Dressyrsnack nummer 18

Jag tycker det är som värst när det är kallt. Jag har ridhus, men hela förra vintern så var de ju massa minusgrader. Jag klarar inte av att frysa så rider i termobyxor barbacka när de är kallt. Det blir inte mkt träning då 😂😉

Så än så länge är den här vintern sååå mkt bättre, 7 plusgrader och uppehållsväder igår iaf 🙌 drömmen! Kanske är pigg nog att frysa mig igenom resten av vintern som säkert kommer sen 🙃
Jag tycker också kylan är det värsta. Avskyr när man måste vara påpälsad så att man knappt kan röra sig.. Några minusgrader sen tycker jag det blir för akllt egentligen ;)

Jag är ju lite konstig för jag gillar att rida ut i mörkret 😅. Har all möjlighet i världen att rida dagtid men det blir kvällar ändå för mig haha. Kylan är inte heller ett problem, är under -15 som jag blir lite tjorvig om det bara ska skrittas. Men var ute i -25 förra vintern utan att förlora nån kroppsdel😁.

Älskar dock att ha ridhuset nära! Det gör definitivt träningen mycket enklare.

Jo jag kan jogga henne kravlöst i skritt och trav ca 20 minuter utan att hon blir allt för mycket. Men efter första galoppfattningen är turbon på.
Men det finns där hela tiden från att jag sitter upp.

Min Irländare var ju likadan när jag fick honom det är ju bara att fortsätta som du gör och när dom blir starkare blir dom bättre på att balansera upp sig. Helt plötsligt ( var det ju givetvis inte men det kändes så) så var han bara kvar hos mig! Håll ut är det enda jag kan tipsa om förutom det du redan gör.

Jo jag skrittade oxå väldigt långsamt nerför ganska mkt , mest pga våra ridvägar ute såg ut så.

Min Irländare var ju likadan när jag fick honom det är ju bara att fortsätta som du gör och när dom blir starkare blir dom bättre på att balansera upp sig. Helt plötsligt ( var det ju givetvis inte men det kändes så) så var han bara kvar hos mig! Håll ut är det enda jag kan tipsa om förutom det du redan gör.

Jo jag skrittade oxå väldigt långsamt nerför ganska mkt , mest pga våra ridvägar ute såg ut så.
+ @Waco

Min var också så. Eller ja.. det började mer direkt på honom. 😅

Jag jobbade mkt med extrem sidvärts undan innerhjälper i böjning på stor volt. Sen kunde man väl gradvis släppa fram några steg rakt fram innan man blev tvungen att tvära igen när det var som värst. Då kan man ju vara noga med att inte tappa skänkeln så att säga genom att iaf kunna använda den i sidvärts.
Tycker även när de kommit liiite längre att man kan knipa ihop dem mellan låren/ljumskarna som broms för att inte ta i tygeln.

Jag tycker evighetsturer offroad i skritt i skogen är guld på såna.
Och har man lååååånga klätterbackar tycker jag det är guld att lära dem hantera saker genom att långsamt ta i och pysa ur energi genom att skritta upp för långa, tunga backar där de måste vara kvar i det långsamma mentalt ett tag.
Det blir lite samma effekt som man får mentalt i de hästar som är vana att dra tungt(typ timmer etc). Man ser ju sällan såna hästar lösa trubbel/stress/uppspelthet med fart/explosioner.
Övergångar i tempo taggar upp vissa rejält. Det blir för snabba kast som ger ”snabba” känslor.

Vi har aldrig rigtigt kommit igång igen efter bihåleinflammationen i slutet av september, där har varit något som stört henne. Hade inte magsår och blev inte så mycket bättre när jag behandlade luftvägarna. Förra veckan började hon snora igen så fick tagit nya rtg bilder och blev eniga om att nu skulle den tanden vi varit lite obs på tidigare ut. Min snälla vän och tidigare kollega tryckte in oss ikväll och drog ut tanden som hade ett fint hål i spetsen av ena roten. Nu hoppas jag verkligen att jag får min arbetsglada häst tillbaka igen så blickar jag framåt mot 2025.

För övrigt har det regnat typ 3 dygn i rad, ganska ok att ha en giltigt anledning till att hästen inte behövde ridas 😬

Bild på tandeländet:

Bifogade filer

• 20241220_205510.webp
    20241220_205510.webp
    49,8 KB · Visningar: 68
Vi har haft plusgrader nästan hela hösten, lite väl regnigt kanske i perioder men ridbanan har ändå varit okej. Av allt regn blir ju även grusvägarna bra att rida på. Tyvärr har vi ingen skog alls här. Så länge det är plusgrader är det dumt att klaga 😄 Här i södra halland blir det ju aldrig någon vettig snö att rida i ändå, fryser det så blir allt stenhårt o knöligt bara.

Köpte en ny lampa till ridbanan och den är toppen! Lyser upp hela ridbanan så man kan även hoppa.
Dottern har fått en storhäst (ska vara fodervärd åt den i vinter) och jag har testat henne någon gång :love: Den är såå rolig att rida! Lite speciell stam , danskt varmblod och så är morfar arab. Den rör sig helt fantastiskt och hoppar ännu bättre!
Ung och lite vinglig ännu, men supersnäll verkligen.
Den är 1.67 och jag tycker den är alldeles för stor för oss , är ju van med ponnyer bara nu sen några år tillbaka. Dottern vill köpa men jag tycker fodervärd är ett bra koncept just nu.

Vi har haft plusgrader nästan hela hösten, lite väl regnigt kanske i perioder men ridbanan har ändå varit okej. Av allt regn blir ju även grusvägarna bra att rida på. Tyvärr har vi ingen skog alls här. Så länge det är plusgrader är det dumt att klaga 😄 Här i södra halland blir det ju aldrig någon vettig snö att rida i ändå, fryser det så blir allt stenhårt o knöligt bara.

Köpte en ny lampa till ridbanan och den är toppen! Lyser upp hela ridbanan så man kan även hoppa.
Dottern har fått en storhäst (ska vara fodervärd åt den i vinter) och jag har testat henne någon gång :love: Den är såå rolig att rida! Lite speciell stam , danskt varmblod och så är morfar arab. Den rör sig helt fantastiskt och hoppar ännu bättre!
Ung och lite vinglig ännu, men supersnäll verkligen.
Den är 1.67 och jag tycker den är alldeles för stor för oss , är ju van med ponnyer bara nu sen några år tillbaka. Dottern vill köpa men jag tycker fodervärd är ett bra koncept just nu.
Tar gärna tips på bra lampa till ridbanan 😉

Min sitter ca 3.5 meter upp och det beror på att stolparna jag fick tag på var 4.50, så grävde ner dem en meter. Kanske hade det blivit ännu bättre om den satt högre, det vet jag inte :) Min ridbana är 20*40 o har 1 sån lampa.

• Gilla
Reactions: Bee
Min sitter ca 3.5 meter upp och det beror på att stolparna jag fick tag på var 4.50, så grävde ner dem en meter. Kanske hade det blivit ännu bättre om den satt högre, det vet jag inte :) Min ridbana är 20*40 o har 1 sån lampa.
Var fick du tag i så långa stolp? Och hur grova är de?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
521
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 402
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 571
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare