Har du fått tag i en annan klinik att åka till, eller blev det den som har tid för dig imorgon?
Hittade annan. Men slöseri med pengar igen, det verkar som ”alla” har olika tillvägagångssätt. Så kom hem igen med ”Sorbact, byt bandage, hör av dig vid feber”.
Agria har surnat till och det är inte säkert detta går på försäkringen för det är ”samma instruktioner från olika rådgivare”.
Så nu sköter jag detta själv med telefon- och bildkontakt med hemmaveterinären.

Hittade annan. Men slöseri med pengar igen, det verkar som ”alla” har olika tillvägagångssätt. Så kom hem igen med ”Sorbact, byt bandage, hör av dig vid feber”.
Agria har surnat till och det är inte säkert detta går på försäkringen för det är ”samma instruktioner från olika rådgivare”.
Så nu sköter jag detta själv med telefon- och bildkontakt med hemmaveterinären.
Menar du att kliniken inte ens rensat upp såret och skurit bort död vävnad (debriderat såret)??

Ang Agria. Skicka in bilderna om de fortsätter ifrågasätta

Nytt bandagebyte. Ska nästa gång köra Pharmalight på. Har extremt goda erfarenheter kring Biolight på sår så ska testa (har en liten pharmalight hemma sen många år).
Fördelen med detta är att jag höll på att svimma i början men nu berör det mig ingenting. Tvingad personlig utveckling typ.
Hästen ännu ingen feber eller hälta. 2.5 vecka nu.
Hovslagaren kan inte sko eller vill ta av skon (så hon går barfota om man bara får av den) så beslut togs att hon får gå en längre skoperiod, så långt det går, förhoppningsvis klarar hon uppåt 9 veckor och då är det 4 veckor kvar. Normalt hade hon skotts om nästa vecka.
På måndag är det dags att kontakta veterinären igen.
IMG_0585.webp

Nytt bandagebyte. Ska nästa gång köra Pharmalight på. Har extremt goda erfarenheter kring Biolight på sår så ska testa (har en liten pharmalight hemma sen många år).
Fördelen med detta är att jag höll på att svimma i början men nu berör det mig ingenting. Tvingad personlig utveckling typ.
Hovslagaren kan inte sko eller vill ta av skon (så hon går barfota om man bara får av den) så beslut togs att hon får gå en längre skoperiod, så långt det går, förhoppningsvis klarar hon uppåt 9 veckor och då är det 4 veckor kvar. Normalt hade hon skotts om nästa vecka.
Visa bifogad fil 161975

Håller tummarna det inte blir värre och att svallköttet håller sig i schack!
Men om du varit till klinik med det såret - bestrid fakturan. Om de varken rensat upp såret eller rakat är det inte bara obegripligt men också en fråga om vad det ens gjort som de ska ta betalt för.

Visa bifogad fil 161975
Det understa såret ser djupare ut nu (jämfört med förra bilden)? Eller är det bara en synvilla?

Alltså nu börjar jag ju bli intresserad av sår på riktigt. Kroppen är ju sjukt häftig hur den arbetar. Hur kan den producera allt?
Nåväl, på ett av såren börjar vi dutta lite lotagen på från idag då veterinären varit på plats till torsdag då nytt besök/kontakt beroende på beslut och hur det ser ut.
Ingen hälta eller feber. Inga hål in i benet längre.

Alltså nu börjar jag ju bli intresserad av sår på riktigt. Kroppen är ju sjukt häftig hur den arbetar. Hur kan den producera allt?
Nåväl, på ett av såren börjar vi dutta lite lotagen på från idag då veterinären varit på plats till torsdag då nytt besök/kontakt beroende på beslut och hur det ser ut.
Jag håller med totalt! Har sett många före och efter bilder och det är otroligt vad kroppen är fantastisk.

Börjar ni få svallkött?
Vad skönt det läker bra i övrigt!

Ikväll var det blodigt. Antar att lotagenet har lite den verkan? Nu diskuteras det om hästen ska gå utan bandage så länge det inte är lerigt. Det provade jag ikväll ca 2 timmar. Då kom det blodiga.
Imorgon dags för veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
994
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 499
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo... 2
Svar
20
· Visningar
4 765
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 983
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈