Jag har för mig att jag köpt 70 stolpar nu senast när jag bytt ut några stolpar, och de har fungerat utan problem. Kanske snäppet tjockare vid grindar och hörn? Hade säkert kunnat fungera med 60 stolpar på raksträckor.Hur smala stolpar har du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har för mig att jag köpt 70 stolpar nu senast när jag bytt ut några stolpar, och de har fungerat utan problem. Kanske snäppet tjockare vid grindar och hörn? Hade säkert kunnat fungera med 60 stolpar på raksträckor.Hur smala stolpar har du?
Min häst älskade sina får, fast dom fåren hade ju mer eller mindre vuxit upp nära hästarna. Jag tror att det stallet jag stod i hade rejälare stolp än plast dock då det var en permanent hage.Smala plaststolpar med band rev fåren utan problem men det var ju just plaststolpar så. Hatiska lär dom inte vara men vet inte om får vågar sig in i hagen då hästarna är där. Hästarna lär snarare skita ner sig då dom är rädda för får.
Av det skälet väljer jag aluminiumtråd. Extremt låg resistens, lagom brottsstyrka (70 kg för 2 mm-tråd) och dessutom väldigt lättarbetad och behöver inte spännas som HT-tråd. Enda nackdelen är att den inte funkar för tillfälliga hagar, den mår inte jättebra av att sättas upp och tas ner flera gånger.Jag kör inte på ren HT järntråd, utan istället en väldigt smal eltråd (3 mm), med låg resistens (0,18 ohm/m) och låg brottstyrka (77 kg). På det sättet kunde jag använda de gamla stolparna, utan att behöva byta alla stolpar när jag flyttade in för att det skulle klara sträckningen som krävs för järntrådar eller tyngre trådar/rep. Även lite smalare stolpar fungerar bra, trots att jag har fyra trådar, eftersom det inte är samma tyngd/tryck på stolparna av den tunna tråden. Det är inga problem med elen i hagarna, den går så högt som min testare visar (så länge jag håller rent på växtligheten, så att den nedersta tråden inte är halvt begravd i växtlighet), och det har hittills inte varit några skador på några djur. Även i de fall som hästarna kommit åt och sprungit igenom tråden, eller liknande, har det inte lett till några skador - tråden har då gått av, eller hoppat loss från isolatorerna (eftersom den är så smal i jämförelse med hålet på isolatorerna). Det var aldrig några problem när jag tog hem min unga minishettis hit, som månaderna innan det smet ut från hagen i princip varje dag för att istället gå och äta på gräsmattan.