Ikväll var det blodigt. Antar att lotagenet har lite den verkan? Nu diskuteras det om hästen ska gå utan bandage så länge det inte är lerigt. Det provade jag ikväll ca 2 timmar. Då kom det blodiga.
Imorgon dags för veterinär.
Svallkött blöder jättelätt.
Varför ska ni ta bort bandaget, alltså var är målet/anledningen? Mottryck hjälper svallkött, rörelse driver det. Så utan bandage riskerar ni ju ännu mer svallkött än med bandage?

Lite nyfiken också varför utan bandage? Vi hade det lindat dygnet runt i flera månader vi ett liknande fult sår med svallkött 🙉 Allra helst hade veterinären velat skära bort men pga av dräktighet vågade det inte. Hon fick lymfangit av såret till slut trots super strikt sårvård. Idag syns bara ett litet ärr. Hon skar upp hela kotan på en eltråd på bete.

Svallkött blöder jättelätt.
Varför ska ni ta bort bandaget, alltså var är målet/anledningen? Mottryck hjälper svallkött, rörelse driver det. Så utan bandage riskerar ni ju ännu mer svallkött än med bandage?
Tror hon ville testa det bara, hon sa något om varför, tror det hade med Lotagen att göra. vi hade bara telefonkontakt igår när jag hängde (som vanligt nuförtiden) på apoteket och skulle köpa kompresser. Hästen har bandage nu igen och idag är det ju veterinärdag så då ska vi diskutera det mer.

Tror hon ville testa det bara, hon sa något om varför, tror det hade med Lotagen att göra. vi hade bara telefonkontakt igår när jag hängde (som vanligt nuförtiden) på apoteket och skulle köpa kompresser. Hästen har bandage nu igen och idag är det ju veterinärdag så då ska vi diskutera det mer.
Är det samma veterinär du haft förut?
Läkningen kommer ju oavsett att försämras av att bandaget tas av. Du får varken fuktig sårläkning eller optimal temperatur för läkning då ju? Förutom då ökad risk för svallkött.

När det gäller svallkött förresten så den senaste rekommendationen verkar vara att inte använda etsande medel utan (receptbelagd) kortison på svallköttet. Fick behandla W så sista svängen (de tidigare skar vet rent), och det var mycket snällare, funkade snabbare och gav finare resultat än jag sett när man etsat. Så får ni inte ordning på svallköttet med lotagen kan ju det vara ett alt, men det borde vet ha koll på

Ser ut att läka fin förutom lite svallkött som du redan vet om.

Det finns ju + och - med både utan och med bandage.

Bandaget håller tryck och låter såret vara i fred, minskar rörelse och risk för smutts
Utan går det att tvätta/behandla flera gånger om dagen och ger såret luft som brukar få det att torka på utan (skorpa)

Ta av bandage så göras vid rätt tillfälle och när det är vet nog bara såret.

Kämpa på! :heart

Bandaget håller tryck och låter såret vara i fred, minskar rörelse och risk för smutts
Utan går det att tvätta/behandla flera gånger om dagen och ger såret luft som brukar få det att torka på utan (skorpa)

Fast man vill inte att sår ska torka längre, utan läka i en fuktig miljö då det ger en bättre sårläkning :)

Varför tänker du man skulle vilja tvätta/behandla flera gånger om dagen? Bara nyfiken

Man har i studier sett att varje bandagebyte saktar ner läkningen. Ännu mer så under den kalla årstiden.

Dessutom har studier visat att sår läker bäst i cirka 37 graders temperatur och att så lite som 2 graders sänkning saktar ner eller till och med stoppar upp läkningen. Dvs extra fördel med bandage den kalla årstiden.
Just det!
Var på en sårkurs på Strömsholm för något år sedan och nu minns jag att de nämnde det även där :) huvudbudskapet var definitivt att sår skulle vara täckta.

Är det samma veterinär du haft förut?
Läkningen kommer ju oavsett att försämras av att bandaget tas av. Du får varken fuktig sårläkning eller optimal temperatur för läkning då ju? Förutom då ökad risk för svallkött.

När det gäller svallkött förresten så den senaste rekommendationen verkar vara att inte använda etsande medel utan (receptbelagd) kortison på svallköttet. Fick behandla W så sista svängen (de tidigare skar vet rent), och det var mycket snällare, funkade snabbare och gav finare resultat än jag sett när man etsat. Så får ni inte ordning på svallköttet med lotagen kan ju det vara ett alt, men det borde vet ha koll på
Fick den salvan till Fagers sår i höstas och den gav väldigt fin effekt! Heter Dermovat.

Såg redan efter första appliceringen att det dragit ihop sig ordentligt! Där var rekommendationen att dutta på salva i samband med bandagebyte cirka varannan/var tredje dag och låta det vara bandagerat med tryck och minimal rörelse. Det var ett betydligt mindre sår än det som är aktuellt här.

Varför tänker du man skulle vilja tvätta/behandla flera gånger om dagen? Bara nyfiken

Man har i studier sett att varje bandagebyte saktar ner läkningen. Ännu mer så under den kalla årstiden.
Ångrar absolut att jag skrev något svar över huvet taget, för tydligen så ska man absolut inte låta en vara utan bandage.
Sorry låt hästen ha bandage.

TS lyssna och lita på din veterinärs rekommendationer.

Fick den salvan till Fagers sår i höstas och den gav väldigt fin effekt! Heter Dermovat.

Såg redan efter första appliceringen att det dragit ihop sig ordentligt! Där var rekommendationen att dutta på salva i samband med bandagebyte cirka varannan/var tredje dag och låta det vara bandagerat med tryck och minimal rörelse. Det var ett betydligt mindre sår än det som är aktuellt här.
Här användes betnovat, men den är också en grupp III kortison. Fick både samma rekommendation som er, och samma effekt. Rent magiskt trots rejält utstickande svallkött.

Ångrar absolut att jag skrev något svar över huvet taget, för tydligen så ska man absolut inte låta en vara utan bandage.
Sorry låt hästen ha bandage.

TS lyssna och lita på din veterinärs rekommendationer.
"Tydligen ska man absolut inte".... Menar du att du skrev något av rent tyckande och nu är irriterad för det ifrågasattes utifrån moderna behandlingsrekommendationer, eller menar du att rekommendationerna är fel?

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 396
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 593
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 702
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 952
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka