Vilken sand är bäst sand eller Kristall Sand ?

Xicki 2022

Trådstartare
Hej
Har lite funderingar på att byta från sand till kristall sand. Vilket är bäst på tanke på struvit och att kristall sanden är lättskött och antibakteriell.

Hur tänker du relaterat till struviten?

Den bästa sanden är alltid den som katten föredrar. Jag har aldrig mött en katt som föredragit kristallsand.
Jag har bytt sand för nån månad sedan och nu kissar katten i badkaret och det kommer lite kiss. Katten är okastrerad till för avelskatt och är 4 år och han har aldrig visat ett sådant beteende.....jag rastar katten i koppel varje dag och han blir nöjd efter detta och jamar inte lika mkt.

Det är ju även skillnad på sand och sand. Jag som haft en ”kissekatt” och träffat många kattveterinärer har lärt mig att de flesta katter föredrar följande:
- Öppen kattlåda (inget tak alltså) pga att katter har känsligt luktsinne.
- Mjuk luktfri klumpbildande sand pga att katter har väldigt känsliga tranpdynor och känsligt luktsinne.
- En placering av lådan så katten känner sig trygg och samtidigt har koll på omgivningen.
- En ren kattlåda, så städa så fort man ser att katten gjort något. En kattlåda mer än antalet katter är att föredra då det ökar möjligheten för katten att gå på en ren låda.

Har något av ovan förändrats förutom att du bytt strö?

Sedan finns det så klart katter som kan gå på vilken lådfyllnad som helst i en låda med lock som inte tömts på två dagar och står i ett hörn i badrummet. Men har man en känslig katt bör man försöka med punkterna ovan.

Hoppas Musse börjar kissa i lådan snart igen!

Jag har bytt sand för nån månad sedan och nu kissar katten i badkaret och det kommer lite kiss. Katten är okastrerad till för avelskatt och är 4 år och han har aldrig visat ett sådant beteende.....jag rastar katten i koppel varje dag och han blir nöjd efter detta och jamar inte lika mkt.
Råden du fått om lådan och sanden redan är bra.
Jag hade inte bytt till kristallsand. Det är vass och många katter gillar den inte

Vad har du för sand i lådan nu och vad hade du innan?
Det första jag hade gjort var att byta tillbaka till samma sorts sand som du hade innan problemet uppkom.
Har du problem att hitta den kanske vi vet någon som är väldigt lik den.

Om det bara kommer lite kiss åt gången så kan det även vara urinvägsinfektion, så var uppmärksam på det och kolla med veterinär om inte beteendet ändras till det bättre direkt när lådan återställts till det katten är van vid.

Lite info om urinbesvär hos katt, så du vet vad du kan vara vaksam på.

Urinvägssjukdomar hos katt
https://evidensia.se/djurvardguiden/urinvagssjukdomar-hos-katt/

Kristallsand är hård och vass mot tassarna. När jag testade den i mina tamråttors toalåda för en massa år sen (testade den för att många strömedel går fetbort till råttor pga känsliga luftvägar) tyckte jag dessutom inte att den "tog hand om" urin särskilt bra alls. Jag har personligen inte ens tänkt tanken att testa den i kattlådan.

Jag har en liten påse med sand som ser ut som kristallsand, men mycket mindre och rundare korn, som jag fick av veterinären - den används för att få ett urinprov hemma (som alltså sugs upp med en pipett och "hälls" i ett rör till veterinären, efter att katten kissat i "sanden").

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
740
Senast: Liten
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 098
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
770
Senast: Smultron
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
569
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kloskada
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023