Jag kör inte på ren HT järntråd, utan istället en väldigt smal eltråd (3 mm), med låg resistens (0,18 ohm/m) och låg brottstyrka (77 kg). På det sättet kunde jag använda de gamla stolparna, utan att behöva byta alla stolpar när jag flyttade in för att det skulle klara sträckningen som krävs för järntrådar eller tyngre trådar/rep. Även lite smalare stolpar fungerar bra, trots att jag har fyra trådar, eftersom det inte är samma tyngd/tryck på stolparna av den tunna tråden. Det är inga problem med elen i hagarna, den går så högt som min testare visar (så länge jag håller rent på växtligheten, så att den nedersta tråden inte är halvt begravd i växtlighet

), och det har hittills inte varit några skador på några djur. Även i de fall som hästarna kommit åt och sprungit igenom tråden, eller liknande, har det inte lett till några skador - tråden har då gått av, eller hoppat loss från isolatorerna (eftersom den är så smal i jämförelse med hålet på isolatorerna). Det var aldrig några problem när jag tog hem min unga minishettis hit, som månaderna innan det smet ut från hagen i princip varje dag för att istället gå och äta på gräsmattan.