Ni som gått från en häst till två hästar på inackordering

Innan jag hade köpt fler hästar hade jag funderat på hur blir det om jag skulle bli sjukskriven/arbetslös.
Rimligen har folk a-kassa och om en är sjukskriven så får en trots allt sjukersättning. Jag har varit sjukskriven på 75% i drygt fyra år och det har gått. Blir naturligtvis mindre träning/tävling/shopping.

Då hade jag inte kunnat ha en häst ens, borde man resonera så?
Jag klarar mig såklart några månader på sparpengar. Men skulle jag bli långvarigt utan jobb/sjukskriven måste jag göra mig av med hästen och ha ett billigare boende.

Rimligen har folk a-kassa och om en är sjukskriven så får en trots allt sjukersättning. Jag har varit sjukskriven på 75% i drygt fyra år och det har gått. Blir naturligtvis mindre träning/tävling/shopping.
Jag menar att det är bra att fundera på om en skulle klara av att dra runt häst/hästar någon månad som sjuk/arbetslös, just för att inkomsten minskar. Eller ha någon annan typ av backup plan.

Vi hade en, det blev två, och det extra inköpet motiverade av att vi var fyra i familjen som red....

Spola fram tiden några år.

Nu har vi egen gård, bara två rider numera (eller egentligen en), stallet är fullt av unghästar. En köptes in som sällskap till den andra.

Galet.

Jag vill aldrig köpa en till häst mer i mitt liv och på sikt kommer minst två vara till salu.

Jag har haft två hästar i några omgångar. Jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt och kommer aldrig mer ha två eller fler hästar samtidigt. Man var alltid stressad och alltid fattig. Trots att jag kom hem sent på kvällen så hade jag ändå bara hunnit göra något vettigt med den ena och den andra hade jag bara hafsat över.
Exakt samma känsla hade jag. Fick alltid stressborsta. Rida två orkade jag sällan. Så red en, och som du skrev haffsade över den andra.

Nu har jag två igen 😅 Men den ena är en unghäst som ska ridas in och den andra är 17 (intalar mig att hon börjar bli liiiite gammal). Kan nog få lite hjälp från dottern också.
Vi får se.

Då hade jag inte kunnat ha en häst ens, borde man resonera så?
Jag klarar mig såklart några månader på sparpengar. Men skulle jag bli långvarigt utan jobb/sjukskriven måste jag göra mig av med hästen och ha ett billigare boende.
För mig blev det svårt att sköta en häst när jag blev långtidsskadad och sjukskriven, inte av ekonomiska skäl utan praktiska. Ett par gånger hade jag en enkel och lättskött häst så min sambo eller vän/personal på stallet kunde hjälpa till men den sista var det inte så enkelt att ens hitta ett ställe att flytta hästen till, då den var rätt krävande.

Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis till min häst som går ensam bredvid andra hästar och bygga lösdrift i min hage ( i ett par år nu har förhoppningen varit att någon skulle flytta in som kunde gå med min men det har inte blivit så att någon varit lämplig att gå i min hästs väldigt kuperade skogshage, tex lite sköra & klantiga hästar som lyckas skada sig på platt mark, eller nykomplingar som anlänt med kompis osv). Min häst och jag stortrivs på vårt stall så vi vill inte flytta.

Den nu lite mer ihållande tanken är att köpa en till häst och ha bägge på box, kan finnas chans att box bredvid min häst blir ledig efter sommaren. Hela idén är att min häst och den nya ska bli kompisar och gå tillsammans.. Ekonomin skulle nog gå ihop med lite planerande, dock kan mitt släp & nuvarande bil bara dra en häst, så där ser jag ett visst problem. Ny häst skulle inte endast köpas som sällskap utan tränas & tävlas som min nuvarande så då vill jag troligtvis kunna åka med bägge samtidigt (och ny häst skulle då också bli åt högre prisklass i inköp). Jag har ingen i familj som hjälper till i stallet eller på tävlingar (mer än att komma och titta & filma) och medryttare är inte aktuellt, allt jobb faller alltså på mig. Jag har lite inspiration från vissa jag lärt känna på tävlingar som kommer ensamma med 2-3 hästar och fixar allt :heart

Hur var det för er som gått från en till två hästar, hur var stall-situationen för er, träning & tävling med två istället för en, blev det en stor förändring, isåfall på vilket sätt och om något var oväntat? Om jag hade haft en intresserad och händig man hade egen gård kanske varit en tanke men dels veckopendlar han och dels har han inte alls det intresset så egen gård ser jag som uteslutet, definitivt för mycket arbete för mig själv att klara och samtidigt ha tid att träna och ha roligt med hästarna.

Tar gärna synpunkter och input generellt från de som läst ovan och har någon tanke!
Jag har jag haft två hästar i ett par omgångar, annars en. Det beror ju mycket på uppstallningen, nivån på hästarna och hur mycket tid och ork man har tycker jag. Första vändan hade jag en promenadhäst och en tävlingshäst, som tävlingshästen åkte jag och tränade med flera gånger i veckan plus heltidsjobb. Uppstallade i delkollektiv. Det tar ju rätt mycket tid och ork att bara sköta två hästar och dessutom ta passen i kollektivet tycker jag. Promenadhästen skulle ju ha sitt men fick stå tillbaka mycket. Det braiga var att man hade hagkompis och att de gick bra ihop. Det fanns väl lite tid att tjäna med att fylla höpåsar och mocka med.
Andra vändan hade jag två tävlingshästar på hobbynivå, båda unga och under utbildning, den ena rätt krävande. Jag trivs att vara mycket i stallet och är ingen fika-personlighet utan pysslar gärna med hästarna när jag är där, ändå tar det mycket tid och har man dessutom en del småskador eller längre konvalecenser tycker jag det tar väldigt mycket tid och engagemang, det går energi att både ta hand om hästarna på ett bra sätt och till att själv må bra i det.
Där kan det ju också dra iväg ekonomiskt om man behöver åka in till klinik under en period och göra olika behandlingar eller koller.
Det som var positivt var även där hagvistelsen och att jag kunde ta in båda i ridhuset tex o rasta dem tillsammans om jag var sjuk eller inte hade ork. Andra saker som är plus är ju att man har två olika individer, de blir som en egen flock/enhet, man kan sko dem samtidigt om de har samma skoperiod, och ta ut eventuell behandlare samtidigt etc. Annars är det ju dubbla kostnader och minst dubbel tid och energi. Att åka iväg o träna båda betyder att man behöver ha med ngn som hjälp plus att det tar mer än dubbelt så lång tid. Jag tycker också man blir tröttare, det är kämpigt med dubbla kollektivpass eller om man åker bort eller blir sjuk.

Jag har jag haft två hästar i ett par omgångar, annars en. Det beror ju mycket på uppstallningen, nivån på hästarna och hur mycket tid och ork man har tycker jag. Första vändan hade jag en promenadhäst och en tävlingshäst, som tävlingshästen åkte jag och tränade med flera gånger i veckan plus heltidsjobb. Uppstallade i delkollektiv. Det tar ju rätt mycket tid och ork att bara sköta två hästar och dessutom ta passen i kollektivet tycker jag. Promenadhästen skulle ju ha sitt men fick stå tillbaka mycket. Det braiga var att man hade hagkompis och att de gick bra ihop. Det fanns väl lite tid att tjäna med att fylla höpåsar och mocka med.
Andra vändan hade jag två tävlingshästar på hobbynivå, båda unga och under utbildning, den ena rätt krävande. Jag trivs att vara mycket i stallet och är ingen fika-personlighet utan pysslar gärna med hästarna när jag är där, ändå tar det mycket tid och har man dessutom en del småskador eller längre konvalecenser tycker jag det tar väldigt mycket tid och engagemang, det går energi att både ta hand om hästarna på ett bra sätt och till att själv må bra i det.
Där kan det ju också dra iväg ekonomiskt om man behöver åka in till klinik under en period och göra olika behandlingar eller koller.
Det som var positivt var även där hagvistelsen och att jag kunde ta in båda i ridhuset tex o rasta dem tillsammans om jag var sjuk eller inte hade ork. Andra saker som är plus är ju att man har två olika individer, de blir som en egen flock/enhet, man kan sko dem samtidigt om de har samma skoperiod, och ta ut eventuell behandlare samtidigt etc. Annars är det ju dubbla kostnader och minst dubbel tid och energi. Att åka iväg o träna båda betyder att man behöver ha med ngn som hjälp plus att det tar mer än dubbelt så lång tid. Jag tycker också man blir tröttare, det är kämpigt med dubbla kollektivpass eller om man åker bort eller blir sjuk.
Även när jag stått fullinackorderad har jag beroende på hagtider tyckt att hästarna behövt röra på sig mer och det blir ytterligare en belastning man kanske inte tänker på.

Jag har min häst i ett litet stall och fick svårt att hitta ny inackordering när hans tidigare långvariga kompis behövde tas bort. Till slut blev det att jag lånade en liten ponny av en kompis. Det blev så himla bra! 😍 Det är ju lite jobbigt att det verkligen bara är jag i stallet, allt jag inte gör själv blir ju inte gjort 😅 Det svåraste är ju uppenbarligen att jag inte kan vara snål med sällskapsponnyn. Jag har egentligen inte varken tid, råd eller ork med två hästar men hittade ingen vettigare lösning för min äldre herre. Och nu är den lilla inbokad på alla hans friskvårdrutiner också tydligen 🙄💸 Men hon äter iaf mindre, bajsar mindre, belastar underlaget mindre och hänger med på allt utan problem så sammantaget är hästlivet ändå väldigt bra med de där två 🥰

1000007340.webp

Hade en häst men jag tyckte inte om att hon ständigt fick byta boxgranne och haggranne, upplevde att hon blev stressad av det. Skaffade en till häst som kompis plus att jag ville ha två, kände jag hade tiden och pengarna. Det var inte mycket mer jobb! Det känns mest ekonomiskt med de sporadiska utgifterna, som försäkringen, veterinären osv. I arbete tar det inte mycket längre tid att göra iordning två boxar, fixa foder åt två osv. Nu har jag 3 hästar. Hade gärna haft fler, men ekonomin stoppar mig. Visst kan jag inte lägga timmalånga uteritter på dem allihop, men alla får sin tid och är otroligt nöjda!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 590
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 937
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 536
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 932
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka