Chefredaktören: ”Är toppsporten bara för miljardärer?”

Det krävs stora ekonomiska resurser för att ta sig till toppen inom ridsporten i dag. Hade våra världsstjärnor i hoppning lyckats lika bra, om de varit juniorer i dag och på väg uppåt? Det undrar Ridsports chefredaktör Catharina Hansson.

Det enkla och korta svaret är JA.
Det är (i stort sett) omöjligt att slå in sig i toppsporten utan en väldigt fet och välgödd plånbok.

Finns (och kommer alltid att finnas) ett fåtal undantag. Det är personer med en enorm talang som jobbat hårt och haft en enorm tur med hästar/arbetsgivare.

Det kommer alltid att finnas de som i unga år får jobb som exempelvis hästskötare och som lyckas nå toppsporten genom tur och skicklighet.

Men, det stora flertalet … det är pengarna som styr … och att ha ”rätt” föräldrar …

JA.

Visst finns det undantag men... om du ska jobba dig upp så är det ju också lättare om du fick en hyfsat bra ponny av dina föräldrar. Säg att du inte ens fick rida på ridskola pga det inte fanns pengar utan började rida först i sena tonåren då du kunde betala det själv. Sen ska du ha råd att köpa en bra häst och ta dig upp på en hyfsad nivå innan du kan få ett hästjobb och sen så småningom få jobb hos en etablerad ryttare.
Det är klart att det är lättare för den som fick en ponny redan som ung av sina föräldrar och speciellt föräldrar som hade råd att satsa.

Ridsport har alltid varit en rikemanssport, förstår inte riktigt hur det kan vara en nyhet för någon.

Några enstaka få få få som har tur, men det är få. Och även dom få har oftast rika föräldrar som hjälpt till på ett eller annat sätt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och... 2
Svar
27
· Visningar
3 473
Senast: Yeah but
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 343
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka