Dressyrsnack nummer 18

Alltså vafan, jag ska rida PnR imorgon (och har sååå mycket på jobbet nästa vecka). Vem har feber nu och har BUBBLAT som en jäkla perkulator nere i luftrören hela natten?
Nej din stackare! Så många av våra lärare och elever som varit sjuka. O länge också!
Krya på dig!

Jag hade tänkt rida ut idag men valde att göra ett nytt försök på ridbanan med en förhoppning om att hon sprang av sig det värsta igår.
Då kändes det verkligen som att sitta på ett outbildat fullblod som gått löp dagen innan 😂
Idag var hon en helt annan häst, lugn, harmonisk och avslappnad.
Red på volten och gjorde övergångar mellan trav och galopp, stadig och så lugn. Galopperade på en åttvolt, hon behöll samma takt och tempo i den förvända åt bägge håll, kändes så enkelt. Kunde minska volten och göra arbetspiruetter med bibehållen takt och energi.
Avslutade med att ställa mig upp och länga tygeln, hon längde ut steget men drog inte iväg utan fortsatte galoppera i en rund form.
Verkligen en helt annan häst! Red kanske 25 minuter, fanns ingen anledning att rida mer, hon var så himla fin 😍
20250322_102938.webp

Femåringen är riden en vecka och nu börjar hon komma igång igen. Varit lite seg och känts tungt och motigt.
La några extra minuter på uppvärmningen idag, ger hennes stora kropp lite tid att komma igång. Det ger nog tillbaks sen! Hon kändes riktigt i gasen 🤣 utan att bli stark!
Fina övergångar, det har känts svårt sista ridpassen men inte idag. Ok skänkelvikningar. Galoppfattningar från skritt börjar lossna och vi kan rida en svag båge på långsidan i förvänd galopp. I vänster galopp törs jag samla några språng utan att det faller isär.
Mycket klapp och beröm idag 😍

Och det är ljust kl 18.30. Helt fantastiskt. 🙌🏻

IMG_0876.webp

Ikväll har jag trimmat Maja inför provridningen och jag tycker hon känns superbra. Hon är grön och inte perfekt i kontakten än men hon blir bättre för varje dag. Det är dock svårt att förmedla på en provridning. Vi snusar på lite skänkelvikningar och det är väldigt enkelt för vänster skänkel. Kunde avsluta ikväll med att hitta stretch i formen och kunde bara sitta och njuta😍. Nog att jag för ägarens skull vill att hon ska bli såld men jag fortsätter hemskt gärna att fortsätta utbilda henne.

Efteråt blev det ett bad så hon ser fin ut🩷

Vi trivs så himla bra här! Det är så skön feeling i hus, stall etc. ❤️
Jätteskönt att hästarna kan få vara ute till kvällsfodring. De äter de andra målen i hagen. Och de trivs verkligen i den och är ofta i skogsdelen längre bort även runt 22 och hetsar inte vid grinden.
Idag tog jag min gubbe för hand lite. Orkar ju inte så mkt. Men han bjöd verkligen till och gjorde kanon-piaff och galopp och bara ville mer, mer. Älsklingsgubbe! ❤️

Äääääntligen har snön mjuknat och sista isen är på väg att ge upp. 8+ och strålande sol dessutom!

Tog ett pass på ridåkern, och herr häst ville bara 1 sak i det varma vädret: galoppfattningar!

Jag blev extremt förvånad men det var ju bara att köra på, första fattningen var så fort jag kortat tyglarna och funderade på hur jag skulle lägga upp passet. Förväntade mig inte alls en spontan galoppfattning från skritt av en gubbe i svettigt väder, men vi körde på 😂. Perfekt core-träning för oss båda.

Det är tacksamt att utforska medbestämmande och "motionera tillsammans" när jag känner mig så trygg på hästen, det var liksom ingen fara om han får för sig att bjuda på något eller bestämma vad vi ska göra. På andra hästar hade jag nog blivit lite rädd och velat ta tillbaka kontrollen. På han sitter jag tryggt och vet att han alltid tar hand om mig, och alltid lyssnar om jag säger till.

Vi tävlade idag och jag är super nöjd, vi hade våra svårigheter som visar sig i samlad skritt och vänster slutan. Helt rimligt att det som är svårast hemma också är svårt borta. Inga konstigheter!

Över lag hade jag en fantastisk känsla som inte matchar procenten, men vet ni vad det gör ingenting 😁 vi kunde rida tillsammans 😍 inte att hon gissar sig till allt utan väntar och lyssnar 🥰 världens bästa häst åkte också långt och var super snäll, går rakt på och är med på allt!

Jag personligen är riktigt taggad på resten av säsongen 😁🤩

Jag kom iväg på KM igår även om jag var riktigt kass, hade närmare 39 graders feber på natten. Var väl inte det mest hållbara jag kunde gjort (är inte så fräsch idag 🙈) men jag var så inställd på att åka -superfint väder, 10 min körväg till tävlingsplatsen osv...
Fille var pigg och tyckte det var skoj att komma ut, lite "tryck" och bjudning tappas fortfarande när vi kommer in på banan men han visade sig vara mer på än jag förväntade mig, så det var lättridet för den svaga ryttaren 😅 mest småmissar och saker som behöver bli allmänt bättre men det gick ändå bra och vi fick ihop 70,851% i MSVB:5 och vann KMet 😁

https://www.instagram.com/share/BAIztmJDxF

Vi är igång iallafall! Vill egentligen tävla i helgen men det är typ tre stall runt mig med EHV-1 så känns inte bra.

Red ett pass i fredags när han var så djävulskt het att första 40 min inte var så himla kul, det var ett ständigt parerande och uppjagad häst som smällde med tänderna och försökte dra iväg och bocka, fick ständigt sitta och ”lätta aaaav nähä då drog han, lätta aaaav nähä där drog han igen” så jag inte bara skulle blåhålla. Vill inte bara fastna i bromsen för han måste fortfarande vara framme för skänkeln så det blev övergångar till leda och sidvärts. Till slut slappnade han av och tog ett djupt andetag och så kunde vi rida lite.

Dagen efter var han kanonfin! Jobbade skolor i trav och galopp och sen lite byten under uppsikt av stallägaren och det var mest bra förutom när han får feeling och börjar byta hejvilt 😬

Jag kom iväg på KM igår även om jag var riktigt kass, hade närmare 39 graders feber på natten. Var väl inte det mest hållbara jag kunde gjort (är inte så fräsch idag 🙈) men jag var så inställd på att åka -superfint väder, 10 min körväg till tävlingsplatsen osv...
Fille var pigg och tyckte det var skoj att komma ut, lite "tryck" och bjudning tappas fortfarande när vi kommer in på banan men han visade sig vara mer på än jag förväntade mig, så det var lättridet för den svaga ryttaren 😅 mest småmissar och saker som behöver bli allmänt bättre men det gick ändå bra och vi fick ihop 70,851% i MSVB:5 och vann KMet 😁

https://www.instagram.com/share/BAIztmJDxF
Superfina! Ser så lätt och mjukt ut!

Mitt gäng har fått massage ikväll av en tjej som håller på att utbilda sig till massör. Känner henne lite ytligt eftersom hon är från byn och tränat lite för mig för, vad jag trodde-några år sen. Tänkte att hon tog studenten förra året. Inte då. Det var fem år sen🙄. Känns som ett sånt otroligt ålderstecken när en vill säga "tiden går såf ort" tio gånger om dagen😅.

Hursomhaver sp blev det ordentlig lymfmassage för Zacke som var fylld överallt. Och den gjorde nog en hel del för han gäspade och gäspade. Dio och Katten var ganska ok. Dio relativt jämn och Katt lite svag höger bak och stram över bogarna.

Ingen massage för Maja för imorgon är det besiktning. Nervöst af.

Bifogade filer

• 20250325_182957.webp
    20250325_182957.webp
    76,4 KB · Visningar: 28
Vi har varit och tränat dressyr idag, eller nu blir det ju igår 🙄😆
Laddade upp med galopp på slingan dagen innan i vanlig ordning.
De hade tävlingar i helgen, dressyrstaket, blommor, bokstäver och domarbord stod kvar, perfekt att såna får vara vardag.

Hon var så fin! Det är galet att jag tränat ett år och varje träning är den bästa. Det känns lite overkligt att inte haft något bakslag, ingen dipp.
Hon gjorde fantastiskt fina fattningar, var så ridbar, mjuk, stadig, allt bara går bra hela tiden.
Det är klart att det blir någon miss här och var. Red öppna på medellinjen och det svajar till ibland när jag tappar koncentrationen. Jag vill gärna övergöra saker ibland och hon är så himla ambitiös hela tiden, det krävs väldigt lite för att det ska hända väldigt mycket.
Jag är så otroligt tacksam över min häst, hon vill så mycket hela tiden, det känns alltid så enkelt. Hon blir aldrig tung, motig, ingen känsla att behöva kämpa, hon bara vill, vill och vill. Jag sitter mest och ler hela passet 😍

Jag blir så glad av se henne efter träningen, när hon står med öronen framåt, fortfarande fylld av energi och det syns på hela hästen att hon är nöjd.
Det säger min tränare varje gång, just att hon alltid ser så nöjd ut.
20250325_110805.webp

Vi har varit och tränat dressyr idag, eller nu blir det ju igår 🙄😆
Laddade upp med galopp på slingan dagen innan i vanlig ordning.
De hade tävlingar i helgen, dressyrstaket, blommor, bokstäver och domarbord stod kvar, perfekt att såna får vara vardag.

Hon var så fin! Det är galet att jag tränat ett år och varje träning är den bästa. Det känns lite overkligt att inte haft något bakslag, ingen dipp.
Hon gjorde fantastiskt fina fattningar, var så ridbar, mjuk, stadig, allt bara går bra hela tiden.
Det är klart att det blir någon miss här och var. Red öppna på medellinjen och det svajar till ibland när jag tappar koncentrationen. Jag vill gärna övergöra saker ibland och hon är så himla ambitiös hela tiden, det krävs väldigt lite för att det ska hända väldigt mycket.
Jag är så otroligt tacksam över min häst, hon vill så mycket hela tiden, det känns alltid så enkelt. Hon blir aldrig tung, motig, ingen känsla att behöva kämpa, hon bara vill, vill och vill. Jag sitter mest och ler hela passet 😍

Jag blir så glad av se henne efter träningen, när hon står med öronen framåt, fortfarande fylld av energi och det syns på hela hästen att hon är nöjd.
Det säger min tränare varje gång, just att hon alltid ser så nöjd ut.
Visa bifogad fil 164491

De där tror jag är en del av ens egna inställning också. Jag brukar också säga det, alltså att jag på våra 5år har haft 2 st dåliga ridpass, inte värre än så. I övrigt utvecklas vi alltid framåt, må de ta lite tid för jag är inget proffs och jag tränar bara dressyr en gång i veckan ungefär 😂 men de går framåt! Och alla ridpass är roliga!

Hur härligt är de inte att känna så? 😍

Liknande trådar

Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 823
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
572
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka