Dressyrsnack nummer 18

Min gamle islandskorsning köpte jag för slaktpris. Han hade så knepigt sadelläge att han fick en Amerigo byggd efter sig. Den var väl värd fyra gånger mer än hästen. 😅
Nu har jag en gammal Amerigo CC som jag haft en evighet. Den kommer jag aldrig sälja. Har sålt och köpt lite andra. Men den här stannar alltid. Jag gillar den, den ligger bra på många hästar och att köpa ngt likvärdigt nytt/mindre gammalt skulle kosta massor. Jag skulle väl få typ 15 000 för den. Så inte värt att sälja.

Känner också massiv misstro mot många sadelutprovare. Har sett för mkt tok. Även med måttade sadlar för 60 000-70 000. Kul att betala det och få sadel som ligger rent skit liksom..

Jag som jobbar lite som sadelutprovare och förmedlare är världens sämsta säljare🙈. Alldeles för ärlig, väldigt tydlig med att hästarna får välja sadel och säger alltid ifrån om något är tokigt även om ryttaren gillar den. Sen blir jag så himla ledsen när en kund lägger ut en sadel till salu och i annonsen skriver att den är felutprovad-när jag VET att jag sagt att "denna kommer bara fungera till hästen byggt om sig". Är alldeles för känslig för att vara i hästbranschen 😅. Vill inte ha dressyrträningar heller längre för att ffa en ryttare bytte bort mig trots framgångar, till en tränare med mycket hård ridning.

Själv rider jag runt i min gamla Childeric DI som jag äääälskar. Kostade en bråkdel av min nya Prestige Helen som jag inte längre fick ner röva i😂.
Ledsamt att se på när människor väljer något man själv inte gillar.

Själv sörjer jag en häst som aldrig var min, som jag tyckte mycket om.

Hästen rids nu av känd dressyrryttare, och jag ser ingen glädje.

Det är tungt när man inser att det är "det bästa" och "mest positiva" som visas på sociala medier.
:cry:

Min gamle islandskorsning köpte jag för slaktpris. Han hade så knepigt sadelläge att han fick en Amerigo byggd efter sig. Den var väl värd fyra gånger mer än hästen. 😅
Nu har jag en gammal Amerigo CC som jag haft en evighet. Den kommer jag aldrig sälja. Har sålt och köpt lite andra. Men den här stannar alltid. Jag gillar den, den ligger bra på många hästar och att köpa ngt likvärdigt nytt/mindre gammalt skulle kosta massor. Jag skulle väl få typ 15 000 för den. Så inte värt att sälja.

Känner också massiv misstro mot många sadelutprovare. Har sett för mkt tok. Även med måttade sadlar för 60 000-70 000. Kul att betala det och få sadel som ligger rent skit liksom..
Jag har, rätt eller fel, blivit så luttrad att jag väljer sadel själv.
Jag känner min häst, och har lärt mig så mycket jag bara kan genom att ta del av youtube-filmer, litteratur, artiklar och genom att föra resonemang om sadlar med erkänt kunniga människor.

Tyvärr, får jag väl säga, eftersom jag inte heller kan skylla på någon om det skulle bli fel.

Ingen har väl missat vår sadelstory... Jag köpte ju en Erreplus Impulse efter att min häst talade om att han aldrig tänker röra sig med något annat.. Den var egentligen alldeles för dyr, 43" kostade den mig då men tack vare superbra deal från den finska ägaren av Sadelmagasinet så hade jag hyrsadel i 1,5 år och fick dra av hela hyran från nypriset sedan när min nya sadel väl kom. Först tyckte hon att jag skulle ha hyrsadeln så länge som möjligt så vi är säkra på att hästen verkligen är nöjd, hon såg på provningen hur han betedde sig med andra modeller av Erreplus och tyckte nog synd om oss.. Sedan kom Corona och fabriken stängde ner.. Sedan när sadeln väl kom så var det fel storlek.. Så därav hade vi hyrsadel extremt länge. Ja just det det blev ju ett litet missförstånd oxå för hyrsadeln var omvärmd till bomvidd 37 så när jag beställde så beställde jag ju bomvidd 37.. Sedan visade det sig ju att en omvärmd 37 inte hade något gemensamt med en med originalvidd 37.. Så den fick åka tillbaka till fabriken för att göras om till en med originalvidd 35..🫣
Sedan ska vi inte prata om alla omstoppningar från olika sadelmakare där det bara blev värre och värre.. Nu är han fortfarande nöjd efter senaste helomstoppningen och även om sadeln är lite vid just nu pga viktnedgång under vintern (välbehövlig) så gick det att lösa med en trapezium padd. Puh!! Var väldigt tveksam att börja justera i den igen faktiskt..😬🙉🙈

Dömde PnR igår och vi provade för första gången att skrivaren skrev direkt i Equipe vilket var så himla smidigt! Ryttarna får protokollet i en pdf på mailen. Kommentarerna blir inte offentliga men tydligt är att det skulle vara möjligt-hade tyckt att den transparensen varit nyttig för sporten faktiskt.

Sen hjälpte jag till med första uppsittningen för @Piaff s unghäst. Det är den rödhårigaste lilla häst jag nånsin mött😂. När L kom åt punkter på sidan som häst inte gillade så stopiper hon ordentligt 😅. Tror inte på en fläck att hon har ont utan det bara passar inte damen.

Zacke och Maja jobbade i ridhuset på kvällen. Zacke är ett tåg. Fick jobba så mycket halter för att få hejd... Maja är också ett tåg-men i utveckling! Snusat på galoppfattningar ur skritt, lite förvänd och kan numera spåra i vänster galopp!

20250308_201523.webp

Jag har, rätt eller fel, blivit så luttrad att jag väljer sadel själv.
Jag känner min häst, och har lärt mig så mycket jag bara kan genom att ta del av youtube-filmer, litteratur, artiklar och genom att föra resonemang om sadlar med erkänt kunniga människor.

Tyvärr, får jag väl säga, eftersom jag inte heller kan skylla på någon om det skulle bli fel.

Samma här. Aldrig fått passade sadlar utprovade och blev till slut så frustrerad att jag började lära mig själv. Är så mycket enklare nu också när det finns flera företag som hyr ut sadlar så man kan prova ut själv i lugn och ro utan att bli ruinerad på kuppen.

Jag känner mej som den enda människan som aldrig haft en dyrare typ av sadel 🙈
Har en crown och en Jacson, utprovade av mej själv 🙈

Testade dock kompisens salusadel Macel nu, underbar och just dyr, men passade inte, alls.
(Vi heter samma sak också och hon har en sadelskylt med mitt namn på, men det ville sig inte ändå, tänkte att det vore ju helt förträffligt annars 😎)

Inte bråttom med sadel till ynglingen, hans passar bra som det är men vad det lider så ska jag försöka hitta något annat.
Dvs en dressyrsadel och inte en hoppsadel 😅

Hade verkligen inte tänkt ha en ny sadel. Men skillnaden på hästen var så markant att det var bara att gilla läget och jag sitter också mer naturligt i denna än i min älskade Albion. Blev en Prestige Melody.
Jag löste det med att byta in den dyra hoppsadeln och fick jättebra deal på mellanskillnaden.
Hittade sedan en begagnad hoppsadel som prinsessan på ärten godkände iofs dyrare än vad jag hade tänkt men halva priset mot Renaissancen.

Jag kommer ihåg att du höll på med sadelfix till den gamla häst.😆

Ibland undrar jag om vi inte blir helt lurade på att vi måste ha så exklusiva sadlar till våra hästar.
Jag köpte en äldre Albion SLK för 7000:-till Hedwig när sadelprovaren hade värmt om prestigesadeln så den inte passade någon av hästarna.
Den låg fint på båda och jag red Platina i den utan problem tills jag fick hem den (bruna) equipesadeln. ( Fux måste ha brun utrustning..☝🏻🤣)
Jag har försökt sälja den för ringa 5000:- men noll intresse. Den är hel o fin o nyligen omstoppad när jag köpte den -22.

Så jag kan lägga till 7000:- i förlustaffären när idioten värmde om sadeln. Den låg utmärkt även på Hedwig innan han sabbade den för mig.

Hedwig ska inte ridas mer utan bara vara pensionär nu så nu har jag en fin sadel som bara hänger.🤷‍♀️

Ibland undrar jag om vi inte blir helt lurade på att vi måste ha så exklusiva sadlar till våra hästar.
Jag köpte en äldre Albion SLK för 7000:-till Hedwig när sadelprovaren hade värmt om prestigesadeln så den inte passade någon av hästarna.
Den låg fint på båda och jag red Platina i den utan problem tills jag fick hem den (bruna) equipesadeln. ( Fux måste ha brun utrustning..☝🏻🤣)
Jag har försökt sälja den för ringa 5000:- men noll intresse. Den är hel o fin o nyligen omstoppad när jag köpte den -22.

Så jag kan lägga till 7000:- i förlustaffären när idioten värmde om sadeln. Den låg utmärkt även på Hedwig innan han sabbade den för mig.

Hedwig ska inte ridas mer utan bara vara pensionär nu så nu har jag en fin sadel som bara hänger.🤷‍♀️
Jag tror iaf att många sadelprovare är rätt överdrivna i sin precisionsinpassning, som sen ändå ganska ofta inte funkar. Ofta är de dessutom av den dramatiska typen som blåser upp befintliga sadel som SÅÅÅÅ dålig och får det att låta typ som att hästen kommer dö om man inte byter sadel.

Tur att det ändå finns mer pragmatiska sadelprovare också😊

(Min svindyra sadel är enbart pga min egen preferens, fanns gott om billigare sadlar som passade hästen men som inte jag gillade)

Jag har köpt både nytt och begagnat. Jag använde ju förut en och samma sadelmakare/utprovare och han hade även inbytessystem. Dvs den ekonomiska förlusten av att byta in en ny sadel var typ 2000 kr på ett år.

Han var heller aldrig ute för att sälja för att sälja. Minns den gången jag bytte in en sadel jag köpt ny, mot en begagnad. Och fick 7000 kr i handen med för mellanskillnaden

Sen slutade han. Och jag provade flera andra med dåvarande häst men det blev aldrig bra. Så provade själv åt honom. Gjorde senare nytt försök med annan häst och olika utprovare men efter flera felaktiga utprovningar och massa förlorade pengar så provade jag ut själv åt henne. en köpte jag en ny Ergo X2 åt henne då hon valde det. Ergo fanns inte begagnat då, kostade 24 k ny (idag 34 k för samma modell) Den funkade resten av hennes liv och har funkat på 2 till hästar efter henne. Dock funkar den ju itne på rak rygg. Så unghästen fick en begagnad Crown Aragorn då jag visste den passade mig och var 90% säker den skulle passa honom.

Dock skulle jag nu med lilla fläckiga så otroligt gärna bara kunna anlita en utprovare, få prova flera olika, välja en och betala. För jag har så jäkla dålig koll vad det gäller svängd bom. Och att ta hem sadlar och prova blir snabbt dyrt, tog hem en Jaguar XKC som inte funkade men det blev ju 500 kr i frakter.

Så jag provar gärna själv om jag vet cirka vad jag ska ha. Men helst inte annars.

Dock ser jag både i annonsbilder och i stallarna otroligt många kassa utprovare. Så man lär väl bli tvungen själv 🥺

Jag har köpt både nytt och begagnat. Jag använde ju förut en och samma sadelmakare/utprovare och han hade även inbytessystem. Dvs den ekonomiska förlusten av att byta in en ny sadel var typ 2000 kr på ett år.

Han var heller aldrig ute för att sälja för att sälja. Minns den gången jag bytte in en sadel jag köpt ny, mot en begagnad. Och fick 7000 kr i handen med för mellanskillnaden

Sen slutade han. Och jag provade flera andra med dåvarande häst men det blev aldrig bra. Så provade själv åt honom. Gjorde senare nytt försök med annan häst och olika utprovare men efter flera felaktiga utprovningar och massa förlorade pengar så provade jag ut själv åt henne. en köpte jag en ny Ergo X2 åt henne då hon valde det. Ergo fanns inte begagnat då, kostade 24 k ny (idag 34 k för samma modell) Den funkade resten av hennes liv och har funkat på 2 till hästar efter henne. Dock funkar den ju itne på rak rygg. Så unghästen fick en begagnad Crown Aragorn då jag visste den passade mig och var 90% säker den skulle passa honom.

Dock skulle jag nu med lilla fläckiga så otroligt gärna bara kunna anlita en utprovare, få prova flera olika, välja en och betala. För jag har så jäkla dålig koll vad det gäller svängd bom. Och att ta hem sadlar och prova blir snabbt dyrt, tog hem en Jaguar XKC som inte funkade men det blev ju 500 kr i frakter.

Så jag provar gärna själv om jag vet cirka vad jag ska ha. Men helst inte annars.

Dock ser jag både i annonsbilder och i stallarna otroligt många kassa utprovare. Så man lär väl bli tvungen själv 🥺
finns där inte Ergo till raka rygger? har jag för mig :)

finns där inte Ergo till raka rygger? har jag för mig :)
Jodå numera har de flera bommar. Den jag har är dock B1 dvs svängd. Fast jag är själv inte överdrivet kär i ergo. De är helt bra sadlar, trevligt uppbyggda osv - men det finns många andra modeller jag själv sitter bättre i (om jag får välja också och inte bara hästen)

Det är därför jag inte "bara" köper en större likadan Ergo som jag har nu och som funkar på hästen. För de pengarna (ergo går inte hitta för 5 - 10 k ens beg) vill jag något som känns mer "oh yes" för mig

Jodå numera har de flera bommar. Den jag har är dock B1 dvs svängd. Fast jag är själv inte överdrivet kär i ergo. De är helt bra sadlar, trevligt uppbyggda osv - men det finns många andra modeller jag själv sitter bättre i (om jag får välja också och inte bara hästen)

Det är därför jag inte "bara" köper en större likadan Ergo som jag har nu och som funkar på hästen. För de pengarna (ergo går inte hitta för 5 - 10 k ens beg) vill jag något som känns mer "oh yes" för mig
förstår absolut! Jag är själv super nöjd med min Prestige. Nog för jag har breda höfter själv, men sitter kanon bra i den, så vill inte byta ut den :D

När jag provade sadlar på min var Ergos Islandsmodell (?) med extra bogfrihet den enda jag kände att hon kanske gick lite bättre i än sin vanliga. Men framvalvet tog i manken så var inget alternativ riktigt... Därför jag var lite sugen på att prova Prestiges shoulderfree men eftersom den ändå var utanför budget lånade jag aldrig hem den.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
322
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
860
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 780
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka