Mat på vardagarna (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Här är ett exempel på hur vi gör:

Lördag: Gulasch (storkok) En middag (plus en portion) fryses in
Söndag: Köttfärssås (storkok) 2 middagar fryses in
Måndag: Gulasch
Tisdag: Köttfärssås
Onsdag: Rester från 1-3 veckor tillbaka från frysen
Torsdag: Rester från 1-3 veckor tillbaka från frysen
Fredag: Lagar middag eller köper take away. Typisk fredagsmat. Kan vara sånt som vara räcker bara en middag!
Lördag: Kycklinggryta (en middag fryses in)
Söndag: Lasagne
Måndag: Kycklinggryta
Tisdag: Lasagne
Onsdag: Köttfärsås (se första söndagen i listan)
Torsdag: Gulasch (se första lördagen i listan)
Fredag: Fredagsmiddag lagas t.ex. tacos, risotto etc.
Lördag: Kycklingsoppa (stor gryta!)
Söndag: kycklingfärs med hoisinsås och nudlar (en middag fryses in)

Så när vi går in i veckan efter så har vi att ta fram:
Köttfärsås (en middag)
Gulasch (en portion)
Kycklingsoppa (2 middagar)
Kycklingfärs med hoisinsås (1 middag plus 2 portioner)
Rester från fredagsmiddagen ca 1 portion
 
Fast vi har ju ett antal rätter i frysen att välja bland. Sen gäller det ju att inte vara kinkig och bara kunna äta det man för tillfället är som mest sugen på. Visst kan jag också vara mer sugen på nåt annat än det vi för tillfället har i frysen. Men det är väldigt (!!!) sällan jag tycker att det är värt att efter jobbet åka till affären och handla och sen hem och laga maten istället för att ta en god vällagad rätt från frysen och äta. Jag föredrar definitivt att ha en lugn och trevlig kväll istället för att handla och laga mat.

Vi står aldrig och lagar mat en hel dag på helgen. Vi lagar aldrig hela veckans mat samtidigt. Det är en jämn ruljans av att laga mer än vad vi behöver för dagen där resterna fryses in. Även om det bara blir en portion över så fryses den in. Efter ett tag så har man flera såna enportionsrätter och plockar fram dem och kan vi välja vad vi är sugna på. Vi tar inte med rester till lunch på jobbet heller utan äter annat på lunchen. Så alla rester blir middagar en annan dag.

På helgen brukar vi laga sånt vi är sugna på och sen frysa in resterna så kan vi plocka fram dem en annan dag då man vill slippa laga mat.

Sen har vi ett antal rätter som är ok att laga en vardag efter jobb. T.ex. kycklingfiléer i airfryer går snabbt och klarar sig själv medan man gör annat. Lax i ugn likaså.
Ja vi har, eller vill ha, matlådor till jobbet nästan varje dag. Fryser självklart in överskott här med men blir sällan så mycket.

Har tyvärr svårt att tvinga i mig själv eller barnet sånt vi inte är riktigt sugna på.
 
Ja vi har, eller vill ha, matlådor till jobbet nästan varje dag. Fryser självklart in överskott här med men blir sällan så mycket.

Har tyvärr svårt att tvinga i mig själv eller barnet sånt vi inte är riktigt sugna på.
Det är nästan en förutsättning att kunna äta av det som finns, fastän det känns lite trist. Igår hade vi en form med kålpudding från frysen, potatis kokade vi och så slängde jag ihop en gräddsås. Egentligen ville jag ha grillat kött med fräsch sallad men tja, det var gott! Barnet åt bra och då fick det duga liksom. Nu står det tre lådor kålpudding i kylen varav en blir min lunch idag. 😆
 
Ja vi har, eller vill ha, matlådor till jobbet nästan varje dag. Fryser självklart in överskott här med men blir sällan så mycket.

Har tyvärr svårt att tvinga i mig själv eller barnet sånt vi inte är riktigt sugna på.

Då blir det ju mer tidskrävande. Var och en får ju prioritera det de tycker är viktigt. För mig är det att slippa laga mat på de flesta jobbdagar. Idag ska jag faktiskt laga mat. Men jag jobbar hemifrån idag så jag har mer tid. Idag blir det potatissallad på nypotatis (med fetaost och tomater) och kycklingfiléer i airfryer. Snabbt och lätt. En portion blir över till mig imorgon och mannen och barnet tar andra rester då.
 
Kom på att jag fick ett dokument med lång lista över snabba sommarluncher av en kompis, när jag beklagade mig inför allt matfixande plus dålig fantasi i sommar när barnet har sommarlov. Hon har tre barn och har listan utskriven och uppsatt på kylskåpet, tänkte göra samma till sommaren. Många av förslagen funkar absolut som snabb middagsmat också. Kan lägga upp den här i tråden om det är fler som vill ta del av den? :)
 
Storkok är vår lösning, gärna några olika rätter som vi lagar på helgen. Gör alltid betydligt mer än vi äter upp när jag lagar mat, tomatsås exempelvis görs alltid på minst tre tetror krossade tomater och kan sedan bli bas till annat.

Tomatsåsen kan förutom att ätas på pasta eller pizza bli köttfärssås, eller chili con carne, gnocchi alla sorrentina, blandas med lite grädde till pastasåsen, slevas över panerat kycklingbröst med potatisklyftor och så vidare.

Steker även stor förpackning köttfärs som antingen blir tacos, köttfärssås eller chili.

Chili con carne kan ätas mer nachosaktigt med gräddfil, lök och ost eller med ris och sallad till.

Överbliven tacofärs blir paj.

Och så vidare i alla evighet amen 😂
 
Kom på att jag fick ett dokument med lång lista över snabba sommarluncher av en kompis, när jag beklagade mig inför allt matfixande plus dålig fantasi i sommar när barnet har sommarlov. Hon har tre barn och har listan utskriven och uppsatt på kylskåpet, tänkte göra samma till sommaren. Många av förslagen funkar absolut som snabb middagsmat också. Kan lägga upp den här i tråden om det är fler som vill ta del av den? :)
Jaaaa!
 
Då blir det ju mer tidskrävande. Var och en får ju prioritera det de tycker är viktigt. För mig är det att slippa laga mat på de flesta jobbdagar. Idag ska jag faktiskt laga mat. Men jag jobbar hemifrån idag så jag har mer tid. Idag blir det potatissallad på nypotatis (med fetaost och tomater) och kycklingfiléer i airfryer. Snabbt och lätt. En portion blir över till mig imorgon och mannen och barnet tar andra rester då.
Ja men också värdelöst när barnet inte äter och kommer på att han är hungrig till läggdags så man ändå måste fixa mer mat..
 
Alltså jag fattar att äta vad som och att storkoka och frysa är en bra lösning men den fungerar dåligt i vår familj, jag höll liksom med @FeatherCloud som i sin trådstart skrev att det var en omöjlig ekvation och att vi också har svårt att få ihop det alltid. Ffa när man ska ha matlåda, som hos oss till två vuxna, är det svårt att laga så det blir över att frysa.
Lägg till ett barn som ibland äter en halv vuxenportion och ibland tre och man vet aldrig vilken dag det är..
 
Ja men också värdelöst när barnet inte äter och kommer på att han är hungrig till läggdags så man ändå måste fixa mer mat..

Jag har också ett barn som kan vara kinkig med maten. Därför har vi alltid fiskpinnar i frysen som vi kan fixa till henne de dagar då hon inte vill ha den maten vi ska ha. Vi behöver inte äta samma sak. Då äter jag och min man resterna och så får hon fiskpinnar. Problemet löst!

Vi ser också till att alltid ha portioner i frysen av rätter hon tycker om t.ex. köttfärsås. Då kan vi ta fram det till henne vid behov. Planering löser de flesta såna här problem.
 
Kom på att jag fick ett dokument med lång lista över snabba sommarluncher av en kompis, när jag beklagade mig inför allt matfixande plus dålig fantasi i sommar när barnet har sommarlov. Hon har tre barn och har listan utskriven och uppsatt på kylskåpet, tänkte göra samma till sommaren. Många av förslagen funkar absolut som snabb middagsmat också. Kan lägga upp den här i tråden om det är fler som vill ta del av den? :)
Ja tack!!
 
Vi är också hopplösa på att förbereda middagar i förväg, men försöker bli bättre. Varken jag eller maken tycker om att äta sådant som vi inte är sugna på. Det klart att man inte kan få sin favoritmat varje dag, men vi båda tycker att det växer lite i munnen av att äta sådant man verkligen inte var sugen på och det är inte värt. Då lägger vi hellre tid på att laga någonting vi vill ha. Sedan äter vi också en del saker som inte blir särskilt roliga som matrester, som fisk. Eller sallader som inte varken går att frysa eller är så roligt dagen efter.

Men det som går försöker vi alltid göra extra av. Köttfärssås, linsbolognese, jordärtskockssoppa, kycklingfilér kör vi i sous vide vid tillfälle och gör ett gäng extra av. Annars tror jag bara att vi accepterat att vi inte är en food-prepping familj utan sållar oss till skaran "bättre snabbmat". Snabbt och enkelt, men förhållandevis näringsrikt.

Håller också med om tipset att hacka upp saker i förväg vid tillfälle. En söndag skar jag upp sötpotatis, palsternacka och morötter i stavar. Det räckte till att göra tre middagar med ugnsrostade rotfrukter (något som vi aldrig tycks tröttna på tydligen utan kan äta hur många dagar som helst.)

Dottern äter oftast ganska bra, men gör hon det inte brukar vi göra en macka eller yoghurt till henne innan vi lämnar bordet. Rätt eller fel vet jag inte, men vi har hittills inte haft något problem med att hon är kräsen eller alltid vill ha nåt annat så då har vi tyckt att vi kan komplettera med nåt hon gillar om hon nu inte gillade just den maten, eller var sugen på det idag.
 
Jag lagar middag varje dag (men är aldrig själv med barnen vid middagstid och vi äter lite senare) och tycker att en stor tidstjuv är att hacka grejer. I stressiga perioder ställer jag mig på söndagen och hackar allt för veckans måltider och lägger in i burkar i kylskåpet. Jag kan också blanda ihop såser eller kryddblandningar. Jag upplever att det går väldigt mycket snabbare när jag bara behöver tillaga och inte preppa.
Detta, jag som ensamståenda älskar rätter jag kan skära upp å förbereda en dag och sen ha snabb lagad middag i några dar. Har tillochmed uppskuren kyckling i frysen går så snabbt att slänga ihop en nudel rätt med wook grönsaker och redan upp skivad kyckling.
 
Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags :crazy:
Idag hämtade jag 16, eller vi kom därifrån 16:15. Förbi Ica och sen hemma 16:40. Då vill barnen bada i poolen, igår var det önskemål om att pyssla med textilfärg 🙈 Och helst ska maten (i min egen värld iallafall) vara klar 17:30, eller senast 18 för att de ska hinna äta och bli klara och varva ner för att gå och lägga sig 19...

Det är ju en omöjlig ekvation. Alternativet jag kan komma på är att äta snabb mat typ korv med bröd eller mackor men det vill jag inte varje dag och dessutom behöver jag matlåda till dagen efter... Hur mycket gör ni andra på vardagarna?
Vi åt senare (och hämtade senare) och en lagade maten och en gjorde aktiv grej.
 
Tipsar om några av våra snabbaste:

Fish tacos (panerad fisk i ugn, tortillabröd, tärnade äpplen, syrat rödkål eller bara en näve grönt)
Torsk med Abbas middagsklara vitvinssås, (färsk)potatis och ärtor
Sallad med halloumi, avocado och jordgubbar
Pastasallad med thousand island dressing
Pastasallad med pesto, rödlök, oliver
 
Här är en snabb och lätt rätt:

Fiskfiléer (jag brukar använda laxfiléer) kokas i vitt vin och fiskbuljong. Lyft upp fisken när den är klar, reducera vin/buljongblandningen lite. Tillsätt crème fraiche. Servera med kokt eller pressad potatis och gröna ärtor.

Lax i ugn. Vi brukar köpa hela laxsidor när det är bra pris i affären. En halv sida läggs in i ugnen ca 175 grader. Den kan smaksättas på lite olika sätt:
-Salt, peppar, citronskivor (man kan strö över dill efteråt)
-Salt, peppar, blandning av fetaost och crème fraiche
-Pensla med teriyakisås och färsk ingefära
-Eller nåt annat gott!

Till den brukar vi ha couscous för att det går så fort att tillaga! Vi har oftast en kallsås till som är crème fraichbaserad. Men man kan ju också ha t.ex. tzatziki eller liknande. Om vi har penslat med teriyaki så blir det oftast nudlar med wokade grönsaker och teriyakisås till.

Den här är också väldigt snabb och gillas av hela familjen: https://www.ica.se/recept/bucatini-med-sardell-och-pangrattato-726728/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp