Ni som gått från en häst till två hästar på inackordering

Jag hade en stor häst jag red och körde, sedan ville stallägaren ta hem sin shettis så då valde jag att skaffa en liten ponny på foder som gick som sällskap till shettisen. Mina hästar gick alltså inte tillsammans.
Men jag har nog aldrig tyckt det varit så roligt att ha häst som det året jag hade dessa två. Min häst tyckte det var riktigt kul att alltid ha med sig en handhäst ut i skogen och vi red i full fart utan problem.
Jag tyckte det var så mysigt att vara ute i en liten flock tillsammans med hästarna.

Men efter typ en år skulle shettisen säljas så jag valde då att lämna tillbaka foderponnyn så jag inte ville ha henne med de stora hästarna. Fodersituationen och risk för skador kändes tyvärr för jobbigt.
Screenshot_20241214_222119_Instagram.webp

Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis till min häst som går ensam bredvid andra hästar och bygga lösdrift i min hage ( i ett par år nu har förhoppningen varit att någon skulle flytta in som kunde gå med min men det har inte blivit så att någon varit lämplig att gå i min hästs väldigt kuperade skogshage, tex lite sköra & klantiga hästar som lyckas skada sig på platt mark, eller nykomplingar som anlänt med kompis osv). Min häst och jag stortrivs på vårt stall så vi vill inte flytta.

Den nu lite mer ihållande tanken är att köpa en till häst och ha bägge på box, kan finnas chans att box bredvid min häst blir ledig efter sommaren. Hela idén är att min häst och den nya ska bli kompisar och gå tillsammans.. Ekonomin skulle nog gå ihop med lite planerande, dock kan mitt släp & nuvarande bil bara dra en häst, så där ser jag ett visst problem. Ny häst skulle inte endast köpas som sällskap utan tränas & tävlas som min nuvarande så då vill jag troligtvis kunna åka med bägge samtidigt (och ny häst skulle då också bli åt högre prisklass i inköp). Jag har ingen i familj som hjälper till i stallet eller på tävlingar (mer än att komma och titta & filma) och medryttare är inte aktuellt, allt jobb faller alltså på mig. Jag har lite inspiration från vissa jag lärt känna på tävlingar som kommer ensamma med 2-3 hästar och fixar allt :heart

Hur var det för er som gått från en till två hästar, hur var stall-situationen för er, träning & tävling med två istället för en, blev det en stor förändring, isåfall på vilket sätt och om något var oväntat? Om jag hade haft en intresserad och händig man hade egen gård kanske varit en tanke men dels veckopendlar han och dels har han inte alls det intresset så egen gård ser jag som uteslutet, definitivt för mycket arbete för mig själv att klara och samtidigt ha tid att träna och ha roligt med hästarna.

Tar gärna synpunkter och input generellt från de som läst ovan och har någon tanke!
Jag har haft två hästar i några omgångar. Jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt och kommer aldrig mer ha två eller fler hästar samtidigt. Man var alltid stressad och alltid fattig. Trots att jag kom hem sent på kvällen så hade jag ändå bara hunnit göra något vettigt med den ena och den andra hade jag bara hafsat över.

Jag har flera hästar men håller ingen i full träning direkt 🙄 inte alls samma situation som du dock ts för jag har barn och familj och hästarna hemma. Fasar ibland lite för när min unghäst ska vara i full träning, men där är ett barn (inte nödvändigtvis någon av mina egna) som kan rida och träna en del av planen :D

Jag tog föl på mitt sto och hade 2 i tolv år innan jag fick ta bort mamman. Det var inte speciellt jobbigt. Ganska smidigt faktiskt. Idag har jag bara en och jag vill inte ha fler. Orkar inte hålla igång 2. Skulle kunna tänka mej 2 när nuvarande behöver pensioneras, om jag har råd då.

Jag tog föl på mitt sto och hade 2 i tolv år innan jag fick ta bort mamman. Det var inte speciellt jobbigt. Ganska smidigt faktiskt. Idag har jag bara en och jag vill inte ha fler. Orkar inte hålla igång 2. Skulle kunna tänka mej 2 när nuvarande behöver pensioneras, om jag har råd då.

Måste bara säga att mina trötta ögon läste din första mening riktigt tokigt som ”Jag tog fel på mitt sto och hade 2 i tolv år innan…” 👀🙈 som att du inte fattade på tolv år att du tog hand om två hästar istället för en 🤣

Måste bara säga att mina trötta ögon läste din första mening riktigt tokigt som ”Jag tog fel på mitt sto och hade 2 i tolv år innan…” 👀🙈 som att du inte fattade på tolv år att du tog hand om två hästar istället för en 🤣
Jag skrev snabbt för jag hade egentligen inte tid att svara. Det ser lite märkligt ut om man inte tittar noga 😂

Så bra svar här som fått mig att tänka till och lite reality check, tror inte jag är redo för en häst till. Dock kvarstår såklart mitt dåliga samvete över att min häst inte har en kompis i hagen, jag får jobba lite mer på att rekrytera in någon i hans hage. Vi har en ny unghäst på stallet vars ägare frågat men just en unghäst är jag osäker på om min häst skulle uppskatta, han vill inte ha hästar som går på utan respekterar hans space. Vi ska eventuellt prova till våren, under uppsikt i paddocken först.
Jag går också och drömmer om att skaffa en till så att min häst kan få en hagkompis. Jag skulle tycka att det vore jättekul med en till häst i träning, men jag får ju knappt ihop livet med en häst så det är liksom helt orealistiskt😅
Och pengarna, sjukt mkt pengar med dubbla stallhyror, dubbla försäkringar, dubbla hovslagarkostnader, dubbel risk att de skadar sig med veterinärkostnaderna som hör till. Och träningsdelen blir ju jättedyr om man ska träna båda lika mycket som man tränar den ena nu.. Nä, får fortsätta drömma och precis som du hoppas att det kommer någon lämplig hagkompis framåt..

Jag har aldrig haft färre än 2 hästar samtidigt. Just nu har jag fyra egna + min kompis lilla minishettis inackorderad här. Men jag har alltid haft mina hemma, förutom 1,5 år då vi mellanlandade i ett kollektivstall där vi också bodde innan vi köpte vår egen gård. Innan dess hade vi hästar hemma på min barndomsgård.

Haft två hästar i full träning plus tävlade båda i många år. I dagsläget har jag bara en egen ridhäst och han går ganska lugnt just nu pga skadehistorik men rids ändå 4-5 dagar i veckan. Den andra ridhästen har dottern tagit över så honom rider jag bara nån enstaka gång. Sen har jag en unghäst på tillväxt som jag ska börja rida in till hösten och så har jag en minishettis som funkar som körponny/promenadponny/lekponny/handhästponny/sällskap. Henne motionerar både jag och ungarna.

Hade jag inte haft egen gård så hade jag inte kunnat ha fyra hästar. Att inackordera fyra hästar någonstans hade blivit väldigt dyrt.

Tidsmässigt så har jag nog aldrig känt speciellt mycket dåligt samvete. Hästarna har fått det dom behöver och då har jag ju även familj med två barn och gubbe plus andra djur.

Sist jag bara hade en häst var 1996 typ. Sedan dess har det varit 2, 3,4 tillbaka till 2, sedan 3 igen och sedan 2 och sedan 3 igen och nu är dom 4.

2 hästar tycker jag är rätt chill faktiskt. När dom blir 3 tar allt dubbelt så långt tid

Allt beror på hur man jobbar och hur motiverad man är och situation hemma. Sambo, barn osv.

Jobbar man så man är i stallet vid 17-18 så är det tufft med 2 hästar från november- mars. Det är minst 3-4 timmar i stallet på ett effektivt sätt, dvs det går inte att hasa omkring för då är du uppe i 5 timmar lätt. Allt runtomkring tar alltid mkt längre tid än man tror.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 341
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 562
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat