Gymnasieval

Hästisthlm

Trådstartare
Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand. Dock är jag lite osäker på om jag ska byta ordning. Jag kommer komma in på det jag väljer.

Jag har en egen häst och har ridit hela mitt liv, hästar är och har alltid varit mitt enda och största intresse. Jag gillar även andra djur men hästar är nr.1. Jag är lite inne på att bli veterinär så därav djursjukvård

Jag har beslutsångest. Jag vill inte tröttna på hästar, men djursjukvård är mycket med smådjur. Vad tycker ni?

Spelar det någon roll för senare veterinärstudier vilket du väljer? Är det någon kurs du missar som du behöver för att söka in till veterinär om du väljer att göra det i framtiden? Annars finns ju ingen anledning till att välja det först om du inte vill. Det är ju fortfarande ett par månader kvar innan du måste ha bestämt dig.

Om du vill bli veterinär är det nog bättre att satsa på tex Naturvetenskapliga linjen så att du får de ämnen/kurser du behöver för att plugga vidare. Det får du inte på de två programmen du lagt in ovan.

Man *kan* läsa till kurser under tiden (men då gäller det att man har tid och att skolan erbjuder dem) eller läsa till dem efteråt (men då gäller det att man har råd, att kommunen/universitetet (naturtekniskt basår) erbjuder kursen och vill man gå dem på komvux - att komvux finns kvar).

Vill du jobba med ditt intresse?

Eller vill du jobba för att kunna ha kvar hästarna som intresse?

Dvs, kan du tänka dig att bli något annat för att kunna ha råd och tid att ha hästarna som fortsatt intresse, istället för att jobba med dem?

Och i så fall, skulle jag vilja lyfta transport som alternativ på gymnasiet. Gå linje som ger dig lastbilskort så blir du mer åtråvärd om du vill jobba som hästskötare/groom.

Om du vill bli veterinär måste du ha studerat naturvetenskapliga ämnen för att ha särskild behörighet. Det tror jag inte du får via djurvårdarprogrammet, eftersom att det är inriktat på att bli djurvårdare och "yrkesfärdig" efter gymnasiet. Alltså kommer du sakna de ämnen som behövs för att komma in på en naturvetenskaplig linje, som veterinär, om du inte väljer att studera ämnena i efterhand på komvux eller liknande.
Jag skulle råda dig till att välja en linje som täcker den särskilda behörigheten Kemi 2, fysik 2, biologi 2 och matematik 4 om veterinär är något du vill bli. Lycka till!

Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand. Dock är jag lite osäker på om jag ska byta ordning. Jag kommer komma in på det jag väljer.

Jag har en egen häst och har ridit hela mitt liv, hästar är och har alltid varit mitt enda och största intresse. Jag gillar även andra djur men hästar är nr.1. Jag är lite inne på att bli veterinär så därav djursjukvård

Jag har beslutsångest. Jag vill inte tröttna på hästar, men djursjukvård är mycket med smådjur. Vad tycker ni?
Jag tycker du ska fundera på att läsa något bredare så du har möjlighet att ha grundläggande behörighet för att bli fler saker om du ändrar dig, du skriver inte om det finns andra anledningar till varför du väljer så smalt, valmöjligheter är bra och värt att anstränga sig för. Det är inte lika enkelt att komplettera senare.
Även om du alltid kommer vilja vara med hästar så kan det bli svårt att orka och ha råd med egna med ett slitigt jobb och dålig lön.

Har du egen häst skulle jag säga att du antagligen inte får ut så mycket av ett ridgymnasium rent ridmässigt. Tror du lär dig mer på att vara med på träningar i privat regi! Däremot kan jag förstå om du väljer hästskötarlinjen eller djursjukvård för att du känner att du behöver ha med sånt på schemat för att tycka att skolan är kul och orka med :) Värt att beakta är dock att du i de flesta fall behöver läsa extra kurser utanför programmen för att få behörighet till tex veterinärprogrammet. De kurserna får man då läsa utöver allt annat, på tid som egentligen inte finns. Vill du kunna söka till veterinär mm sen så kommer du alltså behöva lägga mer tid i skolan än om du väljer naturvetenskaplig linje, där allt redan är ett färdigt paket. Just eftersom det är på tid som egentligen inte finns så är det dessutom ofta så att du inte heller kommer ha möjlighet att läsa meritpoängsgivande kurser. Utan dem blir det svårt/omöjligt att komma in på sina betyg på veterinär, läkare och andra populära utbildningar. Högskoleprov finns ju dock.

Jag går sista året på veterinärprogrammet nu och läste helt vanlig naturvetenskap. Hade egen häst på sidan om och jobbade i stall och utvecklade förmodligen min ridning mer så än vad jag hade gjort på ett ridgymnasium där man har ridning på schemat max ett par ggr i veckan. Och läste de kurser jag behövde i skolan, behövde inte lägga till nåt utanför. Naturvetenskap ger väldigt bred behörighet, man kan söka massor av utbildningar efter studenten.

Djursjukvårdsprogrammet ger dig ingen avgörande fördel om du vill bli veterinär skulle jag säga. Kanske om du jobbar ett par år på djursjukhus som djurvårdare efter studenten och lär dig lite på så sätt, men det man pluggar på universitetet, speciellt i början, är ändå så annorlunda och på en så pass mycket mer detaljerad nivå att man nog måste plugga lika mycket som alla andra oavsett. Det är väldigt lite praktik och mycket teori i början på veterinärprogrammet. Är man inte så himla intresserad av den rent medicinska biten utan mer vill ta hand om djur och tex ta blodprover, vaccinera, sköta massor av det praktiska på kliniken och sköta narkoser osv så är kanske djursjukskötarprogrammet ett bättre val på universitetet sen :)

Jag tycker du ska fundera på att läsa något bredare så du har möjlighet att ha grundläggande behörighet för att bli fler saker om du ändrar dig, du skriver inte om det finns andra anledningar till varför du väljer så smalt, valmöjligheter är bra och värt att anstränga sig för. Det är inte lika enkelt att komplettera senare.
Även om du alltid kommer vilja vara med hästar så kan det bli svårt att orka och ha råd med egna med ett slitigt jobb och dålig lön.
Jag kommer läsa med naturvetenskaplig inriktning nu under gymnasiet, så jag blir behörig för ex:veterinär. Det kommer jag oavsett vad jag väljer:)

Woooow stop nu. @Sigma och @co-SMAD4 Naturbruksprogrammen ger full behörighet nuförtiden. Men det är tufft. Och att dessutom ha med sig häst, bo på internat och ha praktiska lektioner plus läxor. Det är ingen barnlek. Mvh Luff som jobbar på naturbruksinternat.
Nej, det är en sanning med modifikation. Du måste lägga till de ämnen som krävs inom särskild behörighet för veterinärprogrammet.

TS har utgett sig för att vara ridlärare i en annan tråd. Det tycker jag är konstigt @Hästisthlm

Woooow stop nu. @Sigma och @co-SMAD4 Naturbruksprogrammen ger full behörighet nuförtiden. Men det är tufft. Och att dessutom ha med sig häst, bo på internat och ha praktiska lektioner plus läxor. Det är ingen barnlek. Mvh Luff som jobbar på naturbruksinternat.

Du behöver skilja på allmän behörighet och särskild behörighet. Bla krävs ju för att bli veterinär Biologi, Kemi och Fysik 2 samt Matte 4. Utöver den allmänna behörigheten.

Ja de ger allmän behörighet. Men vissa utbildningar kräver mer än så. Och ska man dessutom kunna konkurrera med sina betyg måste man i praktiken läsa meritpoängsgivande kurser (matte 5, engelska 7, moderna språk 4) och då blir det väldigt många extra kurser, om möjligheten att läsa dem ens finns… En del utbildningar har intagspoäng över 20,0 och då är det omöjligt att komma in utan extra merit.

TS säger ju att hen kommer läsa naturvetenskaplig inriktning. Många naturbruksgymnasium erbjuder ett paket där man kan läsa in den behörigheten.
/jeps lärare på naturbruksgymnasium

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 184
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 123
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Bruksprovet 2025