Ansvar vid skott

Jag har absolut ingenting emot jakt och ingen av mina hästar skulle ha reagerat vid ljudet av skott, men med tanke på de felskjutningar som sker hade jag inte gärna sett att de sköt i närheten av hagarna faktiskt.
Skulle så ske hade jag gärna fått en heads up.

När jag bodde i Uppsala hade vi hemskt ofta vilt i hagarna under jakten, som om de visste att det var "fredad zon".

Hemma är det ingen jakt på fågel men händer att det är lerduveskytte ibland. Vid lerduveskytte har polisen frågat oss om vi inte kan höra av oss innan vi börjar skjuta då det första gången blev massa samtal till polisen om skottlossning.

Jag tänker att ni bara ringer till polisen då, så att säga? Man kan ju omöjligt ringa runt till alla gårdar som har djur OCH hålla reda på eventuellt nyinflyttade eller på annat sätt ha koll på sådant.

Ett enstaka skott hade jag inte brytt mig om. Det är skillnad om det är fullt drev precis vid hagen eller att de ska sitta och passa planerat precis vid hagen med flera jägare. Mina hästar har vant sig vid ljudet av jaktvapen, de rycker till men blir inte rädda. Jag tänker det bara är bra de vänjer sig vid sånt om de står uppstallade på ett ställe där det jagas.
Däremot är det ju alltid bra med kommunikation. :)

Jag tänker att ni bara ringer till polisen då, så att säga? Man kan ju omöjligt ringa runt till alla gårdar som har djur OCH hålla reda på eventuellt nyinflyttade eller på annat sätt ha koll på sådant.
Ja, bara polisen. Finns ett villaområden på ca 100 villor inte så långt borta och några där trodde det var gänguppgörelse i skogen.

Liknande trådar

Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 453
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring