Reflexer vs varselfärger och dess användning

Och jag säger att reflexer aint got nothing på ledljus. Har knappt reflexer alls längre men vi lyser desto mer. Får mycket glada tillrop kring vår synlighet och det märks tydligt hur mycket bättre bilarna ser oss. Dessutom stort plus för ledljusen som laddas med usb. Så bra!

Har halsring, ljus till alla ben, satt fast bak på ländtäcket och på ryggen på min reflexväst. Vi syns!
20241203_211055.webp

Problemet med reflexer är att det måste lysa på dem för att de ska synas.

För länge sen skulle jag gå med en häst i några minuter till en hage på en mycket glest trafikerad väg. Eftersom hästen skulle släppas i hage och jag var lite lat satte jag på mig en reflexväst med lampor med hästen fick gå närmast vägrenen utan reflexer. När vi började närma oss hagen anade vi något i mörkret framför oss, och när vi kom närmare var det en hel familj med barnvagn. Hade jag inte haft lampor på min väst hade vi kunnat springa nästan in i varandra innan vi sett något.
Hästen är av den coolare sorten så hon reagerade inte på familjen, hade det varit hennes lillasyster hade vi klarat oss utan lampor, hon hade larmat:D

Jag rider bara när det är ljust (funkar med mitt jobb) men har alltid reflex på. Under höst, vinter och vår orange ländtäcke med breda reflexer och under sommaren tunt gult som skyddar mot broms.
Jag har en 70-väg som går genom gården där trafiken ökat markant senaste åren så har alltid reflexväst på mig.

Och jag säger att reflexer aint got nothing på ledljus. Har knappt reflexer alls längre men vi lyser desto mer. Får mycket glada tillrop kring vår synlighet och det märks tydligt hur mycket bättre bilarna ser oss. Dessutom stort plus för ledljusen som laddas med usb. Så bra!

Har halsring, ljus till alla ben, satt fast bak på ländtäcket och på ryggen på min reflexväst. Vi syns!Visa bifogad fil 162130
Wow, var har du köpt det där? :up:

Det bästa är hi-viz i olika färger (ex gul och orange blandat) tillsammans med en ledslinga.

Rider ut i hi-viz dagtid också, man vet aldrig när det är jägare i närheten. Eller ifall jag trillar av och blir liggande tills det blir mörkt eller att hästen springer iväg och inte hittas innan mörker. Planera för det värsta, förvänta dig det bästa :up:

Det bästa är hi-viz i olika färger (ex gul och orange blandat) tillsammans med en ledslinga.

Rider ut i hi-viz dagtid också, man vet aldrig när det är jägare i närheten. Eller ifall jag trillar av och blir liggande tills det blir mörkt eller att hästen springer iväg och inte hittas innan mörker. Planera för det värsta, förvänta dig det bästa :up:
När jag kollade på hi-viz hittade jag bara delar till jaktvapen? :confused:

Jag är väl yrkesskadad, men älskar reflexer! Däremot gillar jag inte att man sätter reflexvästar runt träd och annat. Jag förstår tanken, men det förvillar väldigt.
Angående reflexer och lampa, så noterade jag i lördags att en som stod på hållplats och skulle åka med mig hade en lampa. Den syntes på 2 km (!!) avstånd! Så reflexer är toppen, men inget slår lampor om man vill synas på långt håll. Lys dock helst inte i nyllet på fordonsföraren med dagens starka lampor...

Halsringen är från Waldhausen, benljusen från wish och ledljusen på täcken och min reflexväst är hundhalsband från Hööks och Temu.
Jag har halsring men behöver något bakåt, så tyckte hundhalsband var en suverän idé. Och det finns 70 cm långa i rött på Apotea! Tänker att rött ljus bakåt är en bra grej. Och visst borde det gå att sätta dem i svansremshållaren bara? 70 cm blir ju en rätt bra ögla

Jag har halsring men behöver något bakåt, så tyckte hundhalsband var en suverän idé. Och det finns 70 cm långa i rött på Apotea! Tänker att rött ljus bakåt är en bra grej. Och visst borde det gå att sätta dem i svansremshållaren bara? 70 cm blir ju en rätt bra ögla
Jag har fäst med buntband i en passpoal på det ena och buntband där jag gjort hål i det andra. Hade säkert gått att fästa i svansremshållaren men jag ville ha ljuset så högt som möjligt. Är det som varit nackdelen med endast ljus på benen-det är för långt ner.

Jag har en röd liten lampa bakåt. Sätter den i en resårbenreflex runt svansen och sen lampan runt den.

Jag har fäst med buntband i en passpoal på det ena och buntband där jag gjort hål i det andra. Hade säkert gått att fästa i svansremshållaren men jag ville ha ljuset så högt som möjligt. Är det som varit nackdelen med endast ljus på benen-det är för långt ner.
Din variant är ju snyggare :) Får se hur jag gör, är löjligt rädd om mitt fina ländtäcke :D

Det kanske är därför jag HATAR varsel 🫣 tycker det är så extremt fult. Finns inget fulare än en gul reflexväst eller ett gult ländtäcke med reflex.

Jag har ett reflextäcke från Amigo som är grått med randiga reflextrådar. Mycket bättre om man frågar mig 😂 och de ”nyare” reflexvästarna som är som en sele man tar på sig.

Visa bifogad fil 162020
Ett sånt här täcke är ju toppen i mörker! Men i dagsljus hjälper det inte jättemycket 😃

Jag vill gärna ha färger som bryter av mot naturen som ett rosa reflextäcke. Men normalt sett vill jag ha mycket reflexer som syns från alla håll.

En lokförare sa till mej att gult inte är så bra på våren eftersom man lätt smälter in bland exempelvis björkar. Det är en sak jag tar med mej och har i åtanke om våren. Så då blir det gärna lite färgstarkare uppsättning på kläder, typ orange.

Jag själv jobbar på järnvägen ute så har rätt så bra koll på det med varselkläder, klasser osv.

Vet en gång när det var mörkt så såg jag på håll nånting med reflexer. Saktade ner för jag blev fundersam på vad det var eftersom det inte var självklart mer än nånting stort som går. Visade sig vara hästar med ryttare. De syntes och hade mycket reflexer men det var svårt att koppla till just att det var hästar
Lokförare här! Vi blir galna på alla banarbetare m.fl. som har gula varselkläder på försommaren/våren. Helst lite smutsiga också, så smälter det perfekt in med all sly och ljusgula blommor och brun makadam…

En ny reflektion från dagens soliga uteritt i snölandskap - här är nog orangea varselkläder att föredra! Ljusgult smälter nästan in med snö när solen är ute. Nästan så att mörka kläder skulle synas bäst när världen är helt vit 😁

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka