Men då ger du ju lite rätt till vad som sades på @Fiorano :s domarkurs där man menade att problemet var att man kunde ses som djurplågare om man tävlade?
Jag förkastade den förklaringsmodellen men är ju också en av de som fortfarande tävlar, medan du inte tävlar och verkar hålla med om den?
Så då kanske de har bra koll på läget, och kanske kommer med bra idéer för att göra att denna grupp vill komma tillbaka till tävlingsbanorna igen?
Läste du mitt senaste inlägg? Jag anser att vi måste börja med att öppet erkänna, både tävlande och icke-tävlande, att vi gör val gällande hästarna som är för vår egen skull, inte deras. Vi gör en hel del val som har med identitet att göra, vem vi vill bli sedd som / hur vi vill se oss själva. Även i de "mjukaste" av klickercirklar förekommer det ego och identitet, och människofokuserade val.
Och det är inte till hästens gagn, att försöka dela upp världen i svart-vitt.
Men för att prata specifikt om tävling: varför kan vi inte börja luska i hur "tävlingsfri tävling" skulle kunna se ut? Där vi behåller de positiva bitarna, vidareutvecklar, och hittar ett nytt sätt att umgås tillsammans som hästmänniskor?
Varför kan vi inte träffas, göra ridprov (så att man har tydliga mål att utvecklas mot, och feedback på vad vi behöver förbättra), fika, och ha en trevlig dag tillsammans?
Varför ska vi bidra till tävlingsindustrin, där den stora majoriteten av oss (kanske varenda bukefalist) ändå aldrig kommer att komma in på toppnivån av pyramidspelet? Den nivån är inte till för oss vanligt folk, den mängden pengar är vi inte födda in i / gifta in i. Vad är det för poäng med att leka "låtsas-elit"?
Varför ska vi vanliga människor jaga rankning mot varandra? Är det verkligen bra för oss? Och om man nu är så himla sugen på att få känna sig bättre än någon annan, varför blanda in djuren i det? Det finns många tävlingsformer för människa mot människa, även online.
Jag säger alltså inte att alla som tävlar är djurplågare, det är en rätt så ointelligent take. Men jag säger att om man tävlar, så gör man det för sin egen skull - och då är det jävligt viktigt att man är extremt noga med att det inte påverkar ens häst negativt.