Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men nått är ju fel när det fasen inte ser bättre ut. GP har väl alltid varit svårt. Inte sjutton har det någonsin sett så här fördjävligt ut som det gör just nu? Inte ens på Anky eran såg det så här hemskt ut för dom flesta andra hade ändå normala hästar då.
Det har ju blivit en ond cirkel som jag inte vet hur den ska brytas då alla bara skyller på varandra. Tränarna skyller på domarna och domarna skyller på tränarna. Ryttarna rider ju efter tränarnas instruktioner och tränarna ändrar sig efter hur domarna dömerRyttarna får bära hundhuvudet för att dom rättar sig efter vad domarna vill se och så är cirkeln igång igen.
Ett tag där mellan Anky och nu så var det en liten ljusning, men den försvann.
Var det inte hennes kusin då? Jag har inte jättekoll på dom men är dom kvar på Hviderup med MJ?Jag är liksom lite misstänksam mot Mia, hon har ju liksom alltid varit känd för att vara stenhård bakom kulisserna men nu är hon landets gosegris och ja, även jag tycker ju att det ser mjukt och fint ut på banan. Men litar ändå inte helt på hur det skapats hemma eller vad man ska säga.
Ja kusinen ska vara riktigt brutal, vad jag vet är de kvar! Är väl därför jag är lite misstänksam för MJ har ju också dåligt rykte.Var det inte hennes kusin då? Jag har inte jättekoll på dom men är dom kvar på Hviderup med MJ?
Så otroligt bra att detta inte sopas under mattan utan Aftonbladet väljer att gräva vidare. Väldigt bra också att det är veterinärer som kommenterar bilderna.Nu var det dags igen. Men alltså, hur långt ska det behövs gå innan det blir någon verklig förändring?
Nio hästar som tävlade på Gothenburg horse show fick så kallad ”blå tunga”.
Veterinärer menar att fler än hälften av hästarna som tävlade i en klass under hästshowen utsattes för så hårt tryck i munnen att tungan blev syrefattig.
– Tungan blir stasad och svullen under trycket, säger Christine Levring, veterinär.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8qvbbG/gothenburg-horse-show-9-av-17-fick-bla-tunga
Ja bra att det sätts i ljuset. Dock förnekar och/eller förminskar etablissemanget och ryttarna problemet fortfarande.Så otroligt bra att detta inte sopas under mattan utan Aftonbladet väljer att gräva vidare. Väldigt bra också att det är veterinärer som kommenterar bilderna.
Nu var det dags igen. Men alltså, hur långt ska det behövs gå innan det blir någon verklig förändring?
Nio hästar som tävlade på Gothenburg horse show fick så kallad ”blå tunga”.
Veterinärer menar att fler än hälften av hästarna som tävlade i en klass under hästshowen utsattes för så hårt tryck i munnen att tungan blev syrefattig.
– Tungan blir stasad och svullen under trycket, säger Christine Levring, veterinär.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8qvbbG/gothenburg-horse-show-9-av-17-fick-bla-tunga
Tyvärr läser jag in massor med bortförklaringar. "Ibland blir det spänt" tex. Fast det är ju spänt mest hela tiden. Det är "ögonblicksbilder" fast det är mååååååååånga såna bilder. osvHåller med ovanstående, bra reportage!
Och jag är kanske orimligt positiv men jag tycker ändå flera av de som intervjuas nu tar på sig mer ansvar och erkänner vad som ses på bilden och hände. Några ”goddag yxskaft” svar finns fortfarande men jag upplever en tydlig förändring från den första Sportbladet artikeln till denna.
Och intressant att Nanna experimenterar med nosgrimman (som faktiskt är normalt spänd, inte alls hård) och att de valt att pausa tävlandet från Blue Horse av hästvälfärds skäl. Det känns ändå som om man tar debatten på allvar nu och försöker lösa problematiken?
Ibland funderar jag på om de tror att de rider i lätthet med harmoni, och att det bara blir tokigt "ibland".Det är ett systematiskt, genomgående problem. Vill man tävla på hög nivå idag förbereder man hästen för det som krävs. Eftersom kraven inte fokuserar på lätthet och harmoni så tränar man inte på det innan heller. Oavsett vad dom påstår att dom har för "tankar inom sig" som dom sen inte aktualiserar i verkligheten.
Och domarna? Kan dom inte rida dom heller? För HUR kan man inte se detta?
Det är lite tragikomiskt att i artikeln som Aftonbladet publicerade precis innan GHS fick de skit för att de bilderna minsann inte var från Göteborg. Nej, det var liksom tekniskt omöjligt men nu har GHS varit och här har vi facit. Det spelar liksom ingen roll vilken tävling bilderna tas på så länge allt bara får fortgå utan krafttag uppifrån.Så otroligt bra att detta inte sopas under mattan utan Aftonbladet väljer att gräva vidare. Väldigt bra också att det är veterinärer som kommenterar bilderna.
Håller med ovanstående, bra reportage!
Och jag är kanske orimligt positiv men jag tycker ändå flera av de som intervjuas nu tar på sig mer ansvar och erkänner vad som ses på bilden och hände. Några ”goddag yxskaft” svar finns fortfarande men jag upplever en tydlig förändring från den första Sportbladet artikeln till denna.
Och intressant att Nanna experimenterar med nosgrimman (som faktiskt är normalt spänd, inte alls hård) och att de valt att pausa tävlandet från Blue Horse av hästvälfärds skäl. Det känns ändå som om man tar debatten på allvar nu och försöker lösa problematiken?
Det är förfärliga bilder och jag tänker på alla som försvarar sånt här med att det inte gör ont. Visst fan gör det ont. Alla som testat att få en tourniquet applicerad vet precis hur ont det gör. Armen går bra en liten stund men satan vad ont det omedelbart gör i benet och jag kan inte tänka mig att tungan är det minsta lilla bättre än benet utan värre.