Vad gör vi? Del CLXXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kämpar på. O, Å, Ä är särskilt knepiga.

For de flesta Amerikaner ar nog det svaraste bokstavs ljudet Y. En gang for lange sedan hade jag klasser med vuxna fran olika lander som ville lara sig Svenska och jag tror alla olika sprak hade problem med olika vokal ljud ... Amerikaner ville garna undvika Y och valde ofta en beskrivning av bokstaven istallet for att forsoka saga det, "The letter that looks like a slingshot". Ibland blev det sa tokigt och ganska svart att ha ett helt neutralt ansikts uttryck, men det var kul att lara ut sit modersmal.
 
Hemma efter stallet och har fikat på banantårtan. Synnerligen smaskig med chokladbitar, karamell och kanderade nötter :d
Nu ska jag duscha!

20230829_154731.jpg
 
Huvudvärk och illamående, fortfarande. Skit är det. Men det går väl över.
Möten hela dagen idag med, efter sista mötet var jag rätt trött i hjärnan och åkte hem.

Nu ska vi strax iväg och hämta marksten. Lär få köra flera rundor men det gör inte så mycket, är bara något kvarter bort.
 
Sådärja då var hästtransporten ren igen efter varv in till stan 😊. Gick åt ett gäng tvättpoletter, blev duktigt öm i framförallt höger armen och så givetvis ganska ordentligt blöt 😅. Hemma igen blev det att vika upp mattan och lufta med baklämmen öppen; behövs efter all jäkla fukt!
 
Inser återigen hur svårt det är med uttalet av våra vokaler om man försöker lära sig svenska som vuxen.

Jag försökte för en massa år sedan lära ett gäng spanjorer att räkna till tio. Det tog tvärstopp på siffran sju: "hooool!". Allt före och efter var ändå begripligt, "sju" gick inte alls :p

Och jag lärde mig aldrig korrekt uttal av tyskans "ich" (jag), trots dryga tre år boendes i Tyskland.
 
Puh, hemma efter en ansträngande dag som reseledare och skjutsa runt mamma i rullstol på båten, i restaurangen, soldäck, taxfreen och upp och ner för landgången. Hade brådis i morse och hittade inte mina andra skor så det blev att springa runt mellan bil och buss i högklackat så mina fötter är lyckliga av att få sparka av sig skorna och vila lite.

Visst var det gott och trevligt att sitta på akterdäck hela vägen till Åland i solskenet, men jag tycker faktiskt inte skaldjursbuffén riktigt är värt sitt pris. Min stackars granne som följde med mådde dåligt så han åt inget alls. Trots en tisdag så väldigt mycket folk, mycket köer och stressigt att hinna äta. Nästa gång jag åker blir det nog a la carte. Otroligt billigt ändå, åkte buss + båtresan så kostar det inte mer än 150 kr + mat. :up:
 
Hela natten har någon flugjävel landat på mig och väckt mig. Hade ihjäl en. Men sen upprepades det. Hade ihjäl den och sökte av övervåningen utan att se fler. Upprepas iaf en gång till och jag sov väl inte direkt mycket i natt.
Inser på morgonen att sambon glömt stänga ett fönster helt. Så de kom väl in där.
Sen har hela dagen gått i samma irritationstecken. Var nyss och armbågade mig fram mellan myggorna 1 km bort till brevlådan för att hämta min efterlängtade foundation. Inser att jag köpt typ en miniförpackning, 12 ml. Står inte på hemsidan så man lätt ser det.
Tur att jag är ensam människa hemma. Känner mig lika glad och gosig som hajen typ. 🦈😡😅
 
Hemma, vaderna gör ont och känns som kramp efter all stretching och sedan nålar rakt in i musklerna. Men jag tycker att jag blivit mjukare faktiskt och sjukgymnasten säger också att det går åt rätt håll även om jag kommer behöva gå hos hen en ganska bra tid till. De är fortfarande onormalt spända. Hen var förvånad över att trots att jag aldrig går eftersom jag får kramp direkt. Jag går till bussen 75 meter, byte till tunnelbana kanske 90 meter? Till jobbet, hmm kanske 150-200 meter max. Sitter stilla hela tiden och sedan samma tur tillbaka. Jag har alltså normala, bra muskler i benen trots att jag inte använder dem alls.
 
Har varit på en kortare vandring i Store Mosse.
Blev fullkomligen uppäten av mygg och hade givetvis glömt ta med myggspray :down:
Smart när det regnat så mycket i två månader!
 
Hemma, vaderna gör ont och känns som kramp efter all stretching och sedan nålar rakt in i musklerna. Men jag tycker att jag blivit mjukare faktiskt och sjukgymnasten säger också att det går åt rätt håll även om jag kommer behöva gå hos hen en ganska bra tid till. De är fortfarande onormalt spända. Hen var förvånad över att trots att jag aldrig går eftersom jag får kramp direkt. Jag går till bussen 75 meter, byte till tunnelbana kanske 90 meter? Till jobbet, hmm kanske 150-200 meter max. Sitter stilla hela tiden och sedan samma tur tillbaka. Jag har alltså normala, bra muskler i benen trots att jag inte använder dem alls.
Har du varit till en bra kiropraktor?
Jag kan bli så där spänd när sambo bör kiroprakta min rygg/nacke etc. Är väldigt vanligt. Muskelspänningarna brukar släppa rätt så direkt när låsningarna inte tvingar kroppen kämpa emot sig själv liksom..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 724
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 933
Senast: grodan21
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp