Hippocampus
Trådstartare
Ska köpa imorgon. Hittade en Sorbact så lindade den idag.Har du testat Animalintex? Jag hade klippt en stor bit, typ lindat hela kota, karled och en bit upp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska köpa imorgon. Hittade en Sorbact så lindade den idag.Har du testat Animalintex? Jag hade klippt en stor bit, typ lindat hela kota, karled och en bit upp.
Ikväll var det bättre i benet efter sorbact, bomull och linda. Såret som tryckts utåt var ”inåt”. Massa gult klegg i såren. Vill inte att man ska röra.Ser lite creepy ut. Borde ha minskat rejält om det var rätt AB. Har också god erfarenhet av honung dock. Ser ut som små krustor ( rasp, allergisk reaktion, skållor etc) där bakterier eller svamp fått fäste. Ngn feber ? Hade verkligen velat Odla om det inte ger med sig kvickt. Håller tummarna för snabb läkning.
Dom har sån salva på klinik, min kompis häst hade rejäla sår och veterinär skrev ut en salva på recept till dom.Jag fick liknande på en häst för tio år sedan. Behandlades med medicinsk honung och någon salva som jag tyvärr inte minns namnet på, skrevs ut av veterinären. Tog knappt två veckor att läka.
och dom läkte bra glömde jag tillägga. Tror det var honung i den. Funkade också med mugg/rasp.Dom har sån salva på klinik, min kompis häst hade rejäla sår och veterinär skrev ut en salva på recept till dom.
Medicinsk honung finns utan recept medDom har sån salva på klinik, min kompis häst hade rejäla sår och veterinär skrev ut en salva på recept till dom.
Jag tror att du har rätt. Igårkväll såg det inte så trevligt ut och jag såg under pälsen flera små ytliga sår. Kanske det inte är en yttre skada utan något i huden?Ser lite creepy ut. Borde ha minskat rejält om det var rätt AB. Har också god erfarenhet av honung dock. Ser ut som små krustor ( rasp, allergisk reaktion, skållor etc) där bakterier eller svamp fått fäste. Ngn feber ? Hade verkligen velat Odla om det inte ger med sig kvickt. Håller tummarna för snabb läkning.
Minns du Wiljas bakterieinfektion i huden? Jag skulle ta ut vet (eller åka in), sedera, raka och ta baktprovJag tror att du har rätt. Igårkväll såg det inte så trevligt ut och jag såg under pälsen flera små ytliga sår. Kanske det inte är en yttre skada utan något i huden?
Tänkte försöka raka bort pälsen men av förklarliga skäl tycker hon inte att det är så skönt. Eller så låter man bli för det är bättre skydd… här är en äcklig bild från igår, man ser lite genom pälsen mellan såren att det är fler ytliga sår under.Visa bifogad fil 161490
Ja jag ska ringa veterinären igen. Idag är sista dagen på Hippotrim.Hade jag kommit ut till det där hade jag velat ta prov för bakterieodling. Jag tänker att om Hippotrim inte hjälper skulle det kunna handla om en anaerob bakterie (växer utan syre) då många av dessa är naturligt resistenta mot trimsulfa. Då kanske man behöver tex Penovet i ökad dos istället, eller tom skriva in hästen på klinik för intravenös penicillinbehandling. Jag skulle dessutom vilja raka bort pälsen och tvätta ordentligt rent runt såren.
Då låter det ju kanske som att det ändå går på rätt håll? Om svullnaden fortsätter gå ner och hästen fortsatt är feberfri så kan man ju avvakta, ofta klarar ju kroppen faktiskt av det själv också. Men toppen att du ska ringa veterinären!Ja jag ska ringa veterinären igen. Idag är sista dagen på Hippotrim.
Benet är iallafall inte alls så svullet längre, nu är det mest kotan.
Tack!
Ojdå, ja det ser sådär ut. Hon har inte dragit benet i ngn taggbuske, typ björnbär? Jag hade nog rakat av för att se så att det verkligen inte finns skit/ev tagg kvar och sen skölja med stora mängder vatten för att verkligen rengöra även mekaniskt också samt velat ta odling om du inte hittar ngt suspekt efter rengöring. Är det bara på ena benet? Ser lite väl elakt ut för att bara vara mugg. Är dock ingen sårexpert så säkrast är väl att rådgöra med veterinär igen.Jag tror att du har rätt. Igårkväll såg det inte så trevligt ut och jag såg under pälsen flera små ytliga sår. Kanske det inte är en yttre skada utan något i huden?
Tänkte försöka raka bort pälsen men av förklarliga skäl tycker hon inte att det är så skönt. Eller så låter man bli för det är bättre skydd… här är en äcklig bild från igår, man ser lite genom pälsen mellan såren att det är fler ytliga sår under.Visa bifogad fil 161490
ska kolla buskar, det finns ju buskar och träd i hagen.Ojdå, ja det ser sådär ut. Hon har inte dragit benet i ngn taggbuske, typ björnbär? Jag hade nog rakat av för att se så att det verkligen inte finns skit/ev tagg kvar och sen skölja med stora mängder vatten för att verkligen rengöra även mekaniskt också samt velat ta odling om du inte hittar ngt suspekt efter rengöring. Är det bara på ena benet? Ser lite väl elakt ut för att bara vara mugg. Är dock ingen sårexpert så säkrast är väl att rådgöra med veterinär igen.
ok, då får du försöka skölja riktigt ordentligt iaf. Jag hade nog inte vågat avvakta så länge till om såren blir större och djupare. Det tycker inte jag är rätt utveckling, även om svullnaden är nere. Har stor respekt för sår, men jobbar på operationsavdelning så det är kanske en yrkesskadaska kolla buskar, det finns ju buskar och träd i hagen.
Provade själv att raka ikväll men det går inte. Hon är öm och såren är djupare än igår. Det är ena benet bara, och det har dessutom gått ner till nästan normal storlek, ikväll ännu bättre än igår.
Finns så mkt olika det kan var så enda är att få en veterinär att kolla på det asap. Håller tummarna du får hjälp imorgonUppdatering för de som är nyfikna. Tyckte det var något bättre men nu har det gått åt helt fel håll. Måste få ut veterinär så ringer imorgon igen. Ikväll har såren blivit så konstigt djupa, hudflikar trillar av. Vill inte ens titta på såren när jag skulle sköta om det.
Hästen har ont när man pillar såklart men annars helt oberörd. Benet är normaltjockt, helt galet hur det ens kan vara det när kotan ser ut som den gör. Såren luktar inget. Gott allmäntillstånd.
Bakterier som äter?
Usch, kanske är läge att få tid på klinik snabbt?Uppdatering för de som är nyfikna. Tyckte det var något bättre men nu har det gått åt helt fel håll. Måste få ut veterinär så ringer imorgon igen. Ikväll har såren blivit så konstigt djupa, hudflikar trillar av. Vill inte ens titta på såren när jag skulle sköta om det.
Hästen har ont när man pillar såklart men annars helt oberörd. Benet är normaltjockt, helt galet hur det ens kan vara det när kotan ser ut som den gör. Såren luktar inget. Gott allmäntillstånd.
Bakterier som äter?
Låter som en bakterie defintivt. Någon hade skrivit om liknande härinne förut, så skulle behöva ta prov på såret och få ut vet asapUppdatering för de som är nyfikna. Tyckte det var något bättre men nu har det gått åt helt fel håll. Måste få ut veterinär så ringer imorgon igen. Ikväll har såren blivit så konstigt djupa, hudflikar trillar av. Vill inte ens titta på såren när jag skulle sköta om det.
Bakterier som äter?
Ja helst imorgon!Usch, kanske är läge att få tid på klinik snabbt?