Jag har ingen statistik att stötta det här mot, bara anekdotisk erfarenhet, men det verkar som att det är för att det finns andra alternativ nu. Det är gott om medelålders tanter och fullbokat på clinics/kurser i klassisk dressyr, akademisk ridkonst, klickerträning, med mera.
Själv kan jag tänka mig att prova tävla för att ha ett mål att jobba mot och få en bedömning, men jag skulle väldigt gärna slippa hela grejen med resultatlistor och de folk som går igång på att få vara "bättre" än någon annan. Jag vill göra aktiviteter som gynnar mig och hästen som ekipage i vår utveckling, och det är liksom helt orelevant att bli jämförd mot andra ekipage.
Jag är själv inte riktigt medelålders än, men om några år så.
Min poäng är alltså att jag ser en outnyttjad nisch, en möjlighet till en ny sorts aktivitet, där vi tar bort det som skapar negativitet, press och stress, men behåller det positiva (träffas, mål, individuell utvärdering).
"Men skapa din egen förening då" säger en del - men det vore väl tråkigt om inte den väl etablerade jättestora föreningen med enorma resurser i form av anslutna anläggningar och domare får vara med på den här resan? Varför måste det bli konkurrens? Varför inte bygga på den äldre traditionen av ryttarmärken och välkomna tillbaks tidigare medlemmar, som numera inte vill vara med för att det inte erbjuds alternativ för dom?
Jag tycker du har jättebra idéer och tankar och de allra flesta klubbar skulle nog tycka att det var fantastiskt att kunna ordna med den här typen av aktiviteter.
Jag kan ju bara svara för min egna del är att som föreningsmänniska känner jag att jag inte behöver fler idéer om vad jag kan göra för det finns massor, det är tiden och orken som blir mindre. Men skulle en frisk fläkt komma och säga jag har den här idéer jag vill genomföra vill du vara med hade jag kunnat hänga på med det mesta!
Men orken att driva andras tyck och tänk, det har jag inte men som sagt att vara med och hjälpa till sjävklart.