Skicka bilderna till ditt försäkringsbolags app-veterinär, det skadar inte med fler bedömningar, och i en del försäkringar ingår det till och med gratis.

Speciellt om du vill kunna använda försäkringen för senare behandling/avlivning, så kan det ju hända att dom blir griniga att dom inte fick information om det tidigare... Tänker på försäkringstråden där det diskuterats villkor.
Så jag borde ta av bandaget o ta nya bilder nu och skicka?Fast veterinären sa att bandaget ska sitta till imorgon?

Det är djurvårdare som svarar och kan skicka en t veterinär. Men hästen har ju ingen feber…
Kollar kliniker nu, vet inte om Slöinge är bättre än Helsingborg.

"Vid behov får du träffa en veterinär direkt i Agria-appen eller hjälp att boka tid hos utvald klinik"
Det är väl bara att kontakta dem och låta dem lotsa dig? Eller menar du de sagt att det är ingen fara för hästen inte har feber?

Helsingborg är det Evidensia? De har också veterinär via app/video. Kostar nu på helg 495 kr, remitteras du till klinik får du kostnaden för rådgivning avdragen på klinikfakturan mot att du visar kvitto

Det är djurvårdare som svarar och kan skicka en t veterinär. Men hästen har ju ingen feber…
Kollar kliniker nu, vet inte om Slöinge är bättre än Helsingborg.
Du har alltså haft kontakt med dem, menar du?

Jag har inte varit på någon av dessa kliniker på ett tag, men spontant skulle jag välja Slöinge om jag hade fritt val mellan båda.

En av mina bekanta bor i samma område som dig och hon har (efter att ha behövt akut vård till en häst) sagt att hon alltid kommer åka till Köpenhamn i framtiden för att vården var på en helt annan nivå. Hon har inte testat Slöinge dock utan Helsingborg. Bara ett tips om du inte tänkt på det innan. Hoppas din häst blir bra snabbt!

En av mina bekanta bor i samma område som dig och hon har (efter att ha behövt akut vård till en häst) sagt att hon alltid kommer åka till Köpenhamn i framtiden för att vården var på en helt annan nivå. Hon har inte testat Slöinge dock utan Helsingborg. Bara ett tips om du inte tänkt på det innan. Hoppas din häst blir bra snabbt!
Ja Köpenhamn är ett alternativ!

"Vid behov får du träffa en veterinär direkt i Agria-appen eller hjälp att boka tid hos utvald klinik"
Det är väl bara att kontakta dem och låta dem lotsa dig? Eller menar du de sagt att det är ingen fara för hästen inte har feber?

Helsingborg är det Evidensia? De har också veterinär via app/video. Kostar nu på helg 495 kr, remitteras du till klinik får du kostnaden för rådgivning avdragen på klinikfakturan mot att du visar kvitto
Fast det stämmer inte. Man kommer till en djurvårdare som beslutar om man behöver prata med veterinär.

Nåväl, jag tänker inte fortsatta jaga fler folk idag. Hästen har 37.2 ikväll och benet är normal storlek ännu. Imorgon är det dags att byta bandage om inget annat så då får jag se hur det ser ut. Imorgon är det 2 veckor sen hon kom in med tjockt ben.

Fast det stämmer inte. Man kommer till en djurvårdare som beslutar om man behöver prata med veterinär.
Ja det är ju exakt det som citatet sa, att vid behov får du. Behovet bedöms av djursjukvårdare (det stod i meningen innan som jag inte tog med eftersom du visste det). Men menar du att du inte litar på deras bedömning eller att de sagt du inte behöver veterinär?

Får hon fortfarande nsaid (metacam eller liknande) som kan dölja eventuell feber?

Lymfangit kan ge subkutana bölder, kan vara en sån som ny har spruckit. Jag hade också sett det som positivt att svullnaden fortsätter att minska, hästen inte är halt, feberfri och med lågt SAA.
Bakt prov hade ju absolut varit hjälpsamt men kan absolut förstå att veterinären satte hästen tillbaka på hippotrim. Mere bredspektrat än enbart penicillin och hästens har ju delvis svarat på det feber och svullnad är ju borta.

Blir hästen det minsta halt eller får minsta febertopp så ja, åk till klinik. Annars hade jag också väntat till imorgon. Det där såret kommer inte att kunna sys iaf så oavsett om hästen står på klinik eller står hemma vill det vara risk för spridning till led/senskida.

//också veterinär

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 362
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 538
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 651
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 892
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka