GHS - dagens dressyr.

Ovan inlägg var inte skrivet med tanke på CH. Vi vet alla att han kan rida riktigt trevligt och galoppera ute i barbacka och grimma. Framförallt ser det trevligt ut på träningar, vilket det gör för väldigt många andra oxå!

Lite bilder på Rembrandt, den här gamla artikeln kom upp i mitt flöde bara. Nu vet vi att hon var rollkurens drottning. Tror sadeln har en hel del i det hela oxå. Har aldrig gått att ligga baklänges i de här gamla sadlarna utan enorma knästöd. Hon rider mer framåtlutad än bakåtlutad. Något som jag aldrig fattat är att i dag när hästen har ett framben i marken i galoppen så ligger ryttarna baklänges i det momentet?? https://www.horsemagazine.com/thm/2...OAB7TO5z-XdTR49-yw_aem_ZRIPsTOv8p0EG_xhzWTb_Q

Nått OS , antagligen det sista 1992. Antar att detta är Grand Prix och inte specialen så då är det väl första rundan han är inne på banan antar jag. Han är ju rätt het och på ser man ju och hon får ju ta rejält i honom emellanåt. Han var ju väldigt spooky och svår enligt Nicole och hon visste aldrig hur han skulle vara inne på banan. Fick ju några missar här. Nåja den här kanske inte passar in i just Dagens dressyr som ämnet är. Synd att vi aldrig fick se dom i en kur! Ritten i Stockholm VM som hon vann var ju mkt bättre men roligare att se när det inte är lika bra. Jag tycker det borde stannat här, hade inte behövt bli flashigare.

Men nått är ju fel när det fasen inte ser bättre ut. GP har väl alltid varit svårt. Inte sjutton har det någonsin sett så här fördjävligt ut som det gör just nu? Inte ens på Anky eran såg det så här hemskt ut för dom flesta andra hade ändå normala hästar då.
Det har ju blivit en ond cirkel som jag inte vet hur den ska brytas då alla bara skyller på varandra. Tränarna skyller på domarna och domarna skyller på tränarna. Ryttarna rider ju efter tränarnas instruktioner och tränarna ändrar sig efter hur domarna dömer 🤷‍♀️ Ryttarna får bära hundhuvudet för att dom rättar sig efter vad domarna vill se och så är cirkeln igång igen.

Ett tag där mellan Anky och nu så var det en liten ljusning, men den försvann.

Jag tyckte Cathrine’s häst såg mycket bättre ut i munnen tex under fredagens ritt.

Mias gjorde också ett fint program tycker jag.

I år tyckte jag att det såg ut som att många försökte rida mjukare, inte använda stångtygeln lika mycket. Nu pratar jag om min upplevelse på ghs inte överlag

Det är klart att om man som ryttare förväntas rida med mer extra allt blir det också svårare? Hästarna ska röra sig mer, klara allt runtomkring. Det är ju inte bara domare det är ju publik, hästägare, tränare och ryttare oxå som har dessa förväntningar. Förr fick man ju inte ens gå in på läktaren under pågående ritt utan det stod dörrvakter som öppnade dörren när det var ok att gå in eller ut. Idag är det fritt fram att gå hur du vill. För två år sen tror jag det var, var det ju en kille med en friser som råkade ut för att det kom in en väldans massa folk under hans ritt och hästen blev tokspänd, han fick ju hur mycket skit som helst trots att man såg att han försökte få fram nosen.

Jag är liksom lite misstänksam mot Mia, hon har ju liksom alltid varit känd för att vara stenhård bakom kulisserna men nu är hon landets gosegris och ja, även jag tycker ju att det ser mjukt och fint ut på banan. Men litar ändå inte helt på hur det skapats hemma eller vad man ska säga.

Jag är liksom lite misstänksam mot Mia, hon har ju liksom alltid varit känd för att vara stenhård bakom kulisserna men nu är hon landets gosegris och ja, även jag tycker ju att det ser mjukt och fint ut på banan. Men litar ändå inte helt på hur det skapats hemma eller vad man ska säga.
Var det inte hennes kusin då? Jag har inte jättekoll på dom men är dom kvar på Hviderup med MJ?

Det är ju inte spänningen i sig som är problemet, utan hur denna spänning hanteras. Genom att dra och hålla i tyglar med skarpa bett. DET är problemet som hästarna har med dagens proffsryttare.

Helt galet kan man tycka eftersom just detta med spänning är något man i grunden (borde ha) arbetat bort.

Nu var det dags igen. Men alltså, hur långt ska det behövs gå innan det blir någon verklig förändring?

Nio hästar som tävlade på Gothenburg horse show fick så kallad ”blå tunga”.

Veterinärer menar att fler än hälften av hästarna som tävlade i en klass under hästshowen utsattes för så hårt tryck i munnen att tungan blev syrefattig.

– Tungan blir stasad och svullen under trycket, säger Christine Levring, veterinär.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8qvbbG/gothenburg-horse-show-9-av-17-fick-bla-tunga

Nu var det dags igen. Men alltså, hur långt ska det behövs gå innan det blir någon verklig förändring?

Veterinärer menar att fler än hälften av hästarna som tävlade i en klass under hästshowen utsattes för så hårt tryck i munnen att tungan blev syrefattig.

– Tungan blir stasad och svullen under trycket, säger Christine Levring, veterinär.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8qvbbG/gothenburg-horse-show-9-av-17-fick-bla-tunga
Så otroligt bra att detta inte sopas under mattan utan Aftonbladet väljer att gräva vidare. Väldigt bra också att det är veterinärer som kommenterar bilderna.

Så otroligt bra att detta inte sopas under mattan utan Aftonbladet väljer att gräva vidare. Väldigt bra också att det är veterinärer som kommenterar bilderna.
Ja bra att det sätts i ljuset. Dock förnekar och/eller förminskar etablissemanget och ryttarna problemet fortfarande.

Läs ryttarnas kommentarer 😠

Alltså dessa hårda tag har man garanterat övat på på hemmaplan. Hästar skulle aldrig acceptera detta och ändå prestera annars.

Mina hästar skulle definitivt inte acceptera detta. Dom skulle tvärvägra, backa, stegra, bocka eller snurra hysteriskt när dom inte förstår vad som pågår och dom inte kommer ur obehaget.

Nej dom får sluta ljuga nu och inse att dom inte kan rida/utbilda med lätta signaler alls. Inte ens på hemmaplan.

Och domarna? Kan dom inte rida dom heller? För HUR kan man inte se detta?

Brs reportage! Tänk om det någon gång kunde tas på allvar.

Håller med ovanstående, bra reportage!

Och jag är kanske orimligt positiv men jag tycker ändå flera av de som intervjuas nu tar på sig mer ansvar och erkänner vad som ses på bilden och hände. Några ”goddag yxskaft” svar finns fortfarande men jag upplever en tydlig förändring från den första Sportbladet artikeln till denna.
Och intressant att Nanna experimenterar med nosgrimman (som faktiskt är normalt spänd, inte alls hård) och att de valt att pausa tävlandet från Blue Horse av hästvälfärds skäl. Det känns ändå som om man tar debatten på allvar nu och försöker lösa problematiken?

Och jag är kanske orimligt positiv men jag tycker ändå flera av de som intervjuas nu tar på sig mer ansvar och erkänner vad som ses på bilden och hände. Några ”goddag yxskaft” svar finns fortfarande men jag upplever en tydlig förändring från den första Sportbladet artikeln till denna.
Och intressant att Nanna experimenterar med nosgrimman (som faktiskt är normalt spänd, inte alls hård) och att de valt att pausa tävlandet från Blue Horse av hästvälfärds skäl. Det känns ändå som om man tar debatten på allvar nu och försöker lösa problematiken?
Tyvärr läser jag in massor med bortförklaringar. "Ibland blir det spänt" tex. Fast det är ju spänt mest hela tiden. Det är "ögonblicksbilder" fast det är mååååååååånga såna bilder. osv

Det ser man ju också. Korta korta tyglar och stångskänkeln i botten mest hela tiden. Fokus ligger på kontroll, mekaniskt, inte samspel och harmoni mentalt. Det har man lagt på hyllan för länge sen och tränar inte ens på på hemmaplan. Tyvärr. Det ser man om man vet hur det ser ut när det inte är spänt och frustrerat och kontakten är LÄTT och samspelet fungerar. Vilket det inte gör alls här då tygelkontakten är HÅRD och STARK mest hela tiden för dom allra flesta.

Det är ett systematiskt, genomgående problem. Vill man tävla på hög nivå idag förbereder man hästen för det som krävs. Eftersom kraven inte fokuserar på lätthet och harmoni så tränar man inte på det innan heller. Oavsett vad dom påstår att dom har för "tankar inom sig" som dom sen inte aktualiserar i verkligheten.

Som jag sagt många många gånger tidigare. Det man tränar på blir man bra på. Mina hästar skulle få SPUNK om tyglar och sporrar och bakåtlutad sits utövades på dom på det sätt vi ser här. Dom skulle fatta NADA, eftersom dom inte är tränade att förstå, följa och acceptera det.

Det är ett systematiskt, genomgående problem. Vill man tävla på hög nivå idag förbereder man hästen för det som krävs. Eftersom kraven inte fokuserar på lätthet och harmoni så tränar man inte på det innan heller. Oavsett vad dom påstår att dom har för "tankar inom sig" som dom sen inte aktualiserar i verkligheten.
Ibland funderar jag på om de tror att de rider i lätthet med harmoni, och att det bara blir tokigt "ibland".

Och domarna? Kan dom inte rida dom heller? För HUR kan man inte se detta?

Ja nu är det ju så om man ska var petig att den som sa att han inte hade kikare faktiskt inte kan rida.;) men- enligt förbundet, när det kommit på tapeten- så finns där andra kvalitativa förtjänster. Ett gott öga gissar jag.:D Det handlar kanske tom om vilka man känner och umgås med.Eller vad man har för utbildning i privatlivet.

I övrigt så är det klart att de ser, kanske inte alla tillfällen, men de ser. Detta finns ju även hel del av på lägre nivåeer jag bara nämner juniorer och young rider som rider med kandar och är- vad jag tror- stressade över att kvala, placera sig, vinna, bli uttagna till förbundsträningar osv, inte alla men många.

Och problemet är fortfarande inte domarnas syn utan förbundets inställning, den tysnadskodex domarna tilltvingas, så länge förbundet inte utbildar sina domarutbildare och överdomarutbildare att detta promt ska stoppas då kommer heller ingen att stoppa det. Utan det har tom sagts att det ska "sägas till" så ryttarna får möjlighet att lätta på handen".

Förbundet kan väl räkna själva, tänk hur mkt starterna än mer skulle minska om de i kandarklasser riskerade att åka ut om hästens tunga blev blå.

Det är förfärliga bilder och jag tänker på alla som försvarar sånt här med att det inte gör ont. Visst fan gör det ont. Alla som testat att få en tourniquet applicerad vet precis hur ont det gör. Armen går bra en liten stund men satan vad ont det omedelbart gör i benet och jag kan inte tänka mig att tungan är det minsta lilla bättre än benet utan värre.

Det är lite tragikomiskt att i artikeln som Aftonbladet publicerade precis innan GHS fick de skit för att de bilderna minsann inte var från Göteborg. Nej, det var liksom tekniskt omöjligt men nu har GHS varit och här har vi facit. Det spelar liksom ingen roll vilken tävling bilderna tas på så länge allt bara får fortgå utan krafttag uppifrån. 😔

Jag läser en enorm okunskap. Men att den åtminstone börjar kunna pekas på är bra.

Det är förfärliga bilder och jag tänker på alla som försvarar sånt här med att det inte gör ont. Visst fan gör det ont. Alla som testat att få en tourniquet applicerad vet precis hur ont det gör. Armen går bra en liten stund men satan vad ont det omedelbart gör i benet och jag kan inte tänka mig att tungan är det minsta lilla bättre än benet utan värre.

Ja alltså att dra sådär hårt i ett bett är bara rakt av misshandel. Det tror jag vi kommer komma fram till i sinom tid. Men kanske inte av oss själva.

Jag är inte emot bett som så utan tog bara just dra i bettet som ett av många exempel på vad som faktiskt bara är normaliserat våld inom hästvärlden.

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 525
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 267
Senast: Mirtai
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Välkommen på en inspirationsdag i dressyr med Mats Eriksson. Dagen vänder sig till dig som är verksam som ridlärare på ridskola.
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka