Än så länge ingen framgång. Har inte hästen feber eller är halt så ”fortsätt som du gjort”. Har iaf skickat bilder nu.

Är det diagnosticerat som lymfangit? Vi hade alltid någon häst i stallet på sommaren som fick det (under 80-talet i ett stall med 40-50 hästar).
Då var det ut och gå som var en stor faktor i läkandet. Flera gånger per dag och gärna 30-60 minuter åt gången. Det drar ner svullnaden och får cirkulation på eländet.

MEN, om det är blodförgiftning ska de inte röra sig.

Angående sticksår. Hade en kompis häst som fick lymfangit och de hittade inte såret. Efter någon dag blev hon lite desperat och la spritomlägg runt hela benet under natten. På morgonen hade omlägget dragit ut en ytlig slånbärstagg.
Så, kolla med veterinären om det är en idé att göra det. Vissa veterinärer vill inte ha sprit i eventuella sår.

Är det diagnosticerat som lymfangit? Vi hade alltid någon häst i stallet på sommaren som fick det (under 80-talet i ett stall med 40-50 hästar).
Då var det ut och gå som var en stor faktor i läkandet. Flera gånger per dag och gärna 30-60 minuter åt gången. Det drar ner svullnaden och får cirkulation på eländet.

MEN, om det är blodförgiftning ska de inte röra sig.

Angående sticksår. Hade en kompis häst som fick lymfangit och de hittade inte såret. Efter någon dag blev hon lite desperat och la spritomlägg runt hela benet under natten. På morgonen hade omlägget dragit ut en ytlig slånbärstagg.
Så, kolla med veterinären om det är en idé att göra det. Vissa veterinärer vill inte ha sprit i eventuella sår.
Jag har lagt om med sprit i flera dagar innan på veterinärens inrådan. I måndags fick jag rådet att byta mot medicinsk honung.

Någon som har erfarenhet av silverstrumpor?
Tittar lite sporadiskt på systrarna elfstrand på Youtube och dom hade stor problem med rasp/svullna ben på en häst under flera månader och ingen behandling verkade riktigt fungera. Dom blev rekommenderade att testa silverstrumpor och de verka ha fungerat riktigt bra på deras häst. Verkar dock rätt dyra, men något att ha i åtanke ändå kanske?

Till och med veterinären tyckte såret var äckligt. Detta kom hon till. Orolig för leden
men det var ok. Minimal hälta. Förhöjd sänka men inte jättehög. Världens snällaste häst som står lös på stallgången och småäter lunch hö medan vi fixar sår. Veterinären försöker raka men allt är underminerat så det går inte.
IMG_0542.webp

Antibiotika och bandage. Hon la om lite annorlunda än mig. Ska byta på söndag och tisdag. Fota. Och ringa på onsdag.

Till och med veterinären tyckte såret var äckligt. Detta kom hon till. Orolig för leden
men det var ok. Minimal hälta. Förhöjd sänka men inte jättehög. Världens snällaste häst som står lös på stallgången och småäter lunch hö medan vi fixar sår. Veterinären försöker raka men allt är underminerat så det går inte.
Visa bifogad fil 161657
Antibiotika och bandage. Hon la om lite annorlunda än mig. Ska byta på söndag och tisdag. Fota. Och ringa på onsdag.
Det ser ju rent hemskt ut, ärligt talat. Är det verkligen något som går att klara själv hemma?

Det ser ju rent hemskt ut, ärligt talat. Är det verkligen något som går att klara själv hemma?
Jag vet inte, jag har ingen erfarenhet av sådana här sår. Tror veterinären litar på att jag löser det (är en av mina ”husveterinärer”) och jag ska höra av mig om feber och hälta dyker upp eller nåt annat händer.
Hon har tagit prover från såret men inte skickat ännu då hon sa att efter sänkan inte är så hög så kör vi såhär nu.

Men ja det är djupt och det är sjukt äckligt. Men nu ska bandaget sitta på till söndagkväll och jag är väldigt nyfiken redan nu på hur det ser ut då!

😱 det där hade jag inte velat behandla själv, och jag hade varit noga med engångshandskar och min egen hygien om jag behövde ta i det benet...

Och jag hade KRÄVT att odlingen ska skickas in NU. Det blir ju bara sämre? Och tänk om du själv råkar få in bakterien i något litet sår i nagelbandet eller så?

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 360
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 534
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 650
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 889
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10