Chefredaktören: ”Är toppsporten bara för miljardärer?”

Det krävs stora ekonomiska resurser för att ta sig till toppen inom ridsporten i dag. Hade våra världsstjärnor i hoppning lyckats lika bra, om de varit juniorer i dag och på väg uppåt? Det undrar Ridsports chefredaktör Catharina Hansson.

Prispengarna har också ökat. Och majoriteten av hästfolk som tävlar är inte på toppigaste toppen, det är en extremt liten del av hästfolket som rör sig där uppe.
Jo visst är det en liten del som når toppen, men jag trodde det var just toppen vi diskuterar här.

För att ta del av de stora prissummorna måste man först ta sig till de tävlingarna och placera sig. Det gör man inte utan rätt hästmaterial.

Jo visst är det en liten del som når toppen, men jag trodde det var just toppen vi diskuterar här.

För att ta del av de stora prissummorna måste man först ta sig till de tävlingarna och placera sig. Det gör man inte utan rätt hästmaterial.
Det står i artikeln "på lite högre nivåer" vilket jag inte tolkar som dom väldigt få på toppskiktet som lever på det utan dom som helt enkelt aktivt hobbytävlar på mellan till högre nivåer men inte är elit och lever på det.

Sen tror jag inte det är svårare än så att det är fler med mycket mer pengar som har möjlighet att köpa ponnysar på toppnivåer vilket i sej självt gör att priserna ökar på dom hästarna. Trots allt så är hästarna värda det priset som folk har möjlighet och villighet att betala för dom.

Jag tror faktiskt inte ridsporten har förändrats så mycket, visst att det har blivit dyrare men det har alltid varit en omöjlighet mer eller mindre för vanliga personer att nå toppen utan större ekonomiska möjligheter. Det har inte förändrats och kommer aldrig göra det heller.

Senast ändrad:
Det står i artikeln "på lite högre nivåer" vilket jag inte tolkar som dom väldigt få på toppskiktet som lever på det utan dom som helt enkelt aktivt hobbytävlar på mellan till högre nivåer men inte är elit och lever på det.

Sen tror jag inte det är svårare än så att det är fler med mycket mer pengar som har möjlighet att köpa ponnysar på toppnivåer vilket i sej självt gör att priserna ökar på dom hästarna. Trots allt så är hästarna värda det priset som folk har möjlighet och villighet att betala för dom.

Jag tror faktiskt inte ridsporten har förändrats så mycket, visst att det har blivit dyrare men det har alltid varit en omöjlighet mer eller mindre för vanliga personer att nå toppen utan större ekonomiska möjligheter. Det har inte förändrats och kommer aldrig göra det heller.
Här är inledningen på artikeln "Det krävs stora ekonomiska resurser för att ta sig till toppen inom ridsporten i dag. Hade våra världsstjärnor i hoppning lyckats lika bra, om de varit juniorer i dag och på väg uppåt? Det undrar Ridsports chefredaktör Catharina Hansson."

Om du tolkar att det handlar om att tävla på mellan till högre nivåer men inte elit så får det stå för dig.

Här är inledningen på artikeln "Det krävs stora ekonomiska resurser för att ta sig till toppen inom ridsporten i dag. Hade våra världsstjärnor i hoppning lyckats lika bra, om de varit juniorer i dag och på väg uppåt? Det undrar Ridsports chefredaktör Catharina Hansson."

Om du tolkar att det handlar om att tävla på mellan till högre nivåer men inte elit så får det stå för dig.
"Men att tävla på lite högre nivå, även nationellt – det kostar. Upp till 2 000 kronor för uppstallning på meeting, startavgifter på över tusenlappen, resa, boende, den vanvettiga kostnaden för att äga en lastbil – eller den höga kostnaden för att hyra en."

Det är vad jag ser att det står, alltså inte elitnivån det handlar om bara. Det är ingen elitnivå att tävla "lite högre klasser", det kostar dock inte mycket mindre för det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
782
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och... 2
Svar
27
· Visningar
3 478
Senast: Yeah but
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 349
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka