Vem bär ansvaret för skador på hästen i hagen?

Det finns jättemånga lösdrifter i min kommun med uppvärmd sadelkammare och belyst ridbana. Känns ju rätt basic?

Och ett par stycken som har ridhus också (då erbjuder dom antingen lösdrift eller box).

Det verkar vara väldigt olika. Det du skriver låter verkligen toppen!

Jag upplever att det i min del av kommunen som jag bor i (rätt stor kommun, och den del längst från mig har jag sämre koll på pga kan ändå inte ha 5mil enkel resa med bil till stallet...) är det svårt att hitta en vettig lösdrift öht. Och just att jag vill ha uppvärmd (och låst!) sadelkammare och ridbana gör att urvalet minskar en hel del - alltså på stallplats överlag (även ställen utan lösdrift). Och jag bor i en hästtät kommun, mycket hästar och mycket stall.

Edit: jag sällar mig dock till kören om att byta stall. Samtliga stall jag stått i har erbjudit helinackordering, inget av dem har haft personal (anställda).

Senast ändrad:
Det verkar vara väldigt olika. Det du skriver låter verkligen toppen!

Jag upplever att det i min del av kommunen som jag bor i (rätt stor kommun, och den del längst från mig har jag sämre koll på pga kan ändå inte ha 5mil enkel resa med bil till stallet...) är det svårt att hitta en vettig lösdrift öht. Och just att jag vill ha uppvärmd (och låst!) sadelkammare och ridbana gör att urvalet minskar en hel del - alltså på stallplats överlag (även ställen utan lösdrift). Och jag bor i en hästtät kommun, mycket hästar och mycket stall.

Edit: jag sällar mig dock till kören om att byta stall. Samtliga stall jag stått i har erbjudit helinackordering, inget av dem har haft personal (anställda).

Jag är inget fan av Facebook, men de flesta platser brukar annonseras ut i grupper där. Det kanske finns stall du inte känner till?

Vart finns dom och vad heter dom lösdrifterna? Kan ju vara så att jag missat någon när jag frågat runt/googlat.
Vad dom heter? Jag vet inte ens i vilken del av landet du befinner dig i. Och jag vet bara dom som är runt mig, inte resten av landet. Jag har faktiskt inte stött på någon lösdrift som haft inackorderingar som inte erbjudit uppvärmda sadelkammare och tillgång till paddock osv.. Jag tror det är väldigt väldigt svårt för lösdrift att få inackorderingar om dom inte har basic som sadelkammare, utrustningen blir ju förstörd annars.

Det som är svårt med lösdrift är att hitta ett med tillräckligt bra hage, med det är o andra sidan också svårt att hitta när det gäller stall överlag.

Jag är inget fan av Facebook, men de flesta platser brukar annonseras ut i grupper där. Det kanske finns stall du inte känner till?

Det gör det säkert (finns stall som jag inte känner till alltså). Kommunen är som sagt stor, det är alltså en stor del som går bort eftersom jag inte kan ha hur långt som helst att åka enkel resa.

Men jag har bott här sedan 2012 och i perioder letat aktivt, även rört mig mycket i kommunen och är med i flertalet hästrelaterade fb-grupper för både kommunen och för regionen.

Stallplats tvivlar jag alltså inte på att jag kommer att hitta när det blir dags för häst igen. Det är klart att det finns stall. Men ridbana är det många här som inte har.

Vad dom heter? Jag vet inte ens i vilken del av landet du befinner dig i. Och jag vet bara dom som är runt mig, inte resten av landet. Jag har faktiskt inte stött på någon lösdrift som haft inackorderingar som inte erbjudit uppvärmda sadelkammare och tillgång till paddock osv.. Jag tror det är väldigt väldigt svårt för lösdrift att få inackorderingar om dom inte har basic som sadelkammare, utrustningen blir ju förstörd annars.

Det som är svårt med lösdrift är att hitta ett med tillräckligt bra hage, med det är o andra sidan också svårt att hitta när det gäller stall överlag.

Jag har stått på flera ställen utan uppvärmd sadelkammare. Just nu står jag tex på ett sånt ställe. Men andra fördelar uppväger. Det är helt hopplöst att hitta en lösdrift med bra hagar, portionsutfodring, ridhus, sadelkammare, bra ridvägar och inom 30 min från där jag har min bil. Så jag har stått på lite olika ställen och fått kompromissa. Allt eftersom har det utkristalliserat sig vad jag absolut inte kompromissar med. Så inom en överskådlig tid klarar jag mig utan uppvärmd sadelkammare.

Till ts: Flytta. Även om det kan verka bra på papperet är det helt klart nåt i detta stall som inte funkar för dina hästar.

Åh jag har stått på fantastisk lösdrift med stor sadelkammare (självklart uppvärmd) och wow-ridbana 🤩 fina ridvägar osv osv. Tycker ändå de blir vanligare :)

Till och med det rätt gamla väldigt basic-stallet/lösdrift jag stod i innan jag flyttade hem hade en uppvärmd sadelkammare och upplyst ridbana.

Ja det är sant, men då är det just det där med, var finns sånna lösdrifter där det dessutom finns uppvärmd sadelkammare och ridhus/bana? Och den som har stökat till mest är rätt skarp mot andra hästar, det är därför den går själv, så tvekar på om någon skulle vilja ta emot oss.

Han fastnade i ett sprillans nytt staket (minns det så tydligt för jag fick debitera typ 5000kr för att han hade ner en lång ränna med stolpar och tråd)…

Som sagt så är jag säker på att hästarna inte är hungriga, jag var inne på den teorin förut och testade att ge den ena mat när det blev busväder ett par gånger. Då skiter han i maten och fortsätter springa. När han kommer in så lugnar han ner sig. Den andra har lite dålig aptit generellt så har svårt att tänka mig att det är det. Dom får dessutom rätt mycket lunch i hagen så jag tror inte det. Uttråkade? Nja, det är dom isåfall hela tiden tänker jag… i hagen finns det ju hästar bredvid, något träd eller buske, jag lägger in någon gren eller tex julgranen osv. Det är ju mer än vad dom har i boxen och där är dom alltid lugna?

I vilket område i landet bor du? Svårt att rekommendera en bra lösdrift när man inte vet var du bor?

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2
Svar
28
· Visningar
1 135
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 260
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 577
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat