Risken är att du får trycksår eller skavsår om paddningen blir för dålig, särskilt om hon går i hage. Och att ett stallbandage lättare glider mm, dvs behöver läggas om oftare. Främst är ju risken med den innersta vetrapen. Jag skulle lägga polsterlinda emellan i så fall, så det inte blir vetrap rakt över kompress.

Får man det att funka är det inga problem. Jag körde dubbla tjocka paddar istället för bomull på en häst som inte riktigt ville stå still, men då körde jag vetrap över för att få mer stadga så det skulle sitta sina 2 - 3 dygn mellan bytena. Kompress - polsterlinda - 2 x paddar - vetrap - tejp.

Hur ofta byter du bandage nu?

Tillägg. Alt bandage blir knappast varmare. Bomull/polster är så luftigt så det är nog bättre ur det hänseendet än en mer kompakt padd. Jag vänder väldigt gärna polsterlinda istället för bomull dock, så mkt enklare hålla på med
Ska kolla polsterlinda. Jag byter en gång om dagen igen då jag måste på med Lotagen en gång om dagen. Innan var 2-3 dag.

Har veterinären kollat efter infektion i såret? En infektion kan orsaka svallkött och då försvinner det när infektionen försvinner. Om du använder lotagen så ofta som varje dag borde ju svallköttet minskat rejält - så om det inte har det så är det kanske annan behandling av det som krävs? (Tex debriderat och så antimikrobiell kompress/behandling i såret?)

Har veterinären kollat efter infektion i såret? En infektion kan orsaka svallkött och då försvinner det när infektionen försvinner. Om du använder lotagen så ofta som varje dag borde ju svallköttet minskat rejält - så om det inte har det så är det kanske annan behandling av det som krävs? (Tex debriderat och så antimikrobiell kompress/behandling i såret?)
Hon har inte nämnt infektion alls.

Utifrån bilderna i tråden hade jag låtit bandaget sitta 4-5 dagar, inte använt lotagen utan vid behov låtit veterinären skära bort eventuellt svallkött. Lotagen dödar visserligen svallkött men främjar inte direkt sårläkning, det gör skift av bandage varje dag heller inte och svallkött i sig är inte farligt men om det buktar ut mer än ca 2mm så får de nya hudcellerna svårt att krypa upp över, dock kan man bli överraskad över vad kroppen kan så jag vill heller inte skära förrän det är absolut nödvändigt.

Hästar bildar svallkött, fullblod gärna extra mycket, så tänker inte att där nödvändigtvis är infektion i såret. Det ska nog läka det tar bara lång tid på hästben tyvärr.

Men det är ju din veterinär som har sett hästen IRL så om du är trygg vid hennes metod så skal du såklart lita på det! 🙂 Om du ska byta varje dag tänker jag absolut du kan lägga en ren kompress närmast såren, polsterlinda runt, tjock padd och stadigt stallbandage över. Prova och se om det bliver liggande eller rutschar runt. Hade undvikit vet-flex pga stor risk för trycksår.

Utifrån bilderna i tråden hade jag låtit bandaget sitta 4-5 dagar, inte använt lotagen utan vid behov låtit veterinären skära bort eventuellt svallkött. Lotagen dödar visserligen svallkött men främjar inte direkt sårläkning, det gör skift av bandage varje dag heller inte och svallkött i sig är inte farligt men om det buktar ut mer än ca 2mm så får de nya hudcellerna svårt att krypa upp över, dock kan man bli överraskad över vad kroppen kan så jag vill heller inte skära förrän det är absolut nödvändigt.

Hästar bildar svallkött, fullblod gärna extra mycket, så tänker inte att där nödvändigtvis är infektion i såret. Det ska nog läka det tar bara lång tid på hästben tyvärr.

Men det är ju din veterinär som har sett hästen IRL så om du är trygg vid hennes metod så skal du såklart lita på det! 🙂 Om du ska byta varje dag tänker jag absolut du kan lägga en ren kompress närmast såren, polsterlinda runt, tjock padd och stadigt stallbandage över. Prova och se om det bliver liggande eller rutschar runt. Hade undvikit vet-flex pga stor risk för trycksår.
Såhär såg det ut häromdagen när jag testade i 2 timmar utan bandage. Dagen innan i ”hålet” låg där gulaktig vävnad.
Såklart tvättade jag det etc innan jag la på Sorbact Absorption på. Rekommenderar du någon annan kompress?
IMG_0609.webp

Och om man inte byter varje dag, vad för bandage rekommenderar du då?

Såhär såg det ut häromdagen när jag testade i 2 timmar utan bandage. Dagen innan i ”hålet” låg där gulaktig vävnad.
Såklart tvättade jag det etc innan jag la på Sorbact Absorption på. Rekommenderar du någon annan kompress?
Visa bifogad fil 162362
Har du testat mepilex? Tycker de är mycket bättre än sorbact. O om det vätskar mycket skulle jag sätta en dambinda runt.
Fick tipset av veterinären i stallet.😂
Så mepilex mot såret. Sen dambinda, sen bomull, sen gaslinda, sen vetrap o sist tensoplast.

Visa bifogad fil 162362
Håll koll på att det där hålet också fylls ut, annars kan det vara tecken på att där sitter någon främmande kropp eller liknande.
Jobbar ju i Danmark så har lite dålig koll på kompressor i Sverige. Men om det fortfarande väskar så något sugande t.ex. absorbant eller sorbact foam. Polsterlinda som sekundär lager. Bomull på rulle/gamgee/ och elastisk binda som tredje lager, evt två lager av detta. Sluta med f.eks. tensoplast eller liknande. När såret drar ihop sig mer hade jag nog kört den billigare metoden med stallbandage nu med. Men i så fall bara lagt om stallbandaget varje dag.

Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det plötsligt dykt upp ett sår som ”spruckit” och det kommer blir blod och var ut, kvällen dag 6 dyker ytterligare ett sår upp och dag 7 (idag) har benet blivit bättre men kotan (där såren sitter) är svullen och mjuk och såren blivit större? Och det är både blod och var som kommer. Såren är inte djupa.
Är det sticksår som ”dyker” upp såhär? Borde jag försöka raka bort pälsen?
Hästen får medicin.
Kom att tänka på dig när jag satt och läste lite om krustor, vilket inte har med ditt fall att göra men då hittade jag något som heter CPL. Det är vanligare bland tyngre raser men förekommer även på lättare. Läste bara lite flytande om det men lymfangiten och att det blir sår osv känns som det kan stämma på din häst.

Kom att tänka på dig när jag satt och läste lite om krustor, vilket inte har med ditt fall att göra men då hittade jag något som heter CPL. Det är vanligare bland tyngre raser men förekommer även på lättare. Läste bara lite flytande om det men lymfangiten och att det blir sår osv känns som det kan stämma på din häst.
CPL kommer dock aldrig på bara ett ben. De bilder som @Hippocampus lagt ut ser dessutom inte alls ut som CPL :)
När CPL i sig ger sår är det rätt långt gånget med, och såren blir väldigt typiska. Dock kan det kraftigt försvåra läkningen på traumatiska sår med.

Men just CPL kan @Hippocampus slippa oroa sig för - tack och lov, för CPL är ett jävla skit

CPL kommer dock aldrig på bara ett ben. De bilder som @Hippocampus lagt ut ser dessutom inte alls ut som CPL :)
När CPL i sig ger sår är det rätt långt gånget med, och såren blir väldigt typiska. Dock kan det kraftigt försvåra läkningen på traumatiska sår med.

Men just CPL kan @Hippocampus slippa oroa sig för - tack och lov, för CPL är ett jävla skit
Tror det var på en engelsk sida som jag läste om att det vanligaste på lättare raser var ett ben och därav svårare att få en korrekt diagnos tidigt. Fanns inga bilder, så jag vet inte i relation till @Hippocampus häst.
Nu kan jag ingenting om det, utan det var bara en reflektion 😃

Tror det var på en engelsk sida som jag läste om att det vanligaste på lättare raser var ett ben och därav svårare att få en korrekt diagnos tidigt. Fanns inga bilder, så jag vet inte i relation till @Hippocampus häst.
Nu kan jag ingenting om det, utan det var bara en reflektion 😃
CPL påverkar hela lymfsystemet, det är därför det inte kan komma på bara ett ben. Lite förenklat så samlas lymfvätska i benen istället för att transporteras bort. Utseendemässigt så beror det en hel del på hur illa det är/hur långt det gått men det bildas över tid hudveck på benen, det allra första tecknet brukar vara en valk i karleden

Här är ett exempel på häst med CPL. Benen är rakade. Det "randiga" är inte kass klippning utan det är valkar. Man ser även valkar i karleden. Det känns dock ännu bättre än det syns

PXL_20250208_115530986.webp

CPL påverkar hela lymfsystemet, det är därför det inte kan komma på bara ett ben. Lite förenklat så samlas lymfvätska i benen istället för att transporteras bort. Utseendemässigt så beror det en hel del på hur illa det är/hur långt det gått men det bildas över tid hudveck på benen, det allra första tecknet brukar vara en valk i karleden

Här är ett exempel på häst med CPL. Benen är rakade. Det "randiga" är inte kass klippning utan det är valkar. Man ser även valkar i karleden. Det känns dock ännu bättre än det syns

Visa bifogad fil 162465

Vad anser du om olika ljusterapier(?) alltså led ljus o så. Tror du det kan hjälpa cirkulation och eventuellt lymfsystemet?
Vet endel som använder det men de flesta är sponsrade 🙈

Vad anser du om olika ljusterapier(?) alltså led ljus o så. Tror du det kan hjälpa cirkulation och eventuellt lymfsystemet?
Vet endel som använder det men de flesta är sponsrade 🙈
På CPL?
Personlig åsikt är att det säkert är mysigt för hästen och säkert kan göra viss temporär skillnad (som ju mkt annat kan göra också) men att det inte kommer bota och sannolikt inte ens bromsa förloppet

Det är ju det som är det jävliga, att det är ju inte "bara" dålig cirkulation som skapar det utan haken är ju att lymfsystemet är defekt, och sannolikt även huden (att den är för "elastisk")

Vissa hävdar ju även att man ska undvika försöka öka cirkulationen överhuvudtaget och även undvika tex lymfmassage eftersom det bara förvärrar eftersom man då får mer lymfvätska i omlopp som sen kommer samlas i benen. Jag har dock svårt få ihop det för då skulle de bli betydligt sämre av rörelse och det blir de ju inte?

(Sen om rödljusterapi mm överhuvudtaget ökar cirkulationen kan säkert också diskuteras. Men värme är ju mysigt om inte annat!)

På CPL?
Personlig åsikt är att det säkert är mysigt för hästen och säkert kan göra viss temporär skillnad (som ju mkt annat kan göra också) men att det inte kommer bota och sannolikt inte ens bromsa förloppet

Det är ju det som är det jävliga, att det är ju inte "bara" dålig cirkulation som skapar det utan haken är ju att lymfsystemet är defekt, och sannolikt även huden (att den är för "elastisk")

Vissa hävdar ju även att man ska undvika försöka öka cirkulationen överhuvudtaget och även undvika tex lymfmassage eftersom det bara förvärrar eftersom man då får mer lymfvätska i omlopp som sen kommer samlas i benen. Jag har dock svårt få ihop det för då skulle de bli betydligt sämre av rörelse och det blir de ju inte?

(Sen om rödljusterapi mm överhuvudtaget ökar cirkulationen kan säkert också diskuteras. Men värme är ju mysigt om inte annat!)

Okej ja då förstår jag att de inte kommer göra någon skillnad och kanske tillomed förvärra då.
Mest nyfiken då jag ser det lite då och då (inte på hästar med CPL dock) så det var medt en tanke 🙂

Visa bifogad fil 162465
Tack för att du förklarar och dessutom visar bild på hur det kan se 🙏😊

Och det är ju skönt för mig :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 418
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 749
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 991
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna