Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oimpregnerade kanske håller fem år, det beror ju en del på markförhållandena också och hur tjocka, typ av trä osv. Om du bara ska ha hagen tillfälligt kan det duga. Men det är rätt segt att byta stolp när de börjar ge sig. (En av mina hagar är inhägnad 2017 med oimpregnerat pga att det fanns en hög såna hemma så tyckte det var lika bra att använda dem, vid det här laget är de allra flesta utbytta). Impregnerade stolpar kan ju ofta stå 20-30 år utan problem.Funderar lite på sommaren och att bygga en beteshage. Har möjlighet att välja mellan impregnerade och oimpregnerade stolpar. Dom oimpregnerade skulle jag få billigt men dom ruttnar ganska fort i marken eller? Undrar även har tjock en stolpe till hästhage minst bör vara?
Orsaken till att jag funderar på tjockleken är väl främst fundering om dom kan börja braka sönder. Köper man impregnerade stolpar kanske man nån gång vill bygga trästaket har tänkt ha bara tråd nu i början.Oimpregnerade kanske håller fem år, det beror ju en del på markförhållandena också och hur tjocka, typ av trä osv. Om du bara ska ha hagen tillfälligt kan det duga. Men det är rätt segt att byta stolp när de börjar ge sig. (En av mina hagar är inhägnad 2017 med oimpregnerat pga att det fanns en hög såna hemma så tyckte det var lika bra att använda dem, vid det här laget är de allra flesta utbytta). Impregnerade stolpar kan ju ofta stå 20-30 år utan problem.
Tjockleken är inte så noga egentligen tycker jag. Mina stängselstolpar varierar mellan 6-8 cm.
Som alltid vid hagbygge så är hörnen viktiga. Där vill jag gärna ha lite rejälare stolpar, längre nedslagna och med snedstöttor som håller dem upprätta.