätt knäckt, är så ovan vid att gå från ett ridpass med dålig känsla😅

De där tror jag är en del av ens egna inställning också. Jag brukar också säga det, alltså att jag på våra 5år har haft 2 st dåliga ridpass, inte värre än så. I övrigt utvecklas vi alltid framåt, må de ta lite tid för jag är inget proffs och jag tränar bara dressyr en gång i veckan ungefär 😂 men de går framåt! Och alla ridpass är roliga!

Ja 😍
Det tror jag med. Självklart är det saker som går mindre bra och får göras om men de glöms bort i glädjen över att få rida min fina och glada lilla häst.
Jag rider inte heller mycket dressyr hemma så det tar tid här med men vad gör det 😊
Jag har ju häst för att det är roligt och utvecklas tillsammans.
Har ju nämnt det innan men bara att ha en häst som är lika rolig och ambitiös i alla tre grenar är fantastiskt. Allt med Ärtan är kul och enkelt ❤️

När jag är missnöjd med ett pass handlar det oftast om att jag är missnöjd med min egen insats, att jag inte red så bra som jag tycker jag borde ha ridit för att hjälpa hästen att göra sitt bästa

Ja 😍
Det tror jag med. Självklart är det saker som går mindre bra och får göras om men de glöms bort i glädjen över att få rida min fina och glada lilla häst.
Jag rider inte heller mycket dressyr hemma så det tar tid här med men vad gör det 😊
Jag har ju häst för att det är roligt och utvecklas tillsammans.
Har ju nämnt det innan men bara att ha en häst som är lika rolig och ambitiös i alla tre grenar är fantastiskt. Allt med Ärtan är kul och enkelt ❤️
Ja där hittade du verkligen en toppenhäst! Hon verkar vara så himla rolig med mycket nerv och energi samtidigt som hon är snäll och stabil!
Önskar att min häst kunde hitta den där balansen😅🤪

Ja där hittade du verkligen en toppenhäst! Hon verkar vara så himla rolig med mycket nerv och energi samtidigt som hon är snäll och stabil!
Önskar att min häst kunde hitta den där balansen😅🤪

Ja, verkligen!
Mycket nerv finns det helt klart men så snäll ❤️
Nelly är ju dock inte så gammal än så det finns ju hopp 😁
Ärtan är trots allt 16 år nu, hon flyttade runt väldigt mycket på kort tid när hon importerades till Sverige så jag tror inte hon var helt enkel som ung 😅
Sen hade hon tur som hamnade hos förra ägaren där hon kunde landa, ridas kravlöst ute i skogen och sen börja om lite med träningen igen och hitta mer lugn och harmoni.

Jag ska träna på lördag! Har inte tränat (dressyr) på över ett år så har lite tid att ta igen...

Självklart ny tränare (få tränare är pepp på en 60 mils rundresa för att träna ett lättklass ekipage...)

Spännande och hoppas verkligen att hon passar mig och hästen så vi kan få lite regelbundenhet i träning igen!

Ja, verkligen!
Mycket nerv finns det helt klart men så snäll ❤️
Nelly är ju dock inte så gammal än så det finns ju hopp 😁
Ärtan är trots allt 16 år nu, hon flyttade runt väldigt mycket på kort tid när hon importerades till Sverige så jag tror inte hon var helt enkel som ung 😅
Sen hade hon tur som hamnade hos förra ägaren där hon kunde landa, ridas kravlöst ute i skogen och sen börja om lite med träningen igen och hitta mer lugn och harmoni.
Sant! Nelly känns trots allt mer och mer balanserad med stigande ålder, även om hon nu som 9 åring fortfarande är rätt koko ibland😅😅

Personalen i stallet brukar säga att hon generellt är snäll och lugn men om hon väl drar igång så är ”hennes värsta nivå ganska mycket värre än de andra hästarna”🤦‍♀️🤷‍♀️

Sant! Nelly känns trots allt mer och mer balanserad med stigande ålder, även om hon nu som 9 åring fortfarande är rätt koko ibland😅😅

Personalen i stallet brukar säga att hon generellt är snäll och lugn men om hon väl drar igång så är ”hennes värsta nivå ganska mycket värre än de andra hästarna”🤦‍♀️🤷‍♀️

Hon kommer nog alltid vara lite koko 😁
Det är ju jag med och jag är snart 40 😆
Ärtan har ju väldigt lätt att gå upp i stress och ibland blir det mycket drama över ingenting.
Hon kastade sig två meter åt andra hållet mitt i en skänkelvikning igår 😂
N bara suckade, det där var ju lite onödigt, lägg en volt och gör om det där. Då gick det hur bra som helst 😂
Jag tror dock på att de som är lite koko är de bästa, både hästar och människor 😁
Det blir aldrig tråkigt.

Hon kommer nog alltid vara lite koko 😁
Det är ju jag med och jag är snart 40 😆
Ärtan har ju väldigt lätt att gå upp i stress och ibland blir det mycket drama över ingenting.
Hon kastade sig två meter åt andra hållet mitt i en skänkelvikning igår 😂
N bara suckade, det där var ju lite onödigt, lägg en volt och gör om det där. Då gick det hur bra som helst 😂
Jag tror dock på att de som är lite koko är de bästa, både hästar och människor 😁
Det blir aldrig tråkigt.
Den dagen Nelly ”bara” kastar sig två meter när hon får för sig saker kommer jag vara överlycklig🤣🤣
Det är de där jäkla rodeokonsterna som gärna får lugnas lite.

Håller med dig! Det ska vara lite drag och crazy, men utan den där känslan av ”nu dör vi”😅😅

Den dagen Nelly ”bara” kastar sig två meter när hon får för sig saker kommer jag vara överlycklig🤣🤣
Det är de där jäkla rodeokonsterna som gärna får lugnas lite.

Håller med dig! Det ska vara lite drag och crazy, men utan den där känslan av ”nu dör vi”😅😅

Haha! Det förstår jag, är alldeles för gammal för sånt 😅
Förhoppningsvis växer hon ifrån det 😁

Maja gled igenom besiktningen så nu är hon på väg hem med sin nya människa 🤩!
20250119_135811.webp

När jag är missnöjd med ett pass handlar det oftast om att jag är missnöjd med min egen insats, att jag inte red så bra som jag tycker jag borde ha ridit för att hjälpa hästen att göra sitt bästa

Ja det förstås, sedan jag slutade min utbildning och slutade sätta press på mig på det sättet så har jag slutat vara missnöjd med min ridning. Jag gör mitt bästa och om jag ska sätta ännu högre krav på min ridning kräver de att jag kanske börjar rida mer dressyr, går tillbaka till gymmet osv osv. Men eftersom jag inte har dem kraven på mig själv just nu, så kämpar jag utefter mina förutsättningar ☺️ typ

Räserponnyn jobbade på fint för tränaren idag också. Dock lite fundersam på om hon kanske känner av sin Mallenders/Sallenders just nu, så måste kolla hur det går med behandlingen. Hon har varit en väldigt nyttig lånehäst för mig, vi kommer åt en del av mina problem som jag har svårt att fixa när jag sitter på Barka. Men jag får nog inse att ska det bli en häst efter Barka ska den nog helst vara max 150. Enligt min tränare syns det att jag är mer avslappnad och har mer tillit till en mindre häst/ponny. Det har blivit väldigt mycket bättre även på Barka sen jag började rida med ljuddämpande luva och mest utomhus, men helt övertygad om att jag överlever är inte reptilhjärnan. ;P

Min ponny fick nya stoppning i sadeln och tydligen är hon jätte känslig. Med detaljer. Hon skulle aldrig va sur tyvärr eller säga nej. Önskar nästan de för de är "lättare" att märka. Nu har hon gått ett tag och jag märkte de inte direkt.

Men åtgärdat nu iaf! Köpte också en trapezius padd. Till nästa vinter, för nu lär hon gå upp i vikt som vanligt efter vårfällningen, så då behövs den inte. Men till nästa vår! 🙌

Ärtan fick vila igår och idag har vi tränat hoppning 😍
Hon började i dressyrmoode som alltid efter träning, galopperade väldigt lugnt och på tygeln de två första sprången, sen bytte hon till hoppmoode 😁
Hon var så galet duktig, nu känns det som att sitta på min gamla häst som hade tävlat 130. Det är bara att styra och följa med!
Det "sämsta" idag var när jag vände för tidigt från väggen in i en kombination. Ärtan har pannben och mod så hon trampar inte om utan flyger istället samtidigt som hon är väldigt kvick och hoppar snyggt ut över b.
Jag gjorde samma miss två gånger dessutom 😂
Sen ställde sig tränaren ivägen så jag inte kunde svänga, då blev det perfekt!

Blev nog mest glad över att vi fick trångt på en linje. Ärtan är liten med normal galopp för sin storlek och det har tidigare blivit långt. Men nu har hon växlat ut steglängden utan att bli lång och tappa tryck.

Hon bygger alltid med plankor, grindar, vattenmattor i olika färger, olika ifyllnader, knallorange presenning, hängande flaggor osv. Ärtan bara går 😍
Hon är så häftig!

Liknande trådar

Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 823
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
572
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka