Det är sällan det blir tokhögt av sårskador vad jag vet. Ska väl vara typ sepsis då…
Ja det var så jag menade. Nu är en sårskada med förhoppningsvis ganska lokal reaktion? Om man ska vänta på ett högt SAA så lär det ju vara en betydligt mer spridd allmän reaktion? Dvs mycket sämre läge. Så kändes så knepigt bara

Ja det var så jag menade. Nu är en sårskada med förhoppningsvis ganska lokal reaktion? Om man ska vänta på ett högt SAA så lär det ju vara en betydligt mer spridd allmän reaktion? Dvs mycket sämre läge. Så kändes så knepigt bara
Prognosen för benet kan ju vara mer eller mindre körd ändå, trots lågt SAA, om infektionen äter sig in i leden och får gotta sig där i några dagar. Kotsenskidan är inte kul att få in bakterier i heller.

Plus en på den och håller med.

Alltså utifrån vad du @Hippocampus skrivit här om en väldigt snabb förvärring och försämring under pågående antibiotikakur och att huden är underminerad så hade jag också genast velat ha baktprovet analyserat - och nog faktiskt också velat lämpa av problemet på klinik. Ponera det fortsätter sprida sig i samma hastighet - då är risken de nått skelett/led på söndag.

Vet veterinären hur snabbt det blivit mycket sämre?

Och vad har "sänkan" (vad menar du med det?) att göra med något? Då har du ju en allmän infektion istället för en lokal om du ska vänta på sådant?
Jag ringde flera kliniker som alla sa ”ingen hälta eller feber? Ring på måndag igen”. Så jag fick endast ut denna veterinär pga hon tog emot bilder och gjorde en bedömning.
Hon vet hur det har gått till och också sett flera bilder från det att ett sår hittades.

Håller med. Tror veterinären menar SAA med ”sänkan”, det är typ motsvarigheten hos häst. Hade åkt in med det där såret utan tvekan men det är kanske för att jag sett för många fall där det gått åt pipan på riktigt. //Jobbar på hästklinik

@Hippocampus vad för antibiotika får hästen nu? Tror inte PC i muskeln i normal dos räcker. Odling SKA tas i detta stadie enligt branschriktlinjer, riktigt dåligt att byta ab utan att ens veta om den nya funkar :cautious: Har man inte möjlighet att odla på momangen (vilket jag förstår en fredag) så kan man åtminstone kolla i mikroskop och försöka se vad man har att göra med. Eller så remitterar man in hästen för bredspektrumbehandling tills man har ett odlingssvar med resistensbestämning. Det där såret ser ut att vara väldigt nära både kotled och kotsenskida nu. Har sett ”finare” sår åtgärdas på operationsbordet.
Hon får Hippotrim. Som sagt ringde jag flera kliniker och flera utkörande veterinärer som inte ansåg att det är något utan feber och hälta. Denna kom pga hon var orolig för leden. Hennes erfarenhet sa att sänkan är väldigt hög på hästar med ledinfektioner, ofta över 2000 något.
Hon tvättade, tittade, luktade osv och tog prov.
Jag får liksom lita på henne annars är det slöseri med pengar att ta ut veterinären.

Jag ringde flera kliniker som alla sa ”ingen hälta eller feber? Ring på måndag igen”. Så jag fick endast ut denna veterinär pga hon tog emot bilder och gjorde en bedömning.
Hon vet hur det har gått till och också sett flera bilder från det att ett sår hittades.
Men om de andra veterinärerna inte har sett bilder så förstår de kanske inte vidden av problemet? Vad du beskriver och vad de sedan uppfattar och föreställer sig kan ju faktiskt bli hur fel som helst. Du skrev ju själv att veterinären som var ute först sa samma som de andra, men ändrade sig när hon fick bilder. Jag brukar inte vara hysterisk över saker men jag tycker att det ser väldigt otäckt ut med det stora hålet rakt in, speciellt som du säger att det har blivit värre dessutom... :(

Men om de andra veterinärerna inte har sett bilder så förstår de kanske inte vidden av problemet? Vad du beskriver och vad de sedan uppfattar och föreställer sig kan ju faktiskt bli hur fel som helst. Du skrev ju själv att veterinären som var ute först sa samma som de andra, men ändrade sig när hon fick bilder. Jag brukar inte vara hysterisk över saker men jag tycker att det ser väldigt otäckt ut med det stora hålet rakt in, speciellt som du säger att det har blivit värre dessutom... :(
Nä jag tror det är så, man vet ju själv hur olika människor tolkar olika saker.
Men jag låter det vara nu i helgen, ingen feber eller hälta nu på morgonen heller. Hon har 37.4. Går det åt helvete är det ju mitt fel som ägare som tagit fel beslut.

Nä jag tror det är så, man vet ju själv hur olika människor tolkar olika saker.
Men jag låter det vara nu i helgen, ingen feber eller hälta nu på morgonen heller. Hon har 37.4. Går det åt helvete är det ju mitt fel som ägare som tagit fel beslut.
Jag har som sagt haft ett liknande sår, inte lika stort/brett men precis så det inte gick in i leden djupt. Det gick bra.
Håller tummarna för er, ha koll på tempen är ju viktigaste nu :)

Hon får Hippotrim. Som sagt ringde jag flera kliniker och flera utkörande veterinärer som inte ansåg att det är något utan feber och hälta. Denna kom pga hon var orolig för leden. Hennes erfarenhet sa att sänkan är väldigt hög på hästar med ledinfektioner, ofta över 2000 något.
Jag får liksom lita på henne annars är det slöseri med pengar att ta ut veterinären.
Absolut att SAA brukar stiga när leden väl är ordentligt infekterad men jag menade mer att det inte alltid är så, och det kan gå snabbt så att även om det inte var i leden idag så kan det sprida sig dit innan söndag om man har otur. Hippotrim verkade ju uppenbarligen inte fungera så bra innan av det du skrivit här att döma? Men jag ska inte lägga mig i mer om du inte vill det.

Jag håller tummarna att det går bra men helt ärligt så ja jag tycker det var slöseri med pengarna att ta ut veterinären. Jag säger det inte för att vara elak!

Hästen har stått på Hippotrim och fått de här såren och de har förvärrats medans den fick Hippotrim. Sen när Hippotrim sätts ut blir det ännu värre. Men Hippotrim sätts in igen, utan baktprov m odling etc. Det är egentligen inte okej enligt antibiotikapolicyn veterinärerna måste följa att sätta in Hippotrim eller annan antibiotika utan baktprov och helst resistensbestämning. i ett akut läge i väntan på odlingssvar och resistensbestämning kan nog de flesta motivera det. Men nu sätts samma antibiotika som inte fungerat innan in igen och utan odling. Varför tror veterinären det ska hjälpa nu om det inte hjälpte nyss??

Att alla klinikerna sa avvakta är sannolikt för de inte sett bilder. Din egen veterinär ville ju inte heller komma ut förrän hon såg bilder. Jag är övertygad om att samtliga kliniker tagit emot dig akut både igår och idag med de bilderna och historiken. Det går att skicka bilder till alla kliniker, der är bara säga att du vill det. Även Distriktsveterinärerna kan du skicka bild till. Jag har alltid de senaste 10.åren skickat in bild när jag frågat om sårskador för ser är helt omöjligt att beskriva så någon får rätt bild tycker jag.
Du har ju även ett antal videoveterinärer, där du både kan skicka bilder och filma i realtid. Alla försäkringsbolag har väl nån sån kopplad till sig numera. Endera en egen eller gratis samtal hos firstvet etc
Och det är skillnad på "min häst har sår på kotan sen flera veckor som nu blivit fler och värre, den har ingen feber eller hälta" och på "min häst utvecklade sår fast den stod på Hippotrim och metacam, såret har hela tiden blivit värre, huden är underminerad och såret är lednära, väldigt djupt och är nu x cm och jag är rädd den snart når benet. Den sitter nära både led och senskida. Jag vill komma in och jag har bilder att skicka"

Och ja om infektionen når leden kommer det synas på blodprov och infektionsmarkörer. Men då är det ju i värsta fall för sent!
Det är ju därför ett till synes litet oförargligt sår som ligger nära led gör att hästen ofta skickas in på klinik för övervakning. Jag hade en som stod 10 dagar pga ett litet jäkla pluttsår. Som mina stallkompisar tyckte jag skulle vara dutta idomin på och slänga ut igen. Hästen var inte halt eller svullen. Men med tanke på var såret satt så kollade jag med min klinikvet som efter att ha sett foto sa jag skulle komma in direkt. För såret satt rakt över kotleden. Kom in, de sondade såret och provtryckte leden och allt väl, såret inte in till led eller ben heller. Ingen feber, ingen hälta men en liten svullnad. De skrev in henne för övervakning ifall det skulle bli infektion. Efter typ tre dagar ringde de och sa hon kunde komma hem dagen efter. Dagen efter ringde de och sa det fick hon inte alls för nu hade hon aningens förhöjd temp och markerade så de ville ha henne kvar. De tog även prov och odlade och satte sedan in antibiotika. Jag minns jag undrade om jag inte kunde ge det hemma men det var inget snack om att komma hem för skulle hon bli sämre/infektion nå leden så skulle det behöva söva och spolas leden direkt utan dröjsmål.

De var lika nojiga när V stod på klinik för spiktramp. Bursan var provtryckt och hel. Men de ville såklart ha kvar för övervakning pga risken. När han fick förhöjd temp och minimal hälta så fick han tillslut två olika sorters bredspektrumantibiotika intravenöst. Trots det så nådde infektionen ändå hovbenet. Det gick ju bra tillslut men inte heller där hade man kunnat hantera det hemma. Och inte heller där var det feber eller klapphalt

Så förlåt men jag tycker utifrån det du delgett här att det var bortkastade pengar med den veterinären! Sen kan det såklart finnas saker du inte skriver här som kan göra att den bedömningen är för hård. Kanske att veterinären fått annan info än oss i tråden, eller att det finns annan info som vi i tråden inte får. Typ att du sagt att du inte vill åka in utan försöka hemma eller liknande. Dock kan jag hur jag än försöker inte få ihop en förklaring till varför inte akut skickat in baktprovet? Ni vet ju inte ens vad ni behandlar eller ens om ni har rätt behandling. Och när SAA är i taket och hästen hoppar på tre ben och har feber är det ju förvisso tecken på att det är fel behandling men då är det ju för sent.

Jag skulle även ha all förståelse om du känner att du inte vill lägga pengarna på klinik tex, men just nu får du inte ens rätt hjälp hemma just pga att baktprov inte skickas in osv 🥺

Jag håller med. Jag kände igår att det var slöseri med extremt många tusenlappar.
Det jag inte kunde göra som veterinären gjorde var att ta blodprov.
Jag har inga problem med att åka in till klinik, det finns dock få kliniker som tar in en ”akut” på en fredag. Förutom djursjukhuset då o efter felbehandlingar där vill jag helst inte åka dit men krävs det så krävs det.
Jag vet inte hur resonemanget var i veterinärens hjärna.

Jag håller med. Jag kände igår att det var slöseri med extremt många tusenlappar.
Det jag inte kunde göra som veterinären gjorde var att ta blodprov.
Jag har inga problem med att åka in till klinik, det finns dock få kliniker som tar in en ”akut” på en fredag. Förutom djursjukhuset då o efter felbehandlingar där vill jag helst inte åka dit men krävs det så krävs det.
Jag vet inte hur resonemanget var i veterinärens hjärna.
Jag hade kollat med en nätveterinär, precis som @Alexandra_W föreslog. De kan ju remittera dig till klinik om de tycker att det behövs. Det är nog det "enklaste" och ger dig förhoppningsvis lite sinnesro också. "Second opinion" kan vara mycket bra!

Nej det är inte ditt fel som ägare! Man ska kunna lita på veterinären!
Ja, det tycker man att man borde kunna. Men det funkar ju tyvärr inte alltid så. Om jag hade litat på en erkänt duktig mycket erfaren veterinär för 3 år sedan hade min lilla häst inte levt idag. Tack och lov tog jag hästen vidare, fick korrekt diagnos och behandling och en helt återställd ponny!

Skicka bilderna till ditt försäkringsbolags app-veterinär, det skadar inte med fler bedömningar, och i en del försäkringar ingår det till och med gratis.

Speciellt om du vill kunna använda försäkringen för senare behandling/avlivning, så kan det ju hända att dom blir griniga att dom inte fick information om det tidigare... Tänker på försäkringstråden där det diskuterats villkor.

Ja, det tycker man att man borde kunna. Men det funkar ju tyvärr inte alltid så. Om jag hade litat på en erkänt duktig mycket erfaren veterinär för 3 år sedan hade min lilla häst inte levt idag. Tack och lov tog jag hästen vidare, fick korrekt diagnos och behandling och en helt återställd ponny!
Ja. Fast det skulle inte varit ditt fel som ägare hästen dött för du litar på veterinären.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 362
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 538
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 651
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 892
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka