Ok. Jag har haft blandad flock med minishettis upp till 165 cm hästar och det räcker gott med välspänd tråd i noshöjd på shettis, sen ca 60 cm och högsta på 100-110. Alltså 3 nivåer. 5 nivåer med 4 cm band blir helt galet dyrt och faktiskt onödigt och synintrycket med fem fladdrande band, för dom fladdrar alltid lite, ger väldigt oroligt intryck. Och dom måste spännas då och då. Kika runt lite på olika hagar du åker förbi så ser du vad som ser prydligast ut.

Aldrig använt annat än brädor och elband dom säljs i alla ridsportbutiker.
Ja, och det som säljs för stängsel i ridsportbutiker är mest skräp, och dessutom dyrt, i jämförelse med det som säljs i lantbruksbutiker.
Exakt samma vara, t.ex. en förpackning ringisolatorer av en viss typ, och ett visst varumärke, kan vara ett antal kronor billigare på närmaste lantbruksbutik, än den är i ridsportsbutik.

Men ofta så säljs undermåliga stängselprodukter eller bara de billigaste, enklaste produkterna inom stängsel på ridsportbutiker.
För mig är det en gåta, varför inte ridsportsvärlden intresserar sig mer för hur man bygger bra fungerande stängsel, utan man går på hörsägen från svunna tider när det gäller stängsel.
Tyvärr finns det heller inte några kurser att gå för att bygga stängsel till häst, och stängselbygge verkar inte heller i någon större utsträckning ingå i "häst" utbildningarna på lantbruksgymnasier.

Ta dig lite tid för att läsa den där boken om stängselbygge jag länkade till tidigare.

Bygg dina hörn som parallellogram enligt instruktionerna i boken, och använd för övrigt "riktiga" grejer som HT-eltråd, ordentliga isolatorer, särskilda skarvdon för tråden med mera, så får du ett bra hållbart stängsel, som håller Shettisar inne och annat, som rovdjur och får ute.

Jag har också tre trådar för shettis och uppåt som standard, är ett himla jobb som @Luff skriver. Dock fyra trådar i en hage då jag behövde en kopplad direkt till jord.

Ska bygga ny hage och funderar över stolpstorleken räcker 7 cm stolpar? Det blir 5 band och isolatorer på varje stolpe. Banden blir nog 20-40 mm. Funderar även över hörnen hur tjocka stolpar behövs där?
Angående dimensionen på stolparna beror det lite på om du ska slå ner dem för hand el ej. Jag har både 7 och 8 cm och de är stor skillnad att jobba med.

Jag tänker mest på rymningsrisken då jag bygger staket mina hagar är det aldrig några hästar som rymmer från inte ens shettisar som jag har för mig många verkar ha problem med. Har faktiskt i nuvarande hage 5 trådar på ena sidan fast där har jag en tråd längst ner och resten 20 cm band så syns väl inte så mycket då tråden fladdrar.

Angående dimensionen på stolparna beror det lite på om du ska slå ner dem för hand el ej. Jag har både 7 och 8 cm och de är stor skillnad att jobba med.
Skulle hellre ha minst 8 cm faktiskt. Slår ner dom med hjullastare eller traktor men där jag ska köpa finns bara 7.

Nån som vet hur man håller får utanför hagen utan att dom börjar riva ner band, isolatorer och liknande? Springer får lösa där jag ska ha hagen, (inte mina).
Får är mästare på att ta sig in och ut genom vanliga staket, ett stall jag hade hade 5 täta band i fårhagen och minst ett av fåren hoppade glatt ut och in igenom dom banden trots elen. Om inte hästarna är väldigt hatiska mot fåren så hade jag inte brytt mig så mycket om ifall det kommer in får i hagen. Men har hört att en hel del hästar kan vara elaka mot får så man får ju se till att den risken inte finns.

Har dock aldrig sett något får riva ner en tråd.

Får är mästare på att ta sig in och ut genom vanliga staket, ett stall jag hade hade 5 täta band i fårhagen och minst ett av fåren hoppade glatt ut och in igenom dom banden trots elen. Om inte hästarna är väldigt hatiska mot fåren så hade jag inte brytt mig så mycket om ifall det kommer in får i hagen. Men har hört att en hel del hästar kan vara elaka mot får så man får ju se till att den risken inte finns.

Har dock aldrig sett något får riva ner en tråd.
Smala plaststolpar med band rev fåren utan problem men det var ju just plaststolpar så. Hatiska lär dom inte vara men vet inte om får vågar sig in i hagen då hästarna är där. Hästarna lär snarare skita ner sig då dom är rädda för får.

Hos grannen går fåren i en hage med 2 trådar, (eller 1 som fåren märker och den övre är bara för hästarna i hagen) enstaka flasklamm som bott inne har tagit sig ut men utöver det inget sedan 95 när dom skaffade får.
Är dock ordentligt med kräm i tråden (mätaren visar 5000v som högst och den slår alltid i taket även när det är torr sommar och inga mesiga band med högt motstånd/ohm)

Jag kör inte på ren HT järntråd, utan istället en väldigt smal eltråd (3 mm), med låg resistens (0,18 ohm/m) och låg brottstyrka (77 kg). På det sättet kunde jag använda de gamla stolparna, utan att behöva byta alla stolpar när jag flyttade in för att det skulle klara sträckningen som krävs för järntrådar eller tyngre trådar/rep. Även lite smalare stolpar fungerar bra, trots att jag har fyra trådar, eftersom det inte är samma tyngd/tryck på stolparna av den tunna tråden. Det är inga problem med elen i hagarna, den går så högt som min testare visar (så länge jag håller rent på växtligheten, så att den nedersta tråden inte är halvt begravd i växtlighet ;) ), och det har hittills inte varit några skador på några djur. Även i de fall som hästarna kommit åt och sprungit igenom tråden, eller liknande, har det inte lett till några skador - tråden har då gått av, eller hoppat loss från isolatorerna (eftersom den är så smal i jämförelse med hålet på isolatorerna). Det var aldrig några problem när jag tog hem min unga minishettis hit, som månaderna innan det smet ut från hagen i princip varje dag för att istället gå och äta på gräsmattan.

Jag kör inte på ren HT järntråd, utan istället en väldigt smal eltråd (3 mm), med låg resistens (0,18 ohm/m) och låg brottstyrka (77 kg). På det sättet kunde jag använda de gamla stolparna, utan att behöva byta alla stolpar när jag flyttade in för att det skulle klara sträckningen som krävs för järntrådar eller tyngre trådar/rep. Även lite smalare stolpar fungerar bra, trots att jag har fyra trådar, eftersom det inte är samma tyngd/tryck på stolparna av den tunna tråden. Det är inga problem med elen i hagarna, den går så högt som min testare visar (så länge jag håller rent på växtligheten, så att den nedersta tråden inte är halvt begravd i växtlighet ;) ), och det har hittills inte varit några skador på några djur. Även i de fall som hästarna kommit åt och sprungit igenom tråden, eller liknande, har det inte lett till några skador - tråden har då gått av, eller hoppat loss från isolatorerna (eftersom den är så smal i jämförelse med hålet på isolatorerna). Det var aldrig några problem när jag tog hem min unga minishettis hit, som månaderna innan det smet ut från hagen i princip varje dag för att istället gå och äta på gräsmattan.
Hur smala stolpar har du?

Stolparna i sommarhagarna har jag tunnare än de i vinterhagarna. Har inte måtten i huvudet. Alla lika höga och impregnerade.
Tänker vinterhagar kräver rejälare staket eftersom det finns mer pyssel i beteshagarna naturligt. 2 trådar sommar. 3 trådar vinter.

• Gilla
Reactions: Sel
Smala plaststolpar med band rev fåren utan problem men det var ju just plaststolpar så. Hatiska lär dom inte vara men vet inte om får vågar sig in i hagen då hästarna är där. Hästarna lär snarare skita ner sig då dom är rädda för får.
Min häst älskade sina får, fast dom fåren hade ju mer eller mindre vuxit upp nära hästarna. Jag tror att det stallet jag stod i hade rejälare stolp än plast dock då det var en permanent hage.

Av det skälet väljer jag aluminiumtråd. Extremt låg resistens, lagom brottsstyrka (70 kg för 2 mm-tråd) och dessutom väldigt lättarbetad och behöver inte spännas som HT-tråd. Enda nackdelen är att den inte funkar för tillfälliga hagar, den mår inte jättebra av att sättas upp och tas ner flera gånger.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
28
· Visningar
2 136
Senast: SiZo
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
837
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 372
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • GHS - dagens dressyr.