Dressyrsnack nummer 18

Myran håller på och hoppas in nu. Har liksom inte blivit av. Hon blir 10 nästa år 😂
Hon tycker det är kul och har helt okej teknik.
Jag vill att hon ska galoppera mer och använda ryggen på ett mer naturligt sätt. Hon blir väldigt lätt spänd i länden så jag hoppas detta ska hjälpa 🤗
Här är en bild från när hon löshoppar 2021
Visa bifogad fil 159816
10 år!? När fasen hände det? Tänkte att hon blir väl 7 max. nästa år. Och hur kan min galning blivit en klok farbror som är 19 år nästa år? :eek:
Vad det säger om hur vi åldrats.. :angel1:

Senast ändrad:
Det kändes faktiskt farligt nära att jag åkte av själv 😅 räknar med att jag får ngt liknande gips när jag trillar av nästa gång.. Har inte flugit av på flera år så nästa gång lär jag skada mig rejält 🙃
Eller så blir det som när jag inte hade åkt av på 10 år. Det då trots rida problemhästar, unghästar etc.
Sadelgjorden gick av när min egen häst skuttade till lite. Plask ner i mjuk lera! Förutom att jag fick köpa ny gjord kunde det inte blivit bättre. 😂

Det är ju tur att man tar lite bilder då och då så man kan jämföra.
Jag har kämpat i fem år med att bygga om henne och försöka få henne att 'lyfta i fronten' och komna upp i formen vilket känts som en omöjlighet.
Men i januari i år började jag med ett nytt/annat fysioterapi-program då hon skadade ett gaffelband och kände av sin halsfraktur iom det. Jag har fortsatt ihärdigt och nu har det hänt grejer (förutom att hon är lite rund)!

Övre bilden är från Jan i år och undre från idag.

Jag kan tillägga att hon hade haft ett riktigt tufft 2023 med strålbölder och ryggproblematik.

Bifogade filer

• _20241230_195034.webp
    _20241230_195034.webp
    103,8 KB · Visningar: 181
Skillnaden tycker jag att hoppa på en riktig hopphäst jämfört med andra är att kvaliteten i sprången är så jämna. Min Grå hoppar i stort sett lika i alla språng. Fälttävlanshästarna jag haft / har med mkt fullblod i hoppar ju bra men kräver mer av ryttaren för att få bra språng.

Så nu hoppar jag bara på hästar som hoppar bra, för min egen skull. Inte bara för att jag är gammal nu men vill inte få kasst självförtroende i hoppningen. Det är så jäkla lätt att få om man sitter på en dålig hopphäst!

Skillnaden tycker jag att hoppa på en riktig hopphäst jämfört med andra är att kvaliteten i sprången är så jämna. Min Grå hoppar i stort sett lika i alla språng. Fälttävlanshästarna jag haft / har med mkt fullblod i hoppar ju bra men kräver mer av ryttaren för att få bra språng.

Så nu hoppar jag bara på hästar som hoppar bra, för min egen skull. Inte bara för att jag är gammal nu men vill inte få kasst självförtroende i hoppningen. Det är så jäkla lätt att få om man sitter på en dålig hopphäst!
Därför jag rider dressyr på hopphästar 😅
1000006992.webp

Haha, ja det har jag ju oxå alltid gjort. Bättre än ft hästarna för dom vill bara förekomma. Hopphästen har inte samma extrema hur ska man säga förmåga till att tänka ut hela programmet efter första steget på medellinjen och bara köra sin grej. 🤣

Haha min häst gjorde de där mkt innan, inte upplevt de lika mkt 2024, men till den grad att jag slutade träna programmet 😅 vilket inte heller är så bra, iaf för mig som lätt glömmer vägen 😂😭

Får hoppas på ett mer stabilt 2025

Min Grå i olika åldrar. Från 5-12 år

Screenshot_20250101_172506_Photo Editor Pro - Polish.webp

Har inte så mkt dressyrfilm på honom eftersom jag sällan rider det.

Men min granne tvingade ju iväg oss på en WE uppvisning . Hon själv skulle rida uppvisningen egentligen men hennes var halt.
Jag testade lite hemma 2ggr först men jösses vilken skillnad det var att rida för en tränare som visste hur momenten skulle utföras och hur man skulle träna 😅

Det var kul och annorlunda. Jag rider ju mest på 4- kanten hemma så det var mkt svänga hit och dit. Tunnorna i galopp var det mest förvirrade jag varit med om. Han skadade ju sig sedan på sommaren och skrittas nu, snart 2 år senare.

Lite filmer.

https://www.instagram.com/p/CpaXpf8qZDd/?igsh=aWk5bjNxenRkdnd5

Började året med att äntligen pricka att se norrsken! Red båda tjejerna i ridhuset och det är onekligen skillnad att rida ston i jämförelse med mina gubbar. Inser att jag tappat lite touchen att göra det... Det kräver verkligen en hårfin balans att få dom att göra lagom och inte ta för mycket. Maja jobbar på med galoppfattningar och åt höger är det lite svårt. Katt vill inte heller fatta åt höger men det beror nog väldigt mycket på att hon tror att kroppen ska ta emot. I början var det svårt även från marken men där är det fina fattningar nu. Båda två är så otroligt ambitiösa att de lätt tar i alldeles för mycket, gör det jobbigt för sig själva och då vill dom inte fortsätta. Så hela tiden en utmaning att få dom att göra lagom så de orkar.

20250101_182101.webp

Haha min häst gjorde de där mkt innan, inte upplevt de lika mkt 2024, men till den grad att jag slutade träna programmet 😅 vilket inte heller är så bra, iaf för mig som lätt glömmer vägen 😂😭

Får hoppas på ett mer stabilt 2025
Det kanske finns en liten poäng med att hästen kan programmet om ryttaren är lite glömsk.

Något typ av senilvänlig häst, tänker jag?
:cool: :D

Frågan är om inte jag skulle införskaffa en själv.... :angel:

Visa bifogad fil 160033
Vi börjar året med tvärhalt häst, varm och svullen vänster fram och kan knappt gå. Oklart hur pass mycket som är skada och hur pass mycket som är Fumos allmänna ”ohajaj” men ska till kliniken imorgon på vaccination så hoppas de kan titta på honom då
Kan det vara en hovböld?
Hedwig svullnad upp runt kotan och blev väldigt halt förra vintern.
Visade sig vara en hemsk hovböld som kom upp i kronranden.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
551
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
456
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 465
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 605
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka