Dressyrsnack nummer 18

Zacke reagerade på skoningen i måndags och jag hann tänka att nu är han väl sömstucken (igen). Men det verkar vara snösulorna som spökade, för det släppte fort. Så ikväll har han fått skritta och gubbe var pigg!

Dio har definitivt haft lite träningsvärk efter träningarna och sagt nej till att göra nåt i två dagar. Vanligtvis tycker jag detta med att hästar som säger nej månne inte vet vad de säger nej till men i samband med hårdare arbete väljer jag faktiskt att lyssna och låta häst slippa. Ikväll ville han vara med igen och följde med som handhäst med Zacke och han var väldigt på hugget😁.

Maja utvecklas spikrakt och gjorde ett super galoppjobb ikväll😍! Hade gärna behållit henne i stallet🙈.

Lilla Katt som rullade fast är fit for fight igen 🤩! Otroligt skönt! Nu ska hon bara gås igenom i kroppen för hon lär ju vara ännu skevare nu efter att ha sprattlat runt på rygg🙄.
20241214_194710.webp

Angående debatten med hästvälfärd och hur det påverkat ridningen.
Jag har väl egentligen inte gjort några större förändringar senaste åren. Rider oftast på tränsbett, oftast utan både sporrar och spö. Bor på egen gård med ca 1 ha kuperad gräshage per häst, utevistelse med kompis från ca kl 05.30 till 20.00.
Tycker att jag överlag försöker rida så mjukt och schysst jag kan, även om jag ibland kan reflektera tillbaka och se brister. Då försöker jag givetvis rida bättre nästa gång.

Det som påverkar mig mest för tillfället är att jag har svårt att komma till den ridning jag vill. Min häst är väldigt het. Minsta lilla jag lättar ur handen rusar hon iväg. Och många gånger krävs det (för)skarpa halvhalter för att behålla henne i det tempo jag valt. Det blir blir allt annat än det mjuka flyt jag vill ha. Jag upplever mest att jag får bromsa, mjukna, bromsa, mjuka och detta till förbannelse i alldeles för grova hjälper. Men hur sjutton får jag henne annars att "stanna kvar hos mig" om jag inte tar tag i henne. Jag klurar på detta dagligen och har inte hittat någon vettig lösning. Det gnager i mig. För jag vill inte rida med så skarpa korrigeringar egentligen. Men gör jag inte det så rusar hon runt i ett helt vansinnigt tempo. 🤯 Inte hjälper det att hon är under igångsättning efter en månads vila heller 🐎💨

Klipp från idag: https://www.instagram.com/reel/DDkUvOPO2xx/?igsh=a3l1Znk5enRpdXdy

Visa bifogad fil 158767
Vi gör nog helst detta just nu - minst frustration för ryttaren 😂
Påminner om min första storhäst, det var som att trycka på startknappen och sen gick hon som en Duracell-kanin. Kunde vara så laddad att hon skakade när man gjorde halt 🫣 Den damen fick lära sig sidvärtsrörelser tidigt… och man fick rida lite bakvänt, övergångar och sånt som man ”ska” göra taggade bara upp henne, det som funkade bäst var långa sekvenser med samma (eller ”evighets-banor”) alltså inget att gå och vänta på utan nu ska vi fortsätta på samma sätt/gångart/tempo. Sedan var det viktigt med min egen avslappning, lite flummigt men jag fick lära mig att nolla mig själv lite, det bästa var att prata med någon när jag red (så att själva ridningen var sekundär), eller om man var själv -fundera väldigt mycket över vad det ska bli för middag, vad som händer i veckan osv… red man ett dressyrprogram så fick man tänka på det moment man var på just då -tänkte man längre fram så var även hästen där och det hände en massa saker som inte skulle hända än…

Med reservation för att jag var typ 18-19 år när jag hade hästen, och kanske hade ridit på ett annat sätt idag, men det var vad som funkade då -och tankesättet har funkat bra på nuvarande stallets räserhäst som saknar begränsningar i varvtal 😅

Vi har en sådan het donna också, hopp-ponny. I hoppningen är det en sak, men i markarbete och dressyr så är det ett evigt kämpande med att få henne att vänta. Man vill inte ta så mycket i henne, men känns som om man måste annars vet man inte vart det bär hän. Sidvärts funkar ganska bra, men så fort det är rakt spår framåt så är det samma visa igen. Jättesvårt !

Påminner om min första storhäst, det var som att trycka på startknappen och sen gick hon som en Duracell-kanin. Kunde vara så laddad att hon skakade när man gjorde halt 🫣 Den damen fick lära sig sidvärtsrörelser tidigt… och man fick rida lite bakvänt, övergångar och sånt som man ”ska” göra taggade bara upp henne, det som funkade bäst var långa sekvenser med samma (eller ”evighets-banor”) alltså inget att gå och vänta på utan nu ska vi fortsätta på samma sätt/gångart/tempo. Sedan var det viktigt med min egen avslappning, lite flummigt men jag fick lära mig att nolla mig själv lite, det bästa var att prata med någon när jag red (så att själva ridningen var sekundär), eller om man var själv -fundera väldigt mycket över vad det ska bli för middag, vad som händer i veckan osv… red man ett dressyrprogram så fick man tänka på det moment man var på just då -tänkte man längre fram så var även hästen där och det hände en massa saker som inte skulle hända än…

Med reservation för att jag var typ 18-19 år när jag hade hästen, och kanske hade ridit på ett annat sätt idag, men det var vad som funkade då -och tankesättet har funkat bra på nuvarande stallets räserhäst som saknar begränsningar i varvtal 😅
Så gör jag också med Dio när han går igång. Evighetsövningar där han bara får rulla på. Då kan jag jobba med överstrykningar och få honom att vänta och vara kvar. Har ju ingen styrka att rida på så hellre att jag betslar upp och rider på kandar el pelham än att hästarna får dra i mig. De m å s t e gå på lätt kontakt annars funkar det inte.

Zacke reagerade på skoningen i måndags och jag hann tänka att nu är han väl sömstucken (igen). Men det verkar vara snösulorna som spökade, för det släppte fort. Så ikväll har han fått skritta och gubbe var pigg!

Dio har definitivt haft lite träningsvärk efter träningarna och sagt nej till att göra nåt i två dagar. Vanligtvis tycker jag detta med att hästar som säger nej månne inte vet vad de säger nej till men i samband med hårdare arbete väljer jag faktiskt att lyssna och låta häst slippa. Ikväll ville han vara med igen och följde med som handhäst med Zacke och han var väldigt på hugget😁.

Maja utvecklas spikrakt och gjorde ett super galoppjobb ikväll😍! Hade gärna behållit henne i stallet🙈.

Lilla Katt som rullade fast är fit for fight igen 🤩! Otroligt skönt! Nu ska hon bara gås igenom i kroppen för hon lär ju vara ännu skevare nu efter att ha sprattlat runt på rygg🙄.
Visa bifogad fil 158774

Jag brukar också göra så, om hästen aktivt visar att den inte vill, varför ska jag rida den då? Ibland gör jag så att jag tar in den då, borstar, ger godis och släpper ut igen. Ibland brukar jag rida ändå, men gör något annat, som bara är roligt och inte medför mer träningsvärk. Ibland longerar jag bara och då brukar vi "leka" Och bara 10min ungefär.

De har funkat på alla mina hästar. Oavsett hur de visat att de inte vill. Sen E visade lite sånna tendenser förra vintern så har hon faktiskt aldrig gått ifrån mig igen, men ser på henne när hon är "trött" Så då blir de mys dag.

Det är ju jätte skönt när de visar vad de vill tänker jag, så då är de bara att lyssna 😁

Jag brukar också göra så, om hästen aktivt visar att den inte vill, varför ska jag rida den då? Ibland gör jag så att jag tar in den då, borstar, ger godis och släpper ut igen. Ibland brukar jag rida ändå, men gör något annat, som bara är roligt och inte medför mer träningsvärk. Ibland longerar jag bara och då brukar vi "leka" Och bara 10min ungefär.

De har funkat på alla mina hästar. Oavsett hur de visat att de inte vill. Sen E visade lite sånna tendenser förra vintern så har hon faktiskt aldrig gått ifrån mig igen, men ser på henne när hon är "trött" Så då blir de mys dag.

Det är ju jätte skönt när de visar vad de vill tänker jag, så då är de bara att lyssna 😁
Och apropå detta att lyssna på sin häst.
DET är för mig MER hästvälfärd än ridning nästan. Att vara där och då med sin häst, att se den, att lyssna på den. Inte stå med mobilen eller vara mentalt på en annan plats. Ibland kan såklart även jag kolla telefon (oftast valfri väderapp 😂)men jag försöker verkligen SE min häst och vara där för den lika mycket som hon är där för mig.
Jag vet ju att alla människor inte har (lärt sig) förmågan att kunna se små detaljer och vara intuitiva men hästarna är ju så extremt subtila i sina kroppsspråk.
Det händer att jag kommer till hästar som mentalt stängt av för att det inte är någon som lyssnar på dem och jag tycker det är så sorgligt. När jag då lyssnar och ser dem så kan det bli helt magiska reaktioner hos hästen.
Många avfärdar också detta som flum men jag är övertygad om att detta flum är nödvändigt i våra relationer till dessa fantastiska djur!

Nu har dressyrhästen varit på sin andra pay and jump 😄
Väldigt taggad men superfin på framridningen!
Slog i ett räcke på framhoppningen och efter det överhoppade hon sig lite väl mycket så fick hoppa lite mer än planerat för att det skulle släppa.
Var julmarknad i en del av ridhuset, det hade hon inte väntat sig 😆
Men efter att ha tittat lite på alla borde så släppte hon det, dekorationerna inne på banan brydde hon sig inte om alls.

Jag red som en påse skit mot första hindret, dålig galopp, dålig väg och hon fattade inte alls att hon skulle hoppa 😅
Hon är ju dock så himla ärlig och schysst så hon hoppade men tog med sig en bom. Efter den fadäsen skärpte jag till mig och red framåt resten av banan och då var hon såklart felfri och jätteglad 😍
Sista var ett jokerhinder, smalhinder med bom iklädd julpapper och paket under, inga problem alls 😁

Nu vila sen hoppas jag att det ska finnas någon pay and ride så vi kan träna fälttävlansprogrammet innan vi ska starta.

Katt som rullade fast I boxen är definitivt fräsch igen🤩! Sååå fin på töm i snön ikväll, bjöd på några piaffsteg lite självmant och hon är verkligen typen som bara har rörelsen i kroppen helt naturligt. Fick äntligen se en bärig galopp också, hon har en tendens att dra sig fram med frambenen istället för att låta rörelsen bli bärig och komma upp ur manken. På torsdag ska hon checkas av et sen hoppas jag vi är på g igen!
20241215_202040.webp

Vi var med på samma träning som @Fiorano i förra veckan. Väldigt roligt och nyttigt. En väldigt mjuk och trevlig ridning som jag verkligen uppskattar!

Nu ska han få vila lite, dels ska han vaccineras och så är jag bortrest över jul så det passar bra att han får ta det lite lugnt :)

Häst visar missnöje med sadel senaste tiden. Kiro kollade på den och den har blivit lite ojämn i stoppningen. Inte alls illa som det kan vara men verkar vara nog till att hon inte vill ha på sig den. Så nu får det bli markjobb och kanske åka runt lite i barbacka padd under tiden. Fanns först tid för sadelmakare d.11 januari. Så lite vinter ledigt verkar det bli. Enligt kiro skulle vi rida på i mer tempo inför vetkoll i januari. Men nu verkar det inte bli så just nu.

Häst visar missnöje med sadel senaste tiden. Kiro kollade på den och den har blivit lite ojämn i stoppningen. Inte alls illa som det kan vara men verkar vara nog till att hon inte vill ha på sig den. Så nu får det bli markjobb och kanske åka runt lite i barbacka padd under tiden. Fanns först tid för sadelmakare d.11 januari. Så lite vinter ledigt verkar det bli. Enligt kiro skulle vi rida på i mer tempo inför vetkoll i januari. Men nu verkar det inte bli så just nu.
Alltså, de där nedrans sadlarna!
Min har blivit så fruktansvärt tjock (pga vila i kombo med hål i nätet) så hennes sadel är för trång. Men har förhoppningen att hon snart går ner så den passar igen. Annars blir jag tammefan tokig då jag precis betalat den (en smärre förmögenhet).

Alltså, de där nedrans sadlarna!
Min har blivit så fruktansvärt tjock (pga vila i kombo med hål i nätet) så hennes sadel är för trång. Men har förhoppningen att hon snart går ner så den passar igen. Annars blir jag tammefan tokig då jag precis betalat den (en smärre förmögenhet).
Japp. Våran är svindyr med (kostar numera 54k från ny 🙄). Men förhoppningsvis så är det bara en toppstoppning och eventuellt lite mer i bak som behövs. För den har legat väldigt bra annars alla gånger vi kollat den. Skulle bli rätt deppig om den skulle behövs bytas för då får jag lämna in den på försäljning först 😬

Japp. Våran är svindyr med (kostar numera 54k från ny 🙄). Men förhoppningsvis så är det bara en toppstoppning och eventuellt lite mer i bak som behövs. För den har legat väldigt bra annars alla gånger vi kollat den. Skulle bli rätt deppig om den skulle behövs bytas för då får jag lämna in den på försäljning först 😬
Skönt att kunna stoppa om skiten åtminstone. 😅 Jag har permanentbossor. 😬

Jag får väl ta fram fårskinnssadeln och glida runt i. Fast jag tycker inte om att rida ut i den eller rida ordentliga dressyrpass... 🙄

Skönt att kunna stoppa om skiten åtminstone. 😅 Jag har permanentbossor. 😬

Jag får väl ta fram fårskinnssadeln och glida runt i. Fast jag tycker inte om att rida ut i den eller rida ordentliga dressyrpass... 🙄
Oj. Ja. Nä det blir inte riktigt samma. Våger inte riktigt rida ut utan stigbyglar heller. Så jobbigt att inte ha sadel 😬 är ju iaf mysigt på vintern men jag är inte alls lika sadelfast som vissa andra 🙈

Känner mig tom avis på er i sadel-träsket. Då är det illa! 😅

Min häst är inne på 3:e månadens vila nu. Har legat med covid 3,5 v och har en hel del biverkningar av cancerbehandlingen. Det var inte så happy days som första läkaren sa. Utan jag måste göra mer undersökningar, iaf en till operation och 1 år immunterapi.
Fick iaf lite mediciner mot biverkningar idag och hoppas hinna träna hästen lite innan operation.
Har iaf tagit mig ner och suttit i hans box en lång stund per dag. Och det verkar gjort att han behållit gott humör den här gången. Bra för mig med med en social massör. 😅
Hoppas, hoppas snart vara iaf lite mer igång. För bådas skull! Känns så surt när man har världens kuligaste häst och inte nyttja tiden ihop. Värdelöst! 👎

Känner mig tom avis på er i sadel-träsket. Då är det illa! 😅

Min häst är inne på 3:e månadens vila nu. Har legat med covid 3,5 v och har en hel del biverkningar av cancerbehandlingen. Det var inte så happy days som första läkaren sa. Utan jag måste göra mer undersökningar, iaf en till operation och 1 år immunterapi.
Fick iaf lite mediciner mot biverkningar idag och hoppas hinna träna hästen lite innan operation.
Har iaf tagit mig ner och suttit i hans box en lång stund per dag. Och det verkar gjort att han behållit gott humör den här gången. Bra för mig med med en social massör. 😅
Hoppas, hoppas snart vara iaf lite mer igång. För bådas skull! Känns så surt när man har världens kuligaste häst och inte nyttja tiden ihop. Värdelöst! 👎
Vad ledsamt att höra att du är så dålig. Håller verkligen tummarna för bättring 🩷

Jag är äntligen lite fräschare efter min influensa (eller vad det nu var). Ungefär tre pass har jag kunnat rida "som vanligt" utan att flåsa ihjäl mig. Tagit upp sakerna vi jobbade med på senaste träningen och jobbar vidare, jag kämpar med rakheten i höger varv och att komma intill med min högerskänkel (blir ju lite lättare att göra alla andra saker då 🙈😅). Jag har lite tappat känslan i bytena, framförallt på diagonalen där jag tycker att det svänger och svajjar...Däremot går det bra på spåret där jag har hjälp av väggen så jag tänker utnyttja det lite och sen flytta oss in på kvartslinjen och sen ta med "vägg-tänket" till diagonalen.
Vi har ju också börjat med lite piruettjobb (verkligen betoning på börjat), vad har ni för tips för hur ni gör när ni börjat? Jag har ju de sätt som min tränare använder, och jag kör lite på egen känsla (:angel:) men är alltid bra att ha extra verktyg. Det som gör det svårast för oss just nu är att Fille tar i så han nästan spricker, ber man om samling så har jag lite svårt att få honom att begränsa sig så han samlar sig så mycket att det blir jättejobbigt för honom -istället för att samla sig på den styrkenivå han är på.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
521
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 402
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 571
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Favoritdrinkar
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur