Reflexer vs varselfärger och dess användning

Deck-deck-tiv

Trådstartare
Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂

Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet inte varför men jag får typ en kick av att dränka mig själv och häst i alla reflexplagg vi äger och sticka ut i mörkret och bara njuta av hur bra vi syns när vi sen möter en bil… lite knäpp grej att älska men definitivt ingen dålig egenskap!

Eftersom jag är lite nördig på detta så tänker jag mig alltid för när jag klär på mig och hästen. Jag tänker alltid på;

1) Är det mörkt eller ljust? Om det är ljust ute när jag sticker ut och rider (och långt kvar till skymning) så prioriterar jag varselplagg till mig och hästen. Dvs starka neonfärger. Reflexväst i gult och ländtäcke i gult, exempelvis. Då hajar folk till på långt avstånd för att de uppfattar mig långt innan, jag blir inte bara en brun/svart klump av mörka kläder och brun häst som smälter in med skogen. Är det eller kommer bli mörkt när jag rider ut så är det istället själva reflexerna, de reflekterande plaggen jag fokuserar på. Gärna saker helt och hållet i reflexmaterial, typ benskydd, ländtäcke och reflexsele som är helt silvriga så hela grejen lyses upp av lampa. (Många plagg har ju både varselfärger OCH reflexer, som exempelvis en helt vanlig reflexväst, och denna kan ju användas när som helst såklart).

2) Reflexerna måste alltid vara tillräckligt många och sitta så att man syns både framifrån, bakifrån och från sidan. Helst ska både jag och hästen ha på oss reflexer som syns åt alla håll. Viktigast är att jag syns bra bakifrån (trafik bakifrån när jag rider längs en väg), näst viktigast är framifrån (där ser jag ju mötande trafik så jag har själv lättare att hålla koll), och sista prioritet är att synas från sidan (behövs ju mest om jag ska korsa en väg eller möjligtvis om någon annan kommer från sidan och ser mig).

Logiskt, visst? Då stör det mig något OTROLIGT när andra inte alls tänker lika noga på detta:

1) Folk rider (eller går, joggar, ja på något sätt vistas i trafiken) dagtid med typ en dunjacka helt och hållet gjord av silvrigt reflexmaterial. Eller rider ut med ett silvrigt ländtäcke helt i reflex. Dagtid, (om inte en bil med starka led/xenonstrålkastare lyser DIREKT på dem), så ger denna silvriga eller snarare gråa jacka, kamouflage när den syns mot grå asfalt. Man syns ingenting! Och bäraren av plagget lunkar nöjt fram i tron om att hen syns superbra för att den ju har reflexer på sig.

2) Förr hade var och varannat länd/skrittäcke svansskydd, inte sällan med reflexränder på. Nu finns dessa knappt alls! Har ni tänkt på det? Nästan alla täcken jag hittar nu saknar denna ”stjärtlapp” som ju är så perfekt att ha lite reflexränder på så att man syns rakt bakifrån. Detta betyder att de allra flesta av dagens länd/ridtäcken med reflexränder på, enbart syns från sidan, dvs det minst viktiga stället. Bakifrån syns möjligtvis lite av ”sidodelen”s relfexer om täcket hänger ner en bit på svansen. Man får köpa en storlek större än vanligt så täcket hänger ner en bit kanske… så irriterande! (De få jag hittar med svansskydd är oftast helt i rexlex, men då saknar jag ju varselfärgerna för användning i dagsljus.

Det är givetvis en sak om man använder silvriga reflexer utan varselfärg i dagsljus utan att ha för avsikt att synas bra, man använder kanske plagget av andra anledningar än dess synlighet. Just för att det ändå är ljust ute och då anser många att man inte behöver synas på samma sätt. Det köper jag. Jag syftar mer på dessa som med flit sätter på sig och hästen gråa plagg från topp till tå, rider ut klockan 13:00 och är nöjda med hur bra de tror att de syns.

Eller den som rider ut på kvällen och har på kanske bara ett ländtäcke med två reflexränder på varje sida och sen rider längs en trafikerad väg och tänker att hen ska synas klockrent rakt bakifrån.

Bara jag som har tänkt på detta? 😄

Håller väl med om det mesta, förutom att du stör dig på att folk har varselkläder i dagsljus. Är väl rätt bra jobbat ändå, kan jag känna. Jag menar i dagsljus stör jag mig inte på om man inte har några reflexer alls (även om jag har det själv vintertid). 😅

Finns inget som heter varsel kläder, utan det heter synlighetskläder. Används oftast utan reflexer i yrken där hög synlighet behövs i dagsljus, då gärna i gult eller orange. Även mintgrönt förekommer.

Reflex kläderna använder man under de timmar på dygnet då solen inte skiner och färgen på kläderna spelar ingen roll, utan enbart den totala ytan av reflexer på kläderna.

Observera att reflex kläder ofta har ett bäst före datum beroende på hur ofta man tvättar plaggen och hur slitaget i arbetet ser ut. Reflex kläder bör bytas senast var tredje månad vid daglig bruk då reflexbanden mattas av enbart genom att använda dem.

Jag tycker de plagg/ländtäcken som är helt i reflextyg är jättesvåra att tolka när man sitter i bilen och det är mörkt.

Man SER men inte vad, var eller på väg åt vilket håll.
Ja, det har du rätt i! Kanske reflexränder är bättre för att kunna lokalisera vad det är 😁

Håller väl med om det mesta, förutom att du stör dig på att folk har varselkläder i dagsljus. Är väl rätt bra jobbat ändå, kan jag känna. Jag menar i dagsljus stör jag mig inte på om man inte har några reflexer alls (även om jag har det själv vintertid). 😅
Nej nej, läs noggrannare (vet att det blev mycket text, sorry).

Varselkläder i dagsljus är ju det jag själv har, jag stör mig på de som har kläder i enbart reflextyg i dagsljus, så det gråa smälter in med asfalten! 😁

Finns inget som heter varsel kläder, utan det heter synlighetskläder. Används oftast utan reflexer i yrken där hög synlighet behövs i dagsljus, då gärna i gult eller orange. Även mintgrönt förekommer.

Reflex kläderna använder man under de timmar på dygnet då solen inte skiner och färgen på kläderna spelar ingen roll, utan enbart den totala ytan av reflexer på kläderna.

Observera att reflex kläder ofta har ett bäst före datum beroende på hur ofta man tvättar plaggen och hur slitaget i arbetet ser ut. Reflex kläder bör bytas senast var tredje månad vid daglig bruk då reflexbanden mattas av enbart genom att använda dem.
Varselkläder finns det visst något som heter! Jag använder till exempel varselkläder på jobbet, enligt gällande föreskrifter från Trafikverket. 🙂

https://bransch.trafikverket.se/con...3_sakerhet_vid_aktiviteter_i_sparomrade_1.pdf

Annars håller jag med dig!

Jag tycker de plagg/ländtäcken som är helt i reflextyg är jättesvåra att tolka när man sitter i bilen och det är mörkt.

Man SER men inte vad, var eller på väg åt vilket håll.

Håller helt med! Jag gillar inte jackor o dyl i helt reflekterande material, bättre än inget men jag tycker fokuset det kräver att förstå vad man ser tar på tok för lång tid om jag kör bil iaf, tappar lätt överblicken på hela trafiksituationen av dem.

Till tråden. Jag tänker också jättemycket på sådant! Och tycker det allra lättaste sättet att snabbt identifiera människor och hästar är låga benreflexer. Helt utomordentligen snabbt fattar hjärnan att det är en gående person eller häst för mig! Nummer två att uppfatta är just två reflexband som varselkläder och en vanlig reflexväst normalt har. Och neonfärgerna är verkligen toppen i alla lägen (även dagsljus) det inte helt kolsvart!

Varselkläder finns det visst något som heter! Jag använder till exempel varselkläder på jobbet, enligt gällande föreskrifter från Trafikverket. 🙂

https://bransch.trafikverket.se/con...3_sakerhet_vid_aktiviteter_i_sparomrade_1.pdf

Annars håller jag med dig!

Nej. varselkläder är ett påhittad ord från någon obildad myndighets person som inte hittade ordet Synlighetskläder. Finnes inget annat land i världen som kallar det för varselkläder, utan samtliga använder någon form av engelskans VISIBILTYCLOTH i översättning till sitt språk.

Att det sedan fått spridning är samma fenomen som att alla i dag sejer RAUTER istället för router (uttalas som det skrivs) gällande bredbandsuppkoppling då dåvarande minister på 90talet inte var så styv i engelska.

Jag har jobbat både på Schenker och som chaufför på olika företag, och vi har alltid sagt varsel. Dock inte ”varselkläder” men kläderna vi haft ska ha varsel på sig och de delas in i olika klasser beroende på hur mycket varsel det är på dom 😄

• Gilla
Reactions: Sel
Det kanske är därför jag HATAR varsel 🫣 tycker det är så extremt fult. Finns inget fulare än en gul reflexväst eller ett gult ländtäcke med reflex.

Jag har ett reflextäcke från Amigo som är grått med randiga reflextrådar. Mycket bättre om man frågar mig 😂 och de ”nyare” reflexvästarna som är som en sele man tar på sig.

IMG_0218.webp

Nej. varselkläder är ett påhittad ord från någon obildad myndighets person som inte hittade ordet Synlighetskläder. Finnes inget annat land i världen som kallar det för varselkläder, utan samtliga använder någon form av engelskans VISIBILTYCLOTH i översättning till sitt språk.

Att det sedan fått spridning är samma fenomen som att alla i dag sejer RAUTER istället för router (uttalas som det skrivs) gällande bredbandsuppkoppling då dåvarande minister på 90talet inte var så styv i engelska.
Jag förstår din irritation. Tyvärr verkar det ha blivit det fenomen som jag också stör mig på. När ett ord används felaktigt så mycket att det till slut ändras så att det anses som rätt. Varselkläder finns med i SAOL och därmed är det ett ord som faktiskt finns.

Ps - alla ord är påhittade från början ;)

Jag förstår din irritation. Tyvärr verkar det ha blivit det fenomen som jag också stör mig på. När ett ord används felaktigt så mycket att det till slut ändras så att det anses som rätt. Varselkläder finns med i SAOL och därmed är det ett ord som faktiskt finns.

Ps - alla ord är påhittade från början ;)
Ps 2 - router uttalas ”router” i Storbritannien men ”rauter” i USA. Detta beror på att de uttalar ordet ”route” (dvs svenskans ”rutt”) på samma sätt i respektive land, och ordet router kommer från ordet route.

Okej nu ska jag sluta vara jobbig! Ha en fin kväll ❤️

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka