Ja jag håller med. Det är osannolikt att ridning någonsin skulle kunna vara en sport som inte kräver antingen stor dedikerad insats från sin ägare eller att ägaren har mycket pengar.
Speciellt som den "vanliga människans" förutsättningar att tillsammans med sin häst tjäna sitt levebröd praktiskt taget försvunnit i västvärlden (och väl vi i väst kämpar för att den även ska försvinna i andra länder).
Dock kanske man kunde önska att personer med mindre intresse av hästar och mer intresse av pengar kunde roa sig med att investera i någonting annat

men om de gjorde det skulle vi väl klaga över att det var för lite pengar i sporten istället.
Haken är kanske egentligen snarare att allteftersom samhället flyttar bort från naturen så minskar människors möjlighet att kunna känna genuin kärlek till hästen. Tex en superrik människa förr hade kanske varit kavalleriofficer och kände en naturlig kärlek till hästen och investerade i en galopphäst/hopphäst delvis pga den kärleken. Och tex gubbar som på mitt 1900-tal satsade och spelade i galopp och trav kände nog i mångt och mycket mer till hästen som varelse och hade kanske arbetat tillsammans med den mer än de som satsar nu (och jag är själv helt övertygad om att min personliga förståelse och möjlighet till kärlek till hästen är betydligt lägre tyvärr än den gemene hästmjölkutkörargubbe/kavalleriofficer på mitt 1900-tal, som spelade på trav hade.). Så i ena änden minskar förståelse och ökar pengar och i andra änden minskar förståelse och ökar kritiken mot hästsporten mer än motiverat (även om viss kritik är väl motiverad). (och man är själv del i problemet iom att man är en modern människa som inte varit tvungen att arbeta och leva tillsammans med en häst så som folk gjorde förr.)