Hagstolpar

aglaonema

Trådstartare
Ska bygga ny hage och funderar över stolpstorleken räcker 7 cm stolpar? Det blir 5 band och isolatorer på varje stolpe. Banden blir nog 20-40 mm. Funderar även över hörnen hur tjocka stolpar behövs där?

https://online.fliphtml5.com/tkwd/bnlk/#p=1

Här kan du läsa om hur man bygger bra stängsel. För häst så använder man ju aldrig nätstängsel, men alla råd i boken runt elstängsel är värda att ta på allvar.

Hörnen är viktigast. De ger hela stängslet stabilitet.

Jag rekommenderar att du tänker om angående elband. Dessa är, jämfört med HT-tråd usla. Även de bästa sorterna har kort hållbarhet jämfört med HT-tråd.

Annars så behövs bara 6 cm stolpar på sträckorna mellan hörnen, om hörnen utförs enligt instruktionerna i boken som parallellogram.

Ska bygga ny hage och funderar över stolpstorleken räcker 7 cm stolpar? Det blir 5 band och isolatorer på varje stolpe. Banden blir nog 20-40 mm. Funderar även över hörnen hur tjocka stolpar behövs där?
Varför i all fridens namn ska du ha 5 band? Speciellt så breda?

Ok. Jag har haft blandad flock med minishettis upp till 165 cm hästar och det räcker gott med välspänd tråd i noshöjd på shettis, sen ca 60 cm och högsta på 100-110. Alltså 3 nivåer. 5 nivåer med 4 cm band blir helt galet dyrt och faktiskt onödigt och synintrycket med fem fladdrande band, för dom fladdrar alltid lite, ger väldigt oroligt intryck. Och dom måste spännas då och då. Kika runt lite på olika hagar du åker förbi så ser du vad som ser prydligast ut.

Jag har också tre trådar för shettis och uppåt som standard, är ett himla jobb som @Luff skriver. Dock fyra trådar i en hage då jag behövde en kopplad direkt till jord.

Angående dimensionen på stolparna beror det lite på om du ska slå ner dem för hand el ej. Jag har både 7 och 8 cm och de är stor skillnad att jobba med.

Jag tänker mest på rymningsrisken då jag bygger staket mina hagar är det aldrig några hästar som rymmer från inte ens shettisar som jag har för mig många verkar ha problem med. Har faktiskt i nuvarande hage 5 trådar på ena sidan fast där har jag en tråd längst ner och resten 20 cm band så syns väl inte så mycket då tråden fladdrar.

Angående dimensionen på stolparna beror det lite på om du ska slå ner dem för hand el ej. Jag har både 7 och 8 cm och de är stor skillnad att jobba med.
Skulle hellre ha minst 8 cm faktiskt. Slår ner dom med hjullastare eller traktor men där jag ska köpa finns bara 7.

Liknande trådar

Anläggning Funderar lite på sommaren och att bygga en beteshage. Har möjlighet att välja mellan impregnerade och oimpregnerade stolpar. Dom... 2
Svar
23
· Visningar
1 207
Senast: warg
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 374
Senast: Lars L
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 911
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 768
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka