Orolig att katten har blivit tagen av rovdjur

Åh, kan verkligen tänka mig den lyckan!! Efter så lång tid, vad skönt att höra att det slutade lyckligt och att katten efter omständigheterna mådde bra ❤️ Tack så jättemycket!

Jösses, vad hemskt! :( Rovfågel har jag funderat lite på också om det kan vara. Men tror vi har mest ormvråk häromkring. Fast kanske så illa att de också kan ge sig på vuxna katter..? :( Bor i Skaraborg.

Är lite ny på det här med forum. Blev nog lite konstig ordning på mina svar :)
Nej, vråk är ingen fara för vuxna katter.
Jag hoppas du hittar henne. Det värsta är att inte veta. :( :heart

Åh det är så fruktansvärt jobbigt när ens katter är borta och man inte vet vart de tagit vägen😣 Håller tummarna att er tjej kommer tillbaka oskadd❤️

Tyvärr finns det dock en risk med rovdjur vilket vi har erfarenhet av. Våra tre katter blev tagna av räv (mest troligt) inom 1,5 år efter vi flyttat till gård😢. De hade levt som utekatter i flera år på en annan plats men försvann alla när vi flyttade trots att vi höll dem inne nattetid etc. Vi hittade spår (blod/hår) efter två av katterna men det var snö så lite enklare att se spår. Tredje katten var bara spårlöst försvunnen från en timme till en annan och han gick aldrig mer än några meter från huset. Finns ganska många katter hyfsat nära oss så vet inte om vi haft väldigt otur men vi kommer inte skaffa nån mer katt, är alldeles för jobbigt om de skulle försvinna.

Men med det sagt ska du ska inte ge upp hoppet!❤️ Katter har ju en tendens att försvinna i perioder men vanligtvis brukar de ju dyka upp igen.

Åh det är så fruktansvärt jobbigt när ens katter är borta och man inte vet vart de tagit vägen😣 Håller tummarna att er tjej kommer tillbaka oskadd❤️

Tyvärr finns det dock en risk med rovdjur vilket vi har erfarenhet av. Våra tre katter blev tagna av räv (mest troligt) inom 1,5 år efter vi flyttat till gård😢. De hade levt som utekatter i flera år på en annan plats men försvann alla när vi flyttade trots att vi höll dem inne nattetid etc. Vi hittade spår (blod/hår) efter två av katterna men det var snö så lite enklare att se spår. Tredje katten var bara spårlöst försvunnen från en timme till en annan och han gick aldrig mer än några meter från huset. Finns ganska många katter hyfsat nära oss så vet inte om vi haft väldigt otur men vi kommer inte skaffa nån mer katt, är alldeles för jobbigt om de skulle försvinna.

Men med det sagt ska du ska inte ge upp hoppet!❤️ Katter har ju en tendens att försvinna i perioder men vanligtvis brukar de ju dyka upp igen.
Tusen tack :heart Åh, lider verkligen med dig! Att bli av med tre katter, fy vad smärtsamt :( Det är verkligen det värsta med att ha djur. Samtidigt som de skänker en så otroligt mycket glädje och kärlek.

Återigen tack till er alla som har svarat och delat erfarenheter och tankar! :heart Det känns så stöttande.

Idag var sambon ute och letade själv på lunchen då jag behövde åka in och jobba på kontoret. Inget resultat av letandet eller något jamande hördes. Efter jobbet gav jag mig ut att leta några timmar. Blir mörkt snabbt men tycker ändå det går att se mycket med en bra lampa. Men samma som sist, ingen katt eller halsband hittades. Pratade med grannar och fick titta i deras garage, ladugård och verkstad. Har lagt lappar i brevlådor ikväll också.

Känns uppgivet och svårt att avgöra när man ska sluta leta och låta tiden utvisa.. :( Ska man ens fortsätta leta i samma område? Och känns svårt att acceptera att inte få reda på vad som hänt henne :heart

Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som verkligen älskar ute-livet men har alltid kommit hem och ätit någon gång per dygn. Kastrerad och chippad honkatt.

Min stora oro är att hon ska ha blivit tagen av något rovdjur. Hon hade ett gps-halsband på sig som vi har hittat. Själva gps:en hade åkt av halsbandet, så det kändes våldsamt liksom. Annars inte helt ovanligt att hon tappar gps-halsbandet, det har hon gjort förut, men då har gpsen alltid suttit kvar på halsbandet. Ett par meter från platsen där vi hittade den fanns också lite blod på marken, inga stora mängder. Men också ihoprullad taggtråd som låg på marken. Inget mer kunde vi hitta.

Det som förbryllar mig är att hon även hade ett till halsband, i reflex med en sån adress-berlock. Det halsbandet har vi INTE hittat. Och inte heller några rester av katten. Vi har letat i ett område med säkert 150 meters radie från där vi hittade gpsen. Om nu ett rovdjur skulle ha tagit henne, borde vi inte hitta det andra halsbandet och fler tecken på det? Äter ett rovdjur upp en hel katt utan att lämna mer spår? Hur långt kan de bära iväg sina byten?

Är så orolig för min vän, undrar vad som hänt henne. Försöker vara realistisk men ändå har man ju hoppet till man får konkret bevis. Har efterlyst henne och försökt kontakta id-hund men ingen som söker i området där vi bor.

Är det någon som har erfarenhet av liknande situation? Och teori om vad som kan ha hänt? :(
Har du ställt ut någon låda med ett av dina klädesplagg och mat? I sig kanske maten lockar dit rävar eller fåglar, men låda med ett klädesplagg som luktar dig kanske får den att våga sig dit, om den blivit skrämd?

Jag håller tummarna för att den redan kommit hem.

Har du lyst upp o träden i mörkret. Kattögon syns bra.
Tack för tipset! :heart Vi har gjort det flera gånger. Men det är ett väldigt bra tips, det syns mycket bättre än att gå och leta i träden i dagsljus.

Har du ställt ut någon låda med ett av dina klädesplagg och mat? I sig kanske maten lockar dit rävar eller fåglar, men låda med ett klädesplagg som luktar dig kanske får den att våga sig dit, om den blivit skrämd?

Jag håller tummarna för att den redan kommit hem.
Tack snälla! :heart Jag var där med en filt hemifrån som hon legat mycket på, för ett par dagar sedan. Tänkte på mat också, men vågade inte ställa dit, precis som du säger, ifall det lockar till sig räv och sådant.

Jag var ju som sagt ute igårkväll med lappar i brevlådor. Tidigare idag ringde en granne och sa att hon hade sett den katten som vi efterlyste!! För tre timmar sedan har hon gått på deras stenmur i trädgården! :heart Katten hade sett välmående ut och grannen kände igen katten sedan tidigare. Det är inte alls långt hemifrån. Tänk om det var våran katt!! Jag har lite koll på katterna som hänger här i området, och det finns ingen annan med hennes teckning vad jag vet. Gav mig förstås ut och leta däromkring men hittade henne inte nu heller. Såg dock färska tassavtryck i leran inte långt därifrån. Kan ju ha varit en annan katts spår iofs.

Tack för tipset! :heart Vi har gjort det flera gånger. Men det är ett väldigt bra tips, det syns mycket bättre än att gå och leta i träden i dagsljus.

Tack snälla! :heart Jag var där med en filt hemifrån som hon legat mycket på, för ett par dagar sedan. Tänkte på mat också, men vågade inte ställa dit, precis som du säger, ifall det lockar till sig räv och sådant.

Jag var ju som sagt ute igårkväll med lappar i brevlådor. Tidigare idag ringde en granne och sa att hon hade sett den katten som vi efterlyste!! För tre timmar sedan har hon gått på deras stenmur i trädgården! :heart Katten hade sett välmående ut och grannen kände igen katten sedan tidigare. Det är inte alls långt hemifrån. Tänk om det var våran katt!! Jag har lite koll på katterna som hänger här i området, och det finns ingen annan med hennes teckning vad jag vet. Gav mig förstås ut och leta däromkring men hittade henne inte nu heller. Såg dock färska tassavtryck i leran inte långt därifrån. Kan ju ha varit en annan katts spår iofs.
Underbara nyheter! 😍
Kan du lägga doftspår hemåt från stället där hon sågs?

Åååhhh, jag hoppas och hoppas! <3

Underbara nyheter! 😍
Kan du lägga doftspår hemåt från stället där hon sågs?

Åååhhh, jag hoppas och hoppas! <3

Tusen tack snälla! :heart

Idag har det varit trassligt väder med mycket regn och vind här. Har inte lagt några doftspår av den anledningen, men kanske funkar trots regn? Men jag la ut kattgodis som hon gillar, och "spårade" mot vägen hem. Har varit ute och letat i omgångar idag, i det området som hon senast ska ha blivit sedd. I dagsljus och mörker. Inget resultat. Lämnat lappar i fler brevlådor. Ska ge mig ut imorgonbitti igen innan jobbet. Så svårt att veta hur hon rör sig, kanske rör hon sig utanför sitt tidigare rivir om hon blivit skrämd? Men funderar på varför hon inte kommit hem när hon sågs så nära hemmet (drygt 200 meter) :( Men skönt att någon har sett henne nyligen åtminstone :heart

Tyvärr har inte katten kommit tillbaka hem än, hon är så saknad :( Är ute och letar varje dag men känner mig begränsad av mörkret. Jobbar typ 8-17. Svårt att leta i landsbygd utan gatulampor, även med en bra ficklampa.

Fick tips av grannar i onsdags att hon då hade synts till på ett ställe 10 min tidigare, så jag skyndade förstås dit. Tacksam att ha snälla grannar i byn som hjälper till att hålla koll! Men tyvärr hittade jag henne inte då. Den som hade sett henne sa att hon blivit rädd och sprungit iväg.

Men i lördags när jag var ute och letade såg jag själv henne eventuellt! Det var på långt håll och sådan kort stund, så kan inte med säkerhet säga att det var hon. Men till storlek och färg skulle det kunna ha varit hon. Tyvärr sprang katten in i en hage med taggtråd där jag inte lätt kunde ta mig in. Såg inte alls vart den tog vägen. Stod kvar länge och lockade men ingen katt.

Så totalt har det väl varit 3-4 observationer av en katt som liknar henne under de här veckorna som hon har varit borta. Alla inom typ samma område. Hon är en skygg och relativt solitär katt från början, reserverad för nya människor osv. Skulle så gärna bara vilja få bekräftat om det är hon som har synts till. Känns hopplöst till och från, ju fler dagar som går utan att hon kommer hem. Men hon är saknad här hemma :heart

Har funderat lite på kattfälla, är det någon som har erfarenhet av det? Kanske först ska försöka bekräfta att det är hon som synts till innan man ställer ut en sådan?

Tyvärr har inte katten kommit tillbaka hem än, hon är så saknad :( Är ute och letar varje dag men känner mig begränsad av mörkret. Jobbar typ 8-17. Svårt att leta i landsbygd utan gatulampor, även med en bra ficklampa.

Fick tips av grannar i onsdags att hon då hade synts till på ett ställe 10 min tidigare, så jag skyndade förstås dit. Tacksam att ha snälla grannar i byn som hjälper till att hålla koll! Men tyvärr hittade jag henne inte då. Den som hade sett henne sa att hon blivit rädd och sprungit iväg.

Men i lördags när jag var ute och letade såg jag själv henne eventuellt! Det var på långt håll och sådan kort stund, så kan inte med säkerhet säga att det var hon. Men till storlek och färg skulle det kunna ha varit hon. Tyvärr sprang katten in i en hage med taggtråd där jag inte lätt kunde ta mig in. Såg inte alls vart den tog vägen. Stod kvar länge och lockade men ingen katt.

Så totalt har det väl varit 3-4 observationer av en katt som liknar henne under de här veckorna som hon har varit borta. Alla inom typ samma område. Hon är en skygg och relativt solitär katt från början, reserverad för nya människor osv. Skulle så gärna bara vilja få bekräftat om det är hon som har synts till. Känns hopplöst till och från, ju fler dagar som går utan att hon kommer hem. Men hon är saknad här hemma :heart

Har funderat lite på kattfälla, är det någon som har erfarenhet av det? Kanske först ska försöka bekräfta att det är hon som synts till innan man ställer ut en sådan?
Jag har ingen erfarenhet av kattfällor, men jag hade inte väntat med att ställa ut någon. Skulle det visa sig att det trots allt inte är hon så är ingen skada skedd, det är ju bara att släppa ut katten igen och är det hon är det bra om du kan få fatt i henne igen.

Jag har ingen egen erfarenhet men en vän har använt fälla mycket för att få tag i hemlösa katter.

Från vad hon berättat hade jag inte sett det nödvändigt att vänta. När de fångar hemlösa katter kan ju såklart någon tamkatt också råka gå i fällan. Då släpper man ju bara ut den igen.

Jag hade velat kolla fällan med några timmars intervall (i den mån det är möjligt) för att minska risken att katten som hamnat i den blir alldeles för stressad. Om jag minns rätt är minsta intervall för kontroll 12h men det känns som att det kan stressa katten en hel del att sitta i bur så länge.

Samtidigt är det ju en avvägning. För man kan ju inte springa där för ofta heller, för då går de kanske inte i fällan.

Jag har ingen egen erfarenhet men en vän har använt fälla mycket för att få tag i hemlösa katter.

Från vad hon berättat hade jag inte sett det nödvändigt att vänta. När de fångar hemlösa katter kan ju såklart någon tamkatt också råka gå i fällan. Då släpper man ju bara ut den igen.

Jag hade velat kolla fällan med några timmars intervall (i den mån det är möjligt) för att minska risken att katten som hamnat i den blir alldeles för stressad. Om jag minns rätt är minsta intervall för kontroll 12h men det känns som att det kan stressa katten en hel del att sitta i bur så länge.

Samtidigt är det ju en avvägning. För man kan ju inte springa där för ofta heller, för då går de kanske inte i fällan.
Fälla i kombination med åtelkamera som skickar sms vid aktivitet.
Det lokala djurskyddet eller katthem brukar ha fällor att låna ut.
Är hon skygg från början är det inte konstigt att hon blivit ännu mer avvaktande av veckorna ute - ren överlevnadsmekanism!

Tack så jättemycket för era svar! :heart Då ska vi definitivt prova med en fälla, och förstår lite mer hur det fungerar. Känns som att en koll var tredje timme verkar bra, då blir det inte så mycket spring och om en katt fångas blir det inte alltför lång tid i buren som sagt. Om det inte går att få tag på en åtel. Ska kontakta det lokala katthemmet här och fråga om fälla, kanske även Djurens vänner kan ha det. Hoppas! Vill så gärna få bekräftat om det är våran katt som har synts till :heart

Hur har det gått?
(Glömde skriva att jag inte får tag i min skyggis om jag "kommer på honom" på "förbjudna ställen". Han noterar att jag ropar, men springer iväg... Dock kommer han alltid hem/till tryggt område ungefär en kvart senare.)

Tyvärr ingen katt hemma ännu :( Fick till mig ett kort filmklipp den 8 november på vad jag trodde var vår katt. Filmen var på ganska långt håll, och bara ett par sekunder. Men det såg verkligen ut som hon! Hon är brun med vita fläckar och teckningen såg verkligen ut att stämma med hennes. Det var filmat cirka 3 km hemifrån, så det kändes ju ändå rimligt. Lappade brevlådor i det området. Men fick inga tips. Fick då en känsla av att det kanske ändå inte var vår katt på filmen. Så tittade säkert 100-tals gånger på filmen, det var SÅ likt henne. Men tillslut kunde jag konstatera, efter många om och men, att ena bakbenet är brunt på den filmade katten. Men vår katt är vit på det bakbenet.

Vi har haft kattfälla ute också, utan resultat. Ställde ut den i området där grannarna och jag själv har sett en liknande katt. Vi har haft tonfisk som lockbete. Vi ska lämna tillbaka kattfällan till katthemmet på söndag, men så uppskattat att vi fick låna den!

Ett par andra grannar har hittat hennes reflexhalsband bakom sin ladugård. Men inga tecken på katten. Halsbandet som är i resår har gått helt av och en bit saknas. Förstår inte hur det kan ha blivit så. Men det hittades säkert 3 veckor efter att hon försvann. Kanske någon traktor har kört över det men vet inte.

De senaste dagarna har det varit kallt här typ -8 grader, och snö. Börjar väl försöka närma mig tanken att hon kanske inte kommer hem igen. Men kommer inte sluta hoppas, och kommer fortsätta leta när jag är ute. Min fina, fina vän :heart

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka