Dressyrsnack nummer 18

Vi fick ett litet bakslag i veckan efter de där fina träningsdagarna. Medryttaren red ut Fager i torsdags tillsammans med en annan i stallet och det blev lite kaos med rädda hästar och mitt i det blev Fager sparkad på bakbenet. Tog snett frampå låret. Stackarna trodde först benet var av för han hoppade på tre ben, men det blev snabbt bättre och bättre. Väl tillbaka i stallet gick han som vanligt.

Dagen efter var han lite stel men såg i övrigt fin ut. Så han får ta det lite lugnt den här veckan för säkerhets skull. Han är dock skitpigg och tycker inte alls vila är nödvändigt. Busade till och med idag när jag linade honom, det händer verkligen aldrig annars!

Vi fick ett litet bakslag i veckan efter de där fina träningsdagarna. Medryttaren red ut Fager i torsdags tillsammans med en annan i stallet och det blev lite kaos med rädda hästar och mitt i det blev Fager sparkad på bakbenet. Tog snett frampå låret. Stackarna trodde först benet var av för han hoppade på tre ben, men det blev snabbt bättre och bättre. Väl tillbaka i stallet gick han som vanligt.

Dagen efter var han lite stel men såg i övrigt fin ut. Så han får ta det lite lugnt den här veckan för säkerhets skull. Han är dock skitpigg och tycker inte alls vila är nödvändigt. Busade till och med idag när jag linade honom, det händer verkligen aldrig annars!
Otäckt! Skönt det gick bra!

Var ute o galopperade med en kompis i höstas och hennes häst sparkade efter min men träffade mitt smalben.
Trodde också det var av först för jäklar vad ont det gjorde!
Förstår Fager!❤️

Börja veckan med ett dressyrpass i ett helt tomt och nysladdat ridhus är inte helt fel 😍
Väldigt bra känsla, hon är ju alltid lite tittig vid porten men helt okej idag ändå.
Jobbade vidare med samma saker som förra träningen och hon var helt med på noterna.

Jag fick jobbet så snart blir det skift igen. Skönt iaf att det är ljust länge nu så jag inte behöver börja med att rida i mörkret. Det hade varit deprimerande.
När jag jobbar dag är jag i stallet strax efter 15 så jag brukar hinna rida även i ridhuset innan det kommer massa folk.

20250317_094734.webp

Gissar att det är fler än jag som sett filmer på sociala medier där folk pressar FEIs nya mätverktyg för nosgrimmor ner mellan nosrygg och nosgrimma på hästarna. Alltså verkligen pressar. Det ser ut som om de knappt får in den smalare delen, men eftersom lädret är lite elastiskt och nosgrimman formar sig så kan de pressa hela mätverktyget igenom ändå och är då stolta och visar att de minsann har en lagom spänd nosgrimma.
Jag tänker att är det verkligen så det kommer att användas så kommer det inte göra någon skillnad.

Gissar att det är fler än jag som sett filmer på sociala medier där folk pressar FEIs nya mätverktyg för nosgrimmor ner mellan nosrygg och nosgrimma på hästarna. Alltså verkligen pressar. Det ser ut som om de knappt får in den smalare delen, men eftersom lädret är lite elastiskt och nosgrimman formar sig så kan de pressa hela mätverktyget igenom ändå och är då stolta och visar att de minsann har en lagom spänd nosgrimma.
Jag tänker att är det verkligen så det kommer att användas så kommer det inte göra någon skillnad.
Inte sett, men kan tyvärr ändå se det framför mig..

Det var ju min kritik mot verktyget från början. Det borde finnas någon form av tryckmätning (kan vara så enkelt som en plåt som klickar vid ett visst motstånd) så att verktyget verkligen får plats utan att trycket på densamma överskrider en viss siffra (typ något alls)

Fast jo, jag tror dels det kommer göra skillnad (för det finns så hårt spända nosgrimmor idag att de inte kommer få igenom måttet) och sen tror jag det är viktigt att man börjar med ett mått överhuvudtaget.
Skulle det komma ett mått som var mer generöst hade det aldrig börjat användas, protesterna hade blivit för stora. Det här ser enkelt ut att använda och alla (oavsett nivå och disciplin) måste känna att detta kan vi inte protestera mot att det är helt rimligt. Och man får ju spänna nosgrimman lösare än detta, det är ett minimimått.

Jag tror dessutom att när vi vant oss vid att mått finns och används så kommer forskning kunna förflytta hur stort mått som ska användas. Det gäller att först av allt komma igång och faktiskt använda något! Tycker jag.

(här finns en länk för den som inte sett:

Fast jo, jag tror dels det kommer göra skillnad (för det finns så hårt spända nosgrimmor idag att de inte kommer få igenom måttet) och sen tror jag det är viktigt att man börjar med ett mått överhuvudtaget.
Skulle det komma ett mått som var mer generöst hade det aldrig börjat användas, protesterna hade blivit för stora. Det här ser enkelt ut att använda och alla (oavsett nivå och disciplin) måste känna att detta kan vi inte protestera mot att det är helt rimligt. Och man får ju spänna nosgrimman lösare än detta, det är ett minimimått.

Jag tror dessutom att när vi vant oss vid att mått finns och används så kommer forskning kunna förflytta hur stort mått som ska användas. Det gäller att först av allt komma igång och faktiskt använda något! Tycker jag.

(här finns en länk för den som inte sett:

Jag kommer till en film med någon som virar garn runt en gaffel?

Igår red vi i skogen på andra sidan terrängbanan, hon är så söt som speedar upp direkt vi kommer in på vägen mot banan, så taggad 😁
Dessvärre fick hon ju inte hoppa något igår, det blir förhoppningsvis nästa helg istället.

Idag har hon vilat och jag har passat på att vårfixa hagen lite, bytt några stolp, satt ny tråd och bytt en grind.
Ärtan bor hos vänner till mig och de sköter allt, ut och insläpp, alla fordringar osv. Jag mockar bara så då har jag inget emot att fixa med staket och annat när det behövs och jag har tid. Tycker mest det är trevligt, speciellt idag när det är strålande sol och 10 +.
Ärtan får gå utan täcke nu, så nöjd 😍

På söndag kommer spekulant på Maja och jag hoppas att den bra känslan jag har håller i sig! Det är verkligen en så otroligt rolig och härlig häst att jobba med. Idag var galoppen så otroligt fin och galoppfattningarna nu är superfina. Vi red även med lans idag och tog några skutt eftersom det var byggt för hoppträning. Inser att jag inte har ett dugg problem med hinder i ridhuset, det är folk som hoppar och inte har koll som är mitt problem😂.

VideoCapture_20250319-182249.webp

Liknande trådar

Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 221
Senast: warg
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
373
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
870
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Stora shoppingtråden III