Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror man har olika acceptans där. Någonstans har jag förlikat mig med att varken jag eller en häst själva kom på att gå på toaletten eller att ridas in var en bra grej på egen hand
Det är inte så underligt att vi måste ”tämja” djur, våran katt (raskatt, väldigt cool) tvingade vi ju oss också på till en början… får man själv bestämma är det risk att man undviker allt som verkar svårt, ngt eller obehagligt och där känner jag att jag ändå kan leva med att jag klampar in och ”pushar” för att göra sånt jag vill göra
Sen ska man göra det så schysst som möjligt, och inte tvinga en häst (eller annat djur) till något som den aldrig kommer att gilla.
Jag håller fast i tanken om att behandla mina djur som om de vore mina barn. Pusha, utbilda, visa och uppmuntra. Men inte bara acceptera vad de själva bestämt på förhand för då kan deras värld bli onödigt liten.
MEN jag är inte alls R+ i allt. Tycker tvärtom att negativ förstärkning har en plats, men att den inte får bli dålig negativ förstärkning. Att smacka om hästen inte uppfattar eller förstår skänkeln är negativ förstärkning, men helt okej i min bok. Att slå den med spöet är också negativ förstärkning för samma sak, men gör ont och skrämmer hästen = inte okej för mig.
Tänker att negativ förstärkning faktiskt är en förutsättning för ridning. Hästar är av naturen mottrycksdjur och måste lära sig att gå ifrån tryck och inte in i det. Har själv blivit väldigt påmind om det nu med gröna hästar i stallet. Jobbar dom en hel del från marken och ber dom flytta sig ifrån mig med ett dressyrspö. Räcker ju att en petar på hästen och snabbt berömmer så lär de sig oerhört fort att flytta på bara ens position. Sen är det enkelt att ta med upp på ryggen när de ska gå undan för skänkeln. Oavsett hur mycket godis och R+ en använder i den fasen så är det ändå att gå undan för tryck/position en berömmer.
Exakt så. Och hästarna själva i sitt språk använder definitivt R- när de vill flytta andra hästar tex. Så det är inte heller något onaturligt mer än att det är en människa som utövar trycket.Ja jag tycker också att det är en väldigt viktig grundplåt i "säker hästuppfostran".
Alla hästar som ska hanteras normalt (veterinär, hovis, bli ledd, bli lastad) behöver kunna tryck och eftergift. Men man kan såklart lära in det på ett trevligt sätt, och man kan tidigt sätta in det som signal och förstärka med belöning (R+) så slipper man hålla på med eskalerande tryck.
Jag har varit med om en 3-åring som inte gick undan för tryck. Hen kunde nada om det, inte som signal, och det verkade inte som att någon någonsin "tagit igenom det" mer eskalerande tryck heller. Det blev skitfarligt när jag skulle fodra och hen ville ha maten nu nu nu... Det tog mig och min mustang flera månader att träna in det på hen, jag fick alltså ha min egen häst som bodyguard och hjälpreda vid fodringarna tills jag lärt henne.
Nä då går det så härSå här går det när dressyrryttare ska hoppa
https://www.instagram.com/stories/happy.athletee/3532537708347035187?igsh=cXNtYjB3ZjBzbDli
Här är film på eländet
Samma här!Exakt så. Och hästarna själva i sitt språk använder definitivt R- när de vill flytta andra hästar tex. Så det är inte heller något onaturligt mer än att det är en människa som utövar trycket.
Men mår hon dåligt av att ridas tror du?
Jag tänker att om du gillar att rida, och tar väl hand om hästen, så är det bättre för henne att vara hos dig och ”behöva ridas” än att hamna någon annanstans och ”slippa ridas”?
Har du nog med plus saker med dig så kan ett litet minus för ridningen vara okej, i min värld. Mycket minus, en häst som verkligen inte vill eller som har fysiska besvär som gör det olämpligt, ska såklart inte ridas.
MEN jag tror man har väldigt olika barometer där, en del vill inte ha ett litet minus alls medan det för andra kan kompenseras på andra sätt.
Jag är precis likadan, jag är så himla nöjd med min häst när hon bjuder till och försöker. Vilket hon gör för det mesta. När jag jämför med hur det kändes i början, så himla kämpigt och extrem svår att få fram så är det en himla skillnad nu. Då var det faktiskt flera gånger jag tänkte om det var hästen för mig. För då kändes det inte kul. Men senaste året har varje ridpass känns bra, fast hon har vissa utmaningar. Oftast är det jag som missar timing eller rider dåligt, men är så himla nöjd över min häst ändåUndrar vad folk här tycker är ett bra ridpass? Börjar tro att jag lever i nån bubbla där jag bara är glad och lycklig över hästarna varje pass. Kan som ignorera hundra dåliga saker bara för att EN sak känts bra eller tom bara gett känslan-detta kommer BLI bra.
Ikväll har jag varit toknöjd med Dio för att vi red WE MsvB-programmet och han var lugn och sansad hela vägen. Sen red jag Maja och jobbade lite galoppfattningar och mot slutet fick jag knappt stopp på galoppen för hon ville bara fram. Kan väl mest konstatera att jag absolut älskar att rida
!
Och hur menar du att man säkerställer att den börjar med andra benet då menar du?
Om den har en fysisk ojämnhet i kroppen (vilket typ 100% av alla hästar har á la höger/vänster'hänta') och därför gärna börjar med ett framben så lovar jag att hästen inte byter ben bara för att man byter varv. Sen kan man ju som ryttare vara medveten och lägga hästen rätt för varvet sas, men det är det inte så många som tänker på.
Det var väl mest min fysioterapeutiska hjärna som talade här. Hade det varit en vanlig kavaletti så hade jag inte sagt något. Vill bara öka folks medvetenhet.![]()
Haha ja alltså kanske lite orättvist, men min hoppar också sådär innan hon slappnar av
Skickar med en länk som bevis
https://www.instagram.com/stories/happy.athletee/3533252562728969174?igsh=c3A4MDFqempud2dn