Mat på vardagarna (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Jag älskar tacos, skulle jag välja en rätt i resteb av livet skulle det vara tacos. Med argumentet att det går att variera! Min karl säger att vi aldrig varierar tacos 😂 jag vill helst ha det likadant jämt! Eller, jag testar gärna annorlunda hos andra, men hemma kör jag säkert kort 😅

Jag är egentligen inget större fan, av smaken, men som småbarnsförälder är jag ett ivrigt påhejande fan av lätt-snabbt-och ändå lite grönt så det får liksom trumfa 😄
 
Klassisk svenne tacos här 👍 Innan jag fick barn, och trodde som de flesta andra innan de får barn att man kommer göra saker bättre än alla andra, så sa jag att jag aldrig kommer bli en tacos-familj. På fredagar är det Riesling och rökta räkor. Barn eller inte barn.

Well. Nu äger jag en sån här. Jag restar mitt case. Och rättar mig i ledet.

Visa bifogad fil 147307
Dottern har faktiskt en kompis som älskar räkor och vill äta det som fredagsmys. Så avundsjuk (men rökta räkor behöver vi inte på västkusten, här är de ju färska ;)) vi tragglar på med att smaka på skaldjur men konsistensen är nog det som stoppar, och kanske att de smakar ”för mycket”. Men skam den som ger sig..
 
Dottern har faktiskt en kompis som älskar räkor och vill äta det som fredagsmys. Så avundsjuk (men rökta räkor behöver vi inte på västkusten, här är de ju färska ;)) vi tragglar på med att smaka på skaldjur men konsistensen är nog det som stoppar, och kanske att de smakar ”för mycket”. Men skam den som ger sig..
Två av tre barn gillar räkor här, så vi äter faktiskt räkor ibland på fredagkvällen! Jag hoppas tredje barnet lär sig, men vi har alltid vitlöksbröd till samt lite grönsaker och ngn sås, så han blir mätt han med :)
 
Mina barn älskar räkor men det gör dessvärre inte jag så min sambo får väl ha räkkvällar med treåringarna så äter jag rostbröd
 
Mina ungar älskar också räkor :) vi har nog inte ätit det som plockmat med bröd etc nångång men det är en bra grej till tex pasta om man vill variera tillbehöret. Brukar ha skalade räkor i frysen och försöka komma ihåg att ta upp på morgonen, annars tinar jag dom i sil ovanpå pastavattnet 😁
 
Kan uppdatera med att smoothie och mackor var en hit till kvällsmat. Mätta och nöjda ungar 😊 igår släppte jag kraven om att inte alltid servera pasta :p och slängde ihop en tomatsås på förra årets sista tomater från frysen och serverade med mozzarella och parmesan. Återigen nöjda barn.

Det är egentligen bara ~4 middagar i veckan jag behöver inspiration till, så det är egentligen hyfsat hanterbart. Fredagar blir ofta pizza och på lördagen äter vi ofta antingen plockmat i soffan eller tacos. :) plockmat till middag är min favorit, jag ställer ut skålar med ostbitar, grönsaksstavar, vindruvor, tomater, salami eller korv eller köttbullar och lite kex eller bröd och alla blir mätta.
 
Kan uppdatera med att smoothie och mackor var en hit till kvällsmat. Mätta och nöjda ungar 😊 igår släppte jag kraven om att inte alltid servera pasta :p och slängde ihop en tomatsås på förra årets sista tomater från frysen och serverade med mozzarella och parmesan. Återigen nöjda barn.

Det är egentligen bara ~4 middagar i veckan jag behöver inspiration till, så det är egentligen hyfsat hanterbart. Fredagar blir ofta pizza och på lördagen äter vi ofta antingen plockmat i soffan eller tacos. :) plockmat till middag är min favorit, jag ställer ut skålar med ostbitar, grönsaksstavar, vindruvor, tomater, salami eller korv eller köttbullar och lite kex eller bröd och alla blir mätta.
Ja, plockmat är mitt bästa också! Alla kan ta vad de vill och alla blir nöjda! Förutom min sambo som helst vill äta rejäl husmanskost varje dag.
 
Dottern har faktiskt en kompis som älskar räkor och vill äta det som fredagsmys. Så avundsjuk (men rökta räkor behöver vi inte på västkusten, här är de ju färska ;)) vi tragglar på med att smaka på skaldjur men konsistensen är nog det som stoppar, och kanske att de smakar ”för mycket”. Men skam den som ger sig..

Vi brukar göra en räkpasta som hon ibland gillar, ibland inte. Men då har vi skalat räkor i förväg. Att försöka skala och äta samtidigt är ingenting som jag skulle ge mig in på just nu 😅
 
Vi hämtar kl 15 så vi har lite mer tid. Förstår verkligen inte hur man får ihop middag osv på vettigt sätt när man hämtar senare (och det är ju fullt normalt att man gör), ffa inte om man är själv.

Nu hinner vi hem till ca 15.30-15.45, då har vi gemensam lekstund fram till ca kl 16.30 (men vi drar ju inte igång nåt större projekt) och sen får dottern lyssna på ljudbok medan någon av oss fld lagar mat. När vi fick till denna rutin att sitta har det blivit lugnare och bättre, innan hade vi lite olika rutiner varje dag men det blev ofta mycket gnäll och alla var trötta.

Vi orkar dock ändå inte rodda någon avancerad mat. På vardagarna äter vi mat i stil med typ köttfärssås, korvstroganoff, tacos, hamburgare, färdigpanerad fisk med potatis, lax i ugn, carbonara, enkel linsgryta, pokebowls med tonfisk på burk, broccolisoppa med pannkakor, allt-i-ett-plåt (kryddig korv+grönsaker+potatis+kryddor och skjuts in i ugnen), färdig pyttipanna, enkel torskrätt, one pot pasta, nån snabb asiatisk sallad osv. Om vi är två fld hemma kan vi ibland göra snäppet mer avancerad mat, men inget som tar så lång tid ändå.
 
Senast ändrad:
Justja, lägger till att vi ALLTID gör veckomatsedel på söndagarna och handlar hem mat till dörren så de kommer på måndag fm (mannen jobbar hemifrån och plockar upp). Skulle aldrig orka få in handling varje dag efter jobbet och hämtning på föris, fast jag hämtar tidigt. Har kanske låg energi, men jag är helt slut efter en jobbdag....

Vi underlättar också för oss numer och köper tex gärna strimlad kål på påse och dylika produkter för att minimera grönsakshackande osv, även om kilopriset är rejält mkt dyrare.
 
Vi hämtar kl 15 så vi har lite mer tid. Förstår verkligen inte hur man får ihop middag osv på vettigt sätt när man hämtar senare (och det är ju fullt normalt att man gör), ffa inte om man är själv.
Både under dagistid och nu jobbade vi heltid och kom hem närmare 17.00 eller dagis 17.00 idag 16.30. Under alla år har maten varit klar antingen i kylen eller i frysen. Kanske bara koka pasta potatis eller ris.
 
@Krålus Ja, förstås, det går ju att förbereda och hitta lösningar! Skrev kanske tokigt, menade mer att få till just matlagningen på vardagarna så sent. Väldigt smart att då ha förberett och hitta en struktur för det!
 
@Krålus Ja, förstås, det går ju att förbereda och hitta lösningar! Skrev kanske tokigt, menade mer att få till just matlagningen på vardagarna så sent. Väldigt smart att då ha förberett och hitta en struktur för det!
Alltså tisdagar och torsdagar har vi typ 30 minuter hemma från barnet är hemma från skolan till nästa aktivite. Då gäller det att det är färdigt innan hon är hemma. Efter aktiviteter finns det tid att göra iordning inför morgondagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp