aglaonema

Trådstartare
Funderar lite på sommaren och att bygga en beteshage. Har möjlighet att välja mellan impregnerade och oimpregnerade stolpar. Dom oimpregnerade skulle jag få billigt men dom ruttnar ganska fort i marken eller? Undrar även har tjock en stolpe till hästhage minst bör vara?

Funderar lite på sommaren och att bygga en beteshage. Har möjlighet att välja mellan impregnerade och oimpregnerade stolpar. Dom oimpregnerade skulle jag få billigt men dom ruttnar ganska fort i marken eller? Undrar även har tjock en stolpe till hästhage minst bör vara?
Oimpregnerade kanske håller fem år, det beror ju en del på markförhållandena också och hur tjocka, typ av trä osv. Om du bara ska ha hagen tillfälligt kan det duga. Men det är rätt segt att byta stolp när de börjar ge sig. (En av mina hagar är inhägnad 2017 med oimpregnerat pga att det fanns en hög såna hemma så tyckte det var lika bra att använda dem, vid det här laget är de allra flesta utbytta). Impregnerade stolpar kan ju ofta stå 20-30 år utan problem.

Tjockleken är inte så noga egentligen tycker jag. Mina stängselstolpar varierar mellan 6-8 cm.

Som alltid vid hagbygge så är hörnen viktiga. Där vill jag gärna ha lite rejälare stolpar, längre nedslagna och med snedstöttor som håller dem upprätta.

Oimpregnerade kanske håller fem år, det beror ju en del på markförhållandena också och hur tjocka, typ av trä osv. Om du bara ska ha hagen tillfälligt kan det duga. Men det är rätt segt att byta stolp när de börjar ge sig. (En av mina hagar är inhägnad 2017 med oimpregnerat pga att det fanns en hög såna hemma så tyckte det var lika bra att använda dem, vid det här laget är de allra flesta utbytta). Impregnerade stolpar kan ju ofta stå 20-30 år utan problem.

Tjockleken är inte så noga egentligen tycker jag. Mina stängselstolpar varierar mellan 6-8 cm.

Som alltid vid hagbygge så är hörnen viktiga. Där vill jag gärna ha lite rejälare stolpar, längre nedslagna och med snedstöttor som håller dem upprätta.
Orsaken till att jag funderar på tjockleken är väl främst fundering om dom kan börja braka sönder. Köper man impregnerade stolpar kanske man nån gång vill bygga trästaket har tänkt ha bara tråd nu i början.

Jag har aldrig testat oimpregnerade men jag har impregnerade som stått sig 20år (80mm).
Jag har testat 60mm nån gång men de knäcktes antingen av vid marken eller så gav isolatorerna vika i träet efter ett tag så det har jag slutat med. Jag tror vikten av mina trådar tillsammans (4st) blev för tungt för dom.

Beroende på HUR billigt du kan få dom oimpregnerade kanske du kan måla ändarna i typ roslagsmahogany eller nåt liknande och komma undan med det billigt?

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 498
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 029
Senast: ameo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 115
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar